Mijn dochter komt volgend jaar in een combinatieklas van gr. 2-3.
Dit vanwege de bezuinigingen.
Er is ook een gewone groep 3 maar mijn dochter is hier niet op ingedeeld. Alle kindjes uit haar huidige klas die overgaan naar gr.3 komen dus samen in die combinatieklas.
Ook de juf blijft hetzelfde (dit vind ik dan weer wel fijn)
Verder weet ik niet of ik er wel zo blij mee ben.
Dochter kan het allemaal wel maar heeft soms moeite met geconcentreerd luisteren. Dus ik twijfel of het hele gebeuren wel goed uit zal pakken voor haar.
Ik ben benieuwd wie er nog meer ervaringen hebben met de combi 2-3?
Donderdag krijgen we een info avond hierover op school maar de juf is in elk geval laaiend enthiousiast en heeft er enorm veel zin in :?
nou een enthousiaste juf is in elk geval een voordeel lijkt me.
Maar zo in eerste instantie zou ik zelf geloof ik ook niet staan te springen om een groep 2/3 combinatieklas :think: .
Oké in het geval van onze 2e was het enorm praktisch geweest (die is versneld van groep 2 naar 3 dit schooljaar), maar dat is natuurlijk niet de standaard, dus denk ik even aan onze oudste… en dan denk ik: nee, dat is toch geen combi?
Kleuters die lekker moeten kunnen spelen zonder rekening te moeten houden met rustig aan vanwege de kindjes uit groep 3.
En kindjes uit groep 3… dat jaar leer je zo ontzettend veel… is er zo veel klassikale uitleg… dat is toch veel lastiger als de helft van de groep lekker mag spelen en jij niet?
Heel eerlijk; ik vind het een hele rare combinatie. Een groep twee kleutert nog, speelt heel veel en heeft daar ook de vrijheid voor nodig vind ik. Groep drie is over het algemeen wel een hele omschakeling, maar wel belangrijk bij het proces naar het leren en doen van schoolwerk.
Ook zou ik me er niet eens een goede voorstelling van kunnen maken hoe ze dat in praktijk gaan brengen. Ik heb nu een kind in groep 2 en een kind in groep 3 en veel op school aanwezig. De werkwijze voor die 2 groepen verschilt enorm.
Iig zou ik er niet blij mee zijn en denk ook dat wij het als ouders niet zouden accepteren dat ons kind naar een combinatieklas groep2/3 zou gaan.
Als je mijn mening vraagt zou ik er ook niet blij van worden en het zelfs niet accepteren.
Lijkt me een hele foute combinatie groep 2 en 3 samen te zetten. Hier zijn wel 4 combi groepen 1-2 en 1 combi groep 5-6 (was eerst 3 jaar geleden of zo groep 3-4 en toen werd het 4-5 en nu dus 5-6)…de rest zijn hier losse groepen.
Anne zit nu in groep 3, is een bovengemiddelde leerling dus die trekt het wel, maar ik zie dat het verschil zooooo groot is met groep 2 en groep 3 dat ik me niet kan indenken hoe ze dat samen willen voegen. Anne heeft om de haverklap toetsen op school, er staan dan zelfs toetsschotten op de tafels tegen afkijken…als jou kind dan in groep 3 een toets moet maken moet groep 2 dan muisstil zitten? Die moeten toch lekker hardop kunnen praten enzo…dat is in groep 3 hier wel anders.
Nee, ik zou het niet zien zitten eerlijk gezegd…veel sterkte
Vind het ook een bijzondere keuze. Alleen al gezien de klasindeling (speelruimte of werktafels e.d.).
1/2 snap ik.
3/4 ook, al is dat al lastig, maar 2/3 is echt raar sorry.
Ook wij hebben sinds dit jaar combi’s ivm tekorten,maar dan gewoon 1/2 (normaal), 4/5. 5/6 6/7
Groep 3 en 8 blijven bewust apart. De basis ligt daar, vooral in 3.
Ik vraag me echt af hoe ze dat gaan doen.
op de vorige school van mijn kinderen was ook een 2/3
Gingen kinderen naartoe die of langer kleuterden of wel wat meer uitdaging aankonden.
De precieze uitwerking heb ik nooit gezien, maar ik heb van de ouders wiens kinderen het betrof nooit iets raars erover gehoord.
@ollie wrote:
op de vorige school van mijn kinderen was ook een 2/3
Gingen kinderen naartoe die of langer kleuterden of wel wat meer uitdaging aankonden.
De precieze uitwerking heb ik nooit gezien, maar ik heb van de ouders wiens kinderen het betrof nooit iets raars erover gehoord.
Dat vind ik toch wat anders. Die kleuters zijn dan ook klaar voor die structuur en beide groepen hebben wel kindjes die de kloof dichten.
Een volwaardige groep 2 en 3 vind ik een ander verhaal.
Neem bijv. mijn jongste, die is net 5 jaar als groep 2 start. Die zou een enorme stoorzender zijn voor bijv. een jongens als mijn oudste,die nu in groep 3 zit.
Late leerlingen zouden die tweedeling wel in hun voordeel kunnen gebruiken.
Het kan vast werken,maar ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken. Mocht het toch gebeuren, dan ben ik ook erg benieuwd naar de uitwerking (zou me niet verzetten).
Een groep 2 en 3, van slechts enkele leerlingen snap ik nog wel,maar niets als blijkt dat het ook nog eens een enorme groep gaat worden.
een vriendin draait nu een groep 2/3. Groep 2 is een klein groepje van tien kinderen, als deze kinderen spelen, spelen ze met een laag volume omdat het er weinig zijn. Groep 3 draait gewoon de volle bak groep drie lessen. Ze deden zelf de groep 3 lessen vooral s morgens, en dan smiddags bio, ak en gesch en schrijven. Dit is allen met een zelfstandige verwwerking, dan ging d eleerkracht gericht met groep 2 aan de gang. Ik moet zeggen dat ze er wel tegenop zag maar dat de kinderen allen een zeer goed resultaat hebben! dat het haar absoluut niet was tegengevallen en dat ze het zo weer zou doen!
Hopelijk gaat het goed!
daarbij heeft een kind van groep 3 dat in combi twee draait ook wel veel voordelen! wt te denken van alle tijd die eens over is, ipv een spelletje aan tafel lekker de bouwhoek induiken oid!!
Zelf zou het makkelijskt zijn om een elkele drie te hebben, maar jah… soms moet je roeien met de riemen die er zijn… helaas!
Het aantal leerlingen wat volgend jaar doorstroomt naar groep 3 is teveel om in 1 klas te zetten en (gezien de bezuinigingen) te weinig om 2 klassen van te maken.
Er zijn momenteel 4 kleuterklassen, 1x gr.3 en 1x gr.4 enz. dus op zich kan ik me deze keuze wel voorstellen want de ‘trechter’ loopt door alle doorstromende kleutertjes vol.
De Juf krijgt wel 5 dagen ondersteuning vd klassenassistent dus dat scheelt ook wel.
Verder heb ik ook wel veel vertrouwen in de kennis en kwaliteit van de juf.
Zij is al erg lang op deze school en biedt de kinderen enorm veel structuur enz. dus aan haar twijfel ik geen moment.
Het is gewoon het idee denk…
Ik wacht donderdag de bijeenkomst maar af maar meer ervaringen hoor ik graag!
Laura zat vorig jaar in groep 2/3 (nu 3/4), het is niet zo’n grote school, dus niet genoeg leerlingen om er twee aparte klassen van te maken. Voor haar vond ik dat toen wel goed, ze zat in groep 2, maar was wel al echt aan wat meer toe, dus zij vond het wel fijn om ook wat mee te krijgen van wat groep 3 deed. Ook verliep de overgang van groep 2 naar groep 3 heel geleidelijk op deze manier.
Ze hadden overigens nog wel genoeg momenten dat groep 2 hun eigen activiteiten deed, bijvoorbeeld buiten spelen met groep 1 samen of in de hal spelen en dan kreeg groep 3 wat meer aandacht/uitleg. Er werd zoveel mogelijk gesplitst, ook met behulp van stagiaires. Verder hadden ze hun eigen map waaruit ze zelfstandig moest werken op bepaalde momenten. Ik denk wel dat in dit geval groep 2 iets ‘schoolser’ was en minder ‘speels’ dan een normale groep 2 of 1/2. Of dat een voor- of een nadeel is, hangt denk ik van je kind af.
Helemaal ideaal is zo’n combinatieklas niet, het vergt namelijk wel het één en ander van de leerlingen aan concentratievermogen en zelfstandigheid, dus voor kinderen die snel afgeleid zijn, lijkt het me een ramp, er gebeurt van alles om je heen waar je je voor af moet kunnen sluiten af en toe (overigens zijn daar ook wel hulpmiddelen voor zoals koptelefoons). Dat geldt dan eigenlijk voor alle combinatieklassen, niet specifiek voor groep 2/3, ik zie het nu in groep 3/4 ook zo gebeuren.
Het voordeel is dan wel weer dat ze al vroeg leren om zelfstandig te werken, aandacht te delen en rekening te houden met anderen.
Uiteindelijk lijkt het me vooral een grote uitdaging voor de juf, de kinderen passen zich snel genoeg aan over het algemeen.
Hier op school gaan ze volgend jaar 2/3 en 3/4 doen. We weten nog niet waar onze zoon in komt. Hij zou naar groep 3 gaan.
Ben er niet blij mee, er staan ook 3 leraren per week op de groep. Hoe wilen ze dat gaan communiceren naar elkaar toe.
Donderdag is er een informatieavond. Ben erg benieuwd hoe ze dit gaan doen volgend jaar.
We kunnen er niks tegenin brengen, er is maar 1 school dus tja we zullen wel moeten.
grts patricia
die combi oke, maar drie leerkrachten op een groep… ehm… neeh, dat is op dit moment verre van wenselijk, maar soms is het zo dat de school gebonden zit aan personeel en dat het alleen maar zo opgelost kan worden. Ik hoop dat de school de keus al ver heeft overwogen! Zou hier ook absoluut niet blij mee zijn, drie leerkrachten op een groep
Hoi,
Hier zit onze zoon dit jaaf in 2/3 combinatie. En ook hij zit in gr 3. Eerst vond ik het een rare combinatie, nog nooit van gehoord terwijl ik al zelf 12 jaar in bo zit. Maar ik ben erg tevreden.
Hij zit met 14 kinderen in gr 3 en 10 in gr 2. Dus in totaal maar in een klas met 24 kinderen. Verder zijn er heel veel aandachtsmomenten voor de kinderen. Als gr 2 buiten spelen is heeft juf maar 14 kinderen voor gr 3. Maar als gr 3 gymmen of bv zwemmen is heeft ze alle aandacht voor maa 10 kindjes uit gr 2. Ook merk ik veel voordelen voor mijn zoontje. Ze gaan heel snel door de stof heen in vergelijking met de andere groepen 3 waardoor ze bv op vrijdag koekeloere met gr 2 mee mogen kijken
Ach de school houdt echt rekening met welke kindjes dat wel en niet aankunnen qua gedrag/leerprestaties…
We waren ook bang dat het spelen van gr 2 beperkt werd of dat gr 3 er last van zou hebben maar dat is in de praktijk geen probleem. Dus ik zou er met open mind heen gaan en wel een keer aan de juf vragen of zij denken dat jouw kindje er geen probleem mee zal hebben ivm concentratie.
Veel succes en voor vragen kan je altijd pb-en
Hier ook 2/3 combi (jenaplan).
Het vraagt wel wat extra’s van de leerkracht, maar het heeft zeker ook voordelen. De overstap van groep 1 naar de 2/3 combi was wel even heftig, maar dat vooral omdat onze zoon toen nog 4 was en de oudsten in zijn klas al 7 werden.
Voordeel in groep 2 was de mogelijkheid om al te starten met wat schoolse dingen, ze zien het van groep 3 en de juffen zijn na de zomervakantie gewoon verder gegaan waar gebleven.
Grote voordeel in groep 3 is de aanwezigheid van de hoeken. Als je je werk af hebt kun je nog heerlijk een speelhoek/bouwhoek etc in duiken.
Nadeel is dus het verdelen van de aandacht door de juf en minder keus qua vriendjes (want tja het blijven natuurlijk kleuters, die kinderen van groep 2 )
In onze regio zijn heel veel kleine scholen. Er wordt veel gecombineerd. Volgend jaar zitten er waarschijnlijk ook 3 groepen in 1 lokaal.
onze dochter zit dit jaar in een combi 2/3. Ik vond het in het begin ook een vreemde combi, maar zie er voor haar zeker de voordelen in. Overigens zit zij in groep 2 en hoeft zich dus nog veel minder te concentreren dan in groep 3.
Voor onze dochter is het een voordeel dat ze al wat kan meepakken van groep 3. En het is een kleine klas van 21 kinderen.
Ik zie de kinderen van groep 3 ook nog regelmatig spelen, wat nu dus makkelijker kan omdat het speelmateriaal al aanwezig is. Een aantal hoeken staan niet in het lokaal, maar op de gang, dus dat geeft meer rust in het lokaal.
Verder sluiten de kinderen van groep 2 een aantal keren in de week aan bij de 1/2 klassen (met buiten spelen, met koekeloere kijken etc) zodat de juf dan alle aandacht heeft voor groep 3. hier vindt er dus echt een samenwerking tussen 3 klassen plaats.