Volgend jaar gaat mijn zoon naar groep 3 maar omdat er zo weinig kinderen van die leeftijd zijn, wordt het een combigroep (nu zit ie in combigroep 1-2). Volgende week heb ik een informatie-avond hierover, maar ik heb geen flauw idee wat voor vragen ik het beste kan stellen.
Zijn er nadelen voor mijn kind aan, die net gaat beginnen te lezen? Wat doen de leerkrachten bij jullie op school daaraan om dat te voorkomen?
Heeft iemand ervaringen hiermee? Ik hoor ze graag.
Maar wordt dat dan een combi 2-3 groep? Een 3-4 combi lijkt me meer voor de hand liggen.
Hier alleen ervaring met combinatie groepen in de hogere groepen.
Op onze school lopen van iedere groep parallel groepen. Maar ook dan kan de verdeling over de jaren van kinderen zo onvoordelig zijn om tot een combinatie groep over te moeten gaan. Voor komend jaar zou het om twee groepen 4 , twee groepen 5 en een combinatie groep 4/5 gaan. Uiteindelijk heeft met nog gekozen voor twee eigenlijk iets te grote groepen 5 en 3 groepen 4. Het belangrijkste argument was dat het niet voor de combinatie groepen het probleem lag maar voor de parallel groepen omdat dat afgroomde groepen zouden worden waar de meest zelfstandige leerlingen uitgehaald waren. Maar zoiets speelt bij jullie duidelijk niet.
Persoonlijk lijkt het me een nadeel op zo’n jonge leeftijd een combinatie groep omdat met in een combinatie groep toch vaak zelfstandig moet werken. Niets mis mee,maar op zo’n jonge leeftijd voor ieder kind niet altijd even gemakkelijk lijkt me.
Bedankt voor je antwoord.
Nou, mijn zoon is zonder mijn inmenging al in staat om te lezen, was ie een paar maanden eerder geboren (hij is van maart) had ie misschien (hoewel sociaal gezien niet, terwijl ie m.i. superintelligent is, maar ze willen hem nog niet op intellect testen omdat ie te jong daarvoor zou te zijn) wel eerder naar groep 3 zijn gegaan.
Misschien is voor hem de combi wel goed voor samen spelen en toch leren goed, maar ik ken niemand die die combi heeft meegemaakt.
Kan me er eerlijk gezegt geen voorstelling bij maken bij de combinatie. ik bedoel groep 2 is toch nog echt spelen en af en toe een werkje. Wat is de reden dat er niet voor een combi 3-4 gekozen wordt?
Hier konden alle kinderen (5 tot nu toe) in groep 2 wel lezen. Maar niet vanzelf hoor. Maar zodra de letters op de potten pindakaas gelezen worden onder het eten weet ik dat het tijd is om te gaan oefenen met boekjes.
Mijn 4de is wel eerder doorgeschoven naar groep 3. Maar die had het in de kletergroep echt helmaal gehad. Inmiddels zit hij in groep 4 en het gaat echt goed.
Ik weet niet hoe het met andere kinderen zit in zijn groep. Mijn zoon leest zelf boekjes die bestemd zijn na 12 maanden leesonderwijs. Als ik wist hoe hem zou moeten stimuleren zou ie misschien wel meer kunnen.
Ik heb eerder gelezen dat ze tot de herfstvakantie wel een aparte groep 3 blijven, weet niet of ze daarvan van gedachten zijn veranderd, maar dat was idd ivm lezen.
Ik zal in ieder geval de vraag stellen waarom niet 3-4!
O knap zeg. Nee op avi 2 niveau zaten ze hier niet hoor in groep 2.
Als hij zelf al zo goed leest lijkt me de juiste boekjes aanbieden en samen lezen meer dan genoeg stimulatie.
@SeeSeeEm wrote:
Ik weet niet hoe het met andere kinderen zit in zijn groep. Mijn zoon leest zelf boekjes die bestemd zijn na 12 maanden leesonderwijs.
Oeps, dat is wel erg overdreven, ik bedoelde 12 weken. :oops:
leren kinderen nog meer in groep 3 dan lezen?
het is leren lezen van letters, woorden,dus het technisch lezen, maar ook begrijpend lezen, beginnend rekenen, rekenen,…
Het lijkt mij als juf dus een heel mooie combinatie…
maar… alleen voor de eerste maanden. Dan hebben de kinderen van groep 3 heerlijk de tijd om te wennen, en kunnen ze ook nog leuk meespelen met groep 2 als ze dat willen. Maar op een gegeven moment ontgroeien ze dat ‘spelen’ toch, dan liggen ze te ver uit elkaar.
In groep 3 leren ze nog meer dan lezen 8) , schrijven, rekenen, wereldoriëntatie, alles loopt gewoon door hoor :lol:
Op de school van onze kinderen hebben ze in groep 3 en groep 4 ook nog speelhoeken. Dus zonder die combinatie 2-3 kun je dat natuurlijk ook gebruiken. Zelfs in groep 8 staat nog lego , knex en spelletjes voor af en toe tussendoor.
Zojuist de info-avond gehad. De meeste ouders waren er flink op tegen, zijn bang dat hun kind juist in deze groep waarin ze beginnen met echt onderwijs een achterstand zullen oplopen.
De school kan echter niet anders. Ze hebben nog maar zo’n 167 leerlingen en er zijn 2 kleine klassen, waarvan eentje in de bovenbouw en toen hebben ze de voors en na’s tegen elkaar afgewogen en werd het deze combigroep. Ze hebben 2 lokalen, een stagiare voor 3 dagen en een ambulente leerkracht voor begin van de ochtend op 3 dagen naast een keigoede lerares ter beschikken en ze zijn er van overtuigd dat het gaat lukken. Ook zullen ze kijken naar welke leerlingen van groep 2 naar deze groep gaan, niet perse naar leeftijd, maar ook naar werkhouding.
Ik heb er ook wel vertrouwen in, heb zelf tot mijn 8e in een klein dorpje gewoond waar alleen maar combigroepen waren, hoewel ik het natuurlijk liever anders had gezien.