combiketel

Toen wij in 2007 ons huis kochten, zat daar een Vaillant Thermocompact 2000 van bouwjaar 2000 in. We hadden begrepen dat zo’n ketel ongeveer 10 a 15 jaar meegaat, dus we wisten dat we hem waarschijnlijk binnen 5 jaar moesten gaan vervangen.



En nu is het zover…



Vorige maand kwam de monteur voor onderhoud en zag hij een klein gaatje/lek in het expansievat. Hij zei dat deze dicht kon gaan door kalkaanslag of dat het langzaam erger zou gaan worden. Vorige week heb ik de ketel moeten bijvullen, gisterenavond weer! Ook zag ik wat nattigheid op de vloer liggen.



Hebben jullie goede (of slechte) ervaringen met een bepaald merk of type?



Belangrijke punten voor ons:

  • We zouden graag meer druk uit de kraan willen, vooral met douchen.
  • Misschien iets minder lawaai, omdat de ketel op de 2e etage staat waar Pete slaapt.



    Groetjes Saskia

Vriendlief is monteur op dat gebied, zal wel ff vragen.

Ik gok op een Intergas, niet zo heel duur, en dr kan minder aan kapot dan een gewone ketel…

Kun je niet alleen het expansievat laten vervangen? :think: Dat zit toch los van de ketel?



Ik heb vijf jaar geleden toen ik mijn huis kocht een andere ketel laten plaatsen. Het is een Remeha Avanta. Heel fijn ding. Maakt nauwelijks geluid, doet het altijd en is ook nog eens klein (past in een keukenkastje). Omdat ik toen nog alleen woonde waren mijn eisen qua capaciteit niet zo hoog, maar ook toen we hier met zijn vieren woonden voldeed 'ie prima. En ze zijn er volgens mij ook in versies met meer capaciteit.

wij hebben een Nefit

zou idd eerst even kijken of het al echt nodig is…

Want als er een lek in het expansievat zit dan is dat los van de rest te vervangen hoor :thumbup: en is een stuk minder kostbaar.

De monteur zei dat het apparaat gewoon op is en we beter een nieuwe kunnen aanschaffen. Dat zit er binnen 5 jaar toch sowieso aan te komen.

@sassie1980 wrote:

De monteur zei dat het apparaat gewoon op is en we beter een nieuwe kunnen aanschaffen. Dat zit er binnen 5 jaar toch sowieso aan te komen.




Dat is wel zo misschien, maar als het niet direct nodig is waarom zou je het dan doen, ik bedoel, wij hebben ook enkel ons expansievat laten vervangen, dat is nog geen 50,- :think:

ik zou eerst eens het vat vervangen want die gaan nog wel eens lek dit kost ongeveer 20 euro en een handig iemand kan dat zelf.

als dit niet het probleem is kunnen jullie altijd nog kijken na een andere ketel daar bij een nieuwe ketel toch het vat moet vervangen en je dan al een nieuwe hebt.



wij hebben onze ketel vorig jaar vervangen deze was van de jaren begin 90 we hebben een intregas cw 5



Edit Mel: commerciële link verwijderd.

In ons vorige huis hadden we een minder kwaliteit ketel (zo’n standaard bouwding) en

kregen ook een lek in het expansievat. We hebben alleen het vat laten vervangen,

ookal was de ketel al 11 jaar oud.



Als je verder geen grote kosten hebt aan je ketel, zou ik dus alleen het vat vervangen. Wie weet gaat i nog

2 jaar mee… scheelt toch weer geld.

Sorry :oops: ik heb mijn man verkeerd begrepen :roll:



Naast het lek in dat expansievat (deze schijnt inderdaad vervangen te zijn tijdens die onderhoudsbeurt, ik was werken) zit er ook ergens anders een lek, waarschijnlijk in de interne leidingen of koppelpunten.

Als monteur (annex verkoper :wink: ) zou ik ook liever de hele ketel vervangen. :angel:

Mijn idee is net als de dames hiervoor; expansievat vervangen. Stel de ketel gaat nog lekker 5 jaren mee. Heb je die mooi al in je pocket. :thumbup: En geloof me over 5 jaar zijn er weer zoveel betere, voordelige, en zuiniger ketels te koop.

Of je moet nu echt voor jezelf voor meer comfort (evt een kleine besparing ivm het zuiniger werken van een nieuwe ketel) willen gaan. Dan weet je ook ‘zeker’ dat je in de zomer even zonder je ketel zit maar dat is beter te doen dan in de winter en met spoed.

Voor een nieuwe ketel ben je ong tussen de 1500 en 2000 kwijt (meestal ex het aansluiten!) en een gezin met meerdere kids dan zou ik voor een CW 5 gaan. Dan heb je genoeg druk op je kranen en altijd warm water ook op meerdere tappunten. (euhm ja wij willen deze zomer als het monetair te doen is ook vervangen maar schrik niet onze ketel komt ergens uit de eind jaren 80! :shock: het werkt maar niet goed dat snap je ik hoef niet op 2 tappunten warm water te vragen :lol: )

Ah op die fiets, dan gaan shoppen voor een nieuwe. Niet kijken naar de merken oid in eerste instantie maar kijken naar wat je vraagt van een ketel. Lekker zuinig, geruisloos (geen idee of je het ding op zolder bv hebt en of je daar ook slaapt of gaat slapen zeker als je na de twins nog meer gezinsuitbreiding gaat krijgen :wink: ), meerdere tappunten dus, een gesloten systeem? Man meenemen en gaan shoppen. :thumbup:

Ik knijp hier iedere winter de billen tegen elkaar in de hoop dat ons gebakje niet net dan besluit ermee op te houden. :silenced:

@Pitje27 wrote:

wij hebben een Nefit


Wij ook :thumbup:



Ik zou hem wel gewoon vervangen voor een HR-ketel. Beter voor het milieu en de portemonnee.

Voor de waterhoeveelheid moet je op het CW-getal letten: hoe hoger het getal, des te meer water (maar ook meer verbruik). Het is daarnaast ook belangrijk dat de warmwaterhoeveelheid goed wordt afgesteld. Bij ons stond hij eerst verkeerd en hadden we weinig warm water. Nadat de Nuon-meneer de ketelcontrole had gedaan, hadden we ineens heel veel.



Je zou als je de ketel gaat vervangen ook een zonneboiler kunnen overwegen. Daarop is waarschijnlijk ook subsidie te krijgen. Kijk daarvoor op meermetminder.nl



Succes!

@sassie1980 wrote:

Toen wij in 2007 ons huis kochten, zat daar een Vaillant Thermocompact 2000 van bouwjaar 2000 in. We hadden begrepen dat zo’n ketel ongeveer 10 a 15 jaar meegaat, dus we wisten dat we hem waarschijnlijk binnen 5 jaar moesten gaan vervangen.



En nu is het zover…



Vorige maand kwam de monteur voor onderhoud en zag hij een klein gaatje/lek in het expansievat. Hij zei dat deze dicht kon gaan door kalkaanslag of dat het langzaam erger zou gaan worden. Vorige week heb ik de ketel moeten bijvullen, gisterenavond weer! Ook zag ik wat nattigheid op de vloer liggen.



Hebben jullie goede (of slechte) ervaringen met een bepaald merk of type?



Belangrijke punten voor ons:
  • We zouden graag meer druk uit de kraan willen, vooral met douchen.
  • Misschien iets minder lawaai, omdat de ketel op de 2e etage staat waar Pete slaapt.



    Groetjes Saskia




Een expansievat gaat minder lang mee en staat los van je ketel. Die kun je dus gewoon laten vervangen. Die kostte hier 30 euro (groot vat).



En dat een ketel 20 jaar mee gaat, betekent niet dat er geen onderdelen kapot kunnen gaan en vervangen moeten worden. Dat is ook heel normaal. Een ketel hoeft niet gelijk vervangen te worden. En dat dat gebeurt bij een ketel van 10 jaar oud is dus heel normaal en is altijd nog goedkoper dan het kopen van een nieuwe ketel.



Kijk een beetje uit met een monteur … of hij niet een nieuwe ketel wil verkopen terwijl het misschien ook met een reparatie op te lossen is.

Ik kreeg vandaag een folder in de bus van essent waarin stond dat je subsidie kunt krijgen (300 euro) op een HR-ketel :thumbup:

Wij hebben een lease ketel, dus Essent heeft hem uitgezocht. Het is een Remeha en hij bevalt prima!

Essent heeft wel een onderhoudsvriendelijke uitgezocht, want dat zit bij het contract in :wink: En ze willen niet te vaak komen natuurlijk, dat kost hunzelf geld!

Nefit proline, betaalbare kwaliteit. CW4



en ik interessant doen. Mijn man is monteur en smeert iedereen nefit aan…



En als je een betere kwalitatief en vermogen, dan een topline.

Ik snap niks van ketels. Gisteren was er iets defect en zaten we in de kou. Fijn… Die van ons is 23 jaar (!) oud, dus we moeten ook maar eens kijken.