Coeliakie of peuterdiarree?

Even hier de vraag droppen



Mijn dochter van 3,5 jr is al ongeveer 4 a 5 maanden af en aan aan de diarree, buikpijn, rennen en echt dunne poep. Hoe het meiske het doet ze het maar tot nu toe is ze altijd zindelijk van deze ellende.

Ze heeft een onverandert eetpatroon, avondeten is nooit favoriet geweest, maar ze eet opzich over de dag voldoende en afwisselend, krijgt haar fruit/groente ed wel binnen, goede drinker zeker een liter per dag en dit is aanmaaksap/ thee/ melk/ vruchtensap.

Ze heeft voor ze aan de diarree begon wel gewone poep gehad, zelfs 2 a 3 keer per dag gewone drol. Niet ruiken gewoon, ze sloeg wel eens een dag over, maar geen bijzonderheden. Nu dus al een tijdje diarree, uit de kweek kwam niets en we wachten nu op bloeduitslagen, maar het woord Coelikakie is al wel gevallen en eerlijk gezegt heb ik al drie dagen koppijn van de stress en angst dat dat het misschien is. :cry: :oops:

Daar en tegen kan dat allen echt bewezen worden met een biopt, dus dat word een kinderartsbezoek en overlggen als de huisarts niets vind.

Ook zoonlief van 16 mnd heeft opeens na vaste poep weer overvolle luiers en loopt buiten de lijntjes :roll:

Dit is dus het vreemde beide kinderen zijn rond dezelfde periode begonnen met de diarree terwijl wij hier niets verandert hebben aan ons eetpatroon.



Is er iemand die ervaring heeft met peuterdiaree/ coeliakie of die dit verhaal herkent??



Alvast bedankt voor de moeite van het lezen van dit verhaal :-*

wat vervelend zeg!



Y.uri wordt ook bij tijd en wijle gecheckt. Hij is klein 1 mt en 15 kg met 4 jaar loopt dus ook onderaan mee ergens…

Ook contimu diaree. Na onderzoeken bleek hij wel genetisch belast met coeliaki (mijn tante heeft het) dus heeft hij 15 procent kans het te krijgen. Gelukkig had hij nog geen antiistoffen. Wel bleek hij een meervoudige voedselallergie te hebben (melk soja ei en nog een heleboel groentes. Ook voor tarwe maar daar is hij overheen gegroeid nu.



Dus het kan ook heel goed een allergie zijn, dat bouwt zich nl op en de reactie uit zich dan pas later.



We gaan hier nu melk herintroduceren. Mocht hij weer buikklachten krijgen zoals diarree heeft hij mogelijk lactose intollerantie. Dus tja het is gewoon echt zoeken…we zijn al bezig sinds hij 2 is :roll:



Ik duim dat het geen coeliaki is maar dat jullie wel snel weten wat er is :hug:

Ik herken het.



Victor had ook dunne ontlasting. Soms wel 6 x op een dag. Ik heb het bij de Kinderarts aangekaart omdat we er toch waren. Hij stelde voor om bloed te prikken en daar kwam ( na weeeeeken wachten ) uit dat hij coeliakie zou hebben. Dat was voor 95% zeker. We mochten nog niets veranderen / verminderen met gluten omdat de Biopt nog zou komen.

We zaten er helemaal doorheen. Vond het zo zielig. Ook voor onszelf omdat het nogal een verandering in ons eetpatroon zou betekenen.

Victor was toen 3.

En omdat we zo’n medelijden met hem hadden en we elke week naar de pizzeria gingen kreeg hij van ons cola. Normaal kreeg hij daar altijd appelsap maar die laatste keren daar wilden we speciaal maken vandaar de cola.

En wat gebeurde er ??? hij had die avond geen diaree. En die week erna ook niet. Maar die keer dat hij bij mijn ouders appelsap kreeg weer heeel erg veel. Tussendoor ook wel hoor. Maar wel minder erg.

We hebben toen het biopt gehad en direct vertelde de arts ons dat de darmen er heel schoon uitzagen. En dat had met coeliakie niet zo kunnen zijn. Ik vertelde toen dat we geen appelsap meer gaven en dat het dan beter ging. De arts was wel blij met deze mededeling want daarom dacht hij direct aan een fructose intolerante/alergie. Ik heb met de dietiste bekeken wat we aten en waar allemaal fructose inzat. Dat hebben we allemaal geschrapt ( dus ook geen diksap of snoep zonder" suiker maar met vruchtensuiker" meer)

De poep is nu normaal. Van coeliakie is geen sprake. Dit kwam ook uiteindelijk uit de biopt. En als Victor eens ergens een sapje krijgt, of frutella ofzo dan heeft hij direct weer dunne poep. Hij weet heel goed wat hij wel mag en wat niet.



Als ik je was zou ik zeker dat Biopt doen. Echt heel erg vervelend is het niet. Maar zou ook kijken naar het hele fructose gebeuren. dat kun je wel vermijden.



Overigens drinkt Victor echt geen cola de hele dag hoor :wink: Alleen in een restaurant soms. Hij drinkt water of ijsthee. of gewone thee. Wickey kan ook. De blauwe. En heel soms kan een drupje allergoedkoopste ranja ook wel. Maar niet te veel. Op alle verpakkingen staat wel duidelijk of er fructose/vruchtensuiker in zit.

Gewone suiker kan wel.

Thx meiden,



Tjsa ik vind coeliakie geen gekke gedachte, maar meer omdat zoonlief ook diarree heeft sinds dezelfde periode verwacht ik het niet, maar wil het eigenlijk wél uitgesloten hebben :shifty:



Ik ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt.

Merel krijgt eigenlijk nauwelijks snoep, het is meer een hartig kindje, stokbrood, franse kaas, chips, kaas, worst, ze lust heus een spekje en tumtum van de drogist :wink: maar hier krijgt ze eigenlijk alleen die rolletjes snoep waar van die druivensnoepjes inzitten :think: :eh: lekker duidelijk he :mrgreen: ga eens even opzoek of ik en plaatje kan vinden. Ze zitten in zo’n celofaantje wat aan de uiteinde gedraaid zit, kleine rondje, roze/wit/geel.



Dank voor je verhaal Ariel. dat geeft weer een beetje moed :shifty: :oops:

Ik weet welek snoepjes je bedoeld :smiley: Maar die zouden we Victor niet geven want druivensuiker is vruchtensuiker is fructose denk ik.



Komt er bij jullie in de familie Coeliakie voor?

Het moet namelijk overgeven worden dacht ik. Dat is mij verteld door de kinderarts. Maar ik kan het natuurlikjk verkeerd begrepen hebben.

Nee ik ken geen darmproblematiek of Coeliakie in de familie, ook niet in die van mijn man zijn familie, vandaar dat ik de kans klein acht, maarja het zou kunnen :shifty:



Die snoepjes krijgt ze overigens natuurlijk ook niet iedereen dag en de diarree heeft ze wel iedere dag, zo lastig om er dus achter te komen wat het kan zijn.



Misschien wel gewoon peuterdiarree, dan zal er verder niets uit alle testen komen :shifty: :pray:

Peuterdiaree heeft vaak met fructose te maken. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen hoor. Heb er geen studi van gemaakt maar wel veel met CB en dietist er over gesproken.



Wat drinkt je dochter?



Ik hoop echt dat ht net als bij ons iets simpels is. Peuterdiaree ofzo inderdaad. Dat gaat over. Ooit :wink: Maar nu is het wel lastig. Heeft je meisje ook buikpijn?

Victor heeft dat wel als hij iets verkeerds gedronken of gegeten heeft. Dan kunnen we binnen een kwartier naar de wc :sick:

Ariel, ze drinkt verschillende dingen, maar dagelijks drinkt ze:



Aanmaaksap van Cavancivitan (minimaal verdunt), thee, halvolle melk, water, vruchtensap en soms wicky.

Wat ze ook wel drinkt ipv melk is optimel of mona drinkyoghurt.



Ze heeft wisselend buikpijn, voor zover het aangeeft. Soms idd handjes op haar buik, voorover gebogen richting wc en potje vol :sick: :silenced: :shifty:

Persoonlijk zou ik eens een weekje stoppen met de sapjes, aanmaaklimo en de wickey. Alles waar ook maar een spoortje appelsap in zit of waar fructose in zit.

Je zou al snel resultaat moeten hebben. Binnen een week.



Overigens is druivesuiker geen probleem. Het komt niet van fruit maar van mais. Ook wel weer fijn voor mezelf om te weten :smiley:

Ik heb nog even gegoogled op peuterdiaree en bij het 8ste punt kom ik een vrouw tegen die heel extreem alles heeft geelimineerd. Zo streng heb ik eht niet gedaan maar wellicht heb je iets aan de info.

Nou vind het fijn dat er iemand is die het erkent en herkent :wink:

Ben vandaag Merel wezen wegen, 19-05 woog ze 13,2 nu vandaag woog ze 14,1 dus in 5 maanden nog net geen kilo aangekomen, beetje weinig toch :think:



Hopelijk belt de ha mij dadelijk nog over het bloed :wink:

ze groeien ook niet zo snel meer met die leeftijd he.

Die van mij is in 4 maanden 850 gram aangekomen.

Die is 1 maand jonger dan jou dochter.

Ze is nu dus 3 jaar en bijna 4 maanden en is 94 cm lang en 13,9 kg.

Mop ik merk hier bij de kids ontbijtkoek (dus oo kapitein koek en die koekmobieltjes van appie) en appelsap of vruchtensap met appelsap of sinasappelsap erggggggggg dunne poep veroorzaken.

Ook brood met teveel vezels gaat hier mis…



Ik hoop dat je iets vind waardoor je het kan verhelpen.

Ik denk dat een kilo aankomen best oké nog hoor…nu gaat het niet meer zo snel,C weegt al eeuwig hetzelfde :shifty:

En van optimel krijg ik ook pijn in mijn buik en moet ik gelijk naar de wc :shifty:

:-* ben er idd achter dat het weinige aankomen ‘normaal’ is op deze leeftijd, ze is wel de lengte in dus groeien doet ze wel :inlove:



Ze eet iedere ochtend ontbijtkoek :shifty: , brood was namelijk elke ochtend DRAMA :twisted: , verder eten we gewoon tarwe brood, dus niet extreem donker of vezelrijk :think:

En sapjes, ja ze krijgt 2x daags iets van sap of vruchtensap, ook niet veel, althans vind ik, maarja als ze er niet tegen kan is ieder glas teveel natuurlijk :shifty:



Ik mag 18 nov naar de kinderarts met beide, hopelijk word ik met wat correcties in het eetpatroon verder geholpen en heeft ze verder niets behalve peuterstreken :wink:



Thx voor jullie reacties :-*

Ontbijtkoek is bij C ook pas later ineens bij dagelijks eten gekomen,echt dunne poep erdoor.

Op de creche waren ze kinderen ook meer gaan geven en zij merkte duidelijk verschil in poepluiers en aantal poepende kinderen toen de kinderen daar zo vaak ontbijtkoek kregen,dus het laxeerd echt.

Ook werkt appelsap hier erg op de darmen.

En vetter eten merk ik bij die kleine meid ook erg…



Weet je…ik hoop gewoon dat het simpels is…dat je iets veranderd en het weg gaat…dat zou een zorg minder zijn voor je lieverd!! :hug:

Mijn jongste krijgt ook dunne ontlasting van vruchtensapjes, ongeacht of het aangelengd is of niet. En ook fruit werkt erg laxerend bij hem.

Opzich snap ik de drankjes ed wel en fruit wat laxrerend werkt, alleen his ze altijd een fruiteter geweest van baby af aan, sap dronk ze vroeger veel meer dan nu, daarom vind ik het vreemd, want toen had ze niet zo’n diarree, wellicht de ontbijtkoek eraf in de ochtend…