Hallo,
Ruben zit in een combinatieklas…groep 1 en 2 bij elkaar…
Het heeft zijn voordelen maar ik vind er ook wel wat nadelen bijzitten…
Voordeel is dat de oudere kindjes de jongere kindjes helpen en soms meetrekken in dingen…
Maar wat ik nu ook merk is dat de jongere kindjes niet altijd mee mogen doen op het plein bijv. omdat ze nog te klein zijn…
Ik hoor vaak : jij bent nog geen 5…zegt een ouder kindje dan tegen een 4-jarig kindje…
Ik hoorde ook een jongetje tegen Ruben zeggen; ik kan je vriendje niet zijn, je bent nog maar 4…
Dat doet me dan best wel zeer…
Wordt mijn lieverd daar gewoon afgewezen…
Er zitten kindjes bij Ruben in de klas die al (bijna) 6 zijn…die willen niet allemaal even graag met een kind van 4 die vaak toch nog veel speelser is spelen…
Ik vraag me af of de juffen dit wel allemaal meekrijgen…Misschien toch eens naar voren brengen…Of is dat direct wel heel overdreven… :think:
Ik weet het ook niet…misschien horen deze dingen wel bij het leerproces? het opgroeien? is dit gewoon hoe kinderen zijn onder elkaar?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
kinderen zijn heel hard tegen elkaar, maar het hoort er naar mijn idee wel bij. Pas als je kind de klappen op moet vangen of dat het echt pesten is zal ik er iets mee doen, anders is het gelijk van; “moet jou mama weer komen, baby…” (snap )
Ook in een niet combinatie klas, komen de kinderen elkaar buiten tegen en ook in een niet combinatie klas heb je kinderen van 4 en 5 zitten.
Denk inderdaad dat je dit gedrag in alleen een groep 1 ook hebt hoor. Daar zitten ook kinderen die halverwege het jaar instromen die net 4 worden en kinderen die al vrij in het begin van het schooljaar al 5 worden.
Dus hele vroege en hele late leerlingen bij elkaar.
Kinderen zijn echt keihard en dat is als ouders echt heel vervelend om te zien, maar waarschijnlijk doen onze eigen kindjes dit op hun beurt ook weer bij andere kindjes.
Het is een groot leerproces om wat aardiger en liever voor elkaar te zijn. Dat leren ze ook weer vooral op school.
Maar ik snap je gevoel heel goed.
Groetjes Gismo
Mijn kind vind het juist heerlijk om met de nieuwe kleine kindjes te spelen in de combi klas, zijn nog zo lekker meegaand (denk dat ze dat denkt, want ze is nog al dominant aangelegd :shifty: )
Ik heb ook een combigroep 1/2, maar volgens mij weten de kinderen van elkaar niet eens hoe oud ze zijn… en of ze in groep 1 of 2 zitten. :think: Wij werken wel met werkjes voor het gele team en het rode team. Voor ons is de verdeling jongsten en oudsten, maar het kan ook zijn dat een oudste kleuter op het jongste niveau werkt. Dat gaat ongemerkt, omdat de kinderen niet doorhebben hoe de verdeling is.
O bij c. in de klas weten sommigen echt wel wie in 2 zit of 1! 2 gaat nl vrijdagsmiddags ook naar school en 1 niet. Mijn dochtertje vertelt zo wie in 2 zit en ze weet ook dat zij in 1 zit. Dus dat besef is er wel degelijk bij kinderen, misschien niet allemaal maar wel een aantal.
Thom weet ook precies wie er in groep 1 of in groep 2 zitten en wie er 4,5 of 6 jaar zijn. Hij wordt best wel geplaagd op het schoolplein en door telkens dezelfde kinderen…van 6 jaar. Het zal er best wel enigzins bij horen ,maar volgens mij hebben de juffen het niet zo heel erg in de gaten …ook ivm ziek zijn en vervangen enz…daarom probeer ik het toch zelf een beetje in de gaten te houden.
Groetjes,Monique.
Hier weten ze heel goed wie groep 1 en 2 is, maar wordt gewoon door elkaar gespeeld hoor. Jens had juist vaak groep 2-ers mee naar huis toen hij in groep 1 zat.
Misschien had dat jongetje gewoon geen zin om met Ruben te spelen, al kan ik me dat natuurlijk helemaal niet voorstellen!
Bedankt voor jullie reacties meiden!
Hier hebben ze 3 klassen met 1/2 combinatie. Ik moet zeggen dat dat heel goed werkt. En ze spelen wel lekker allemaal met elkaar. Erg leuk.