Clusteren met bijna 8 maanden?

Sinds Milan goed fruit en groente eet op een dag, dat is nu sinds ongeveer een week, wil hij 's avonds (en 's nachts) weer heel veel aan de borst. Ik leg hem dan aan en hij doet eigenlijk gelijk zijn ogen dicht. Ik heb het idee dat hij meer aan het sabbelen is. Ik probeer regelmatig om te wisselen naar zijn speen, maar die wil hij echt niet en hij gaat dan ook huilen. Maar na een paar uur steeds Milan aan de borst, hij drinkt/sabbelt dan ongeveer 20 minuten, begint het wel een beetje pijnlijk te worden.



Herkent iemand dit?



Ik geef hem nu al 3 dagen rond 12 uur een fles pap, maar daarna wil hij nog steeds aan de borst. En vaak komt hij rond half 5 's ochtends dan alweer.



Ik vind het zo vermoeiend, maar wil absoluut niet stoppen met bv.



Iemand tips? Is dit clusteren? Kan dat nog met 8 maanden?

@GhanaGirl wrote:

Iemand tips? Is dit clusteren? Kan dat nog met 8 maanden?


Dat je kindje op deze leeftijd ineens weer vaker aan de borst wil, kan verschillende oorzaken hebben, zoals o.a.:
  • mamahonger, de borst is veilig, vertrouwd en werkt rustgevend (borstvoeding is zoveel meer dan alleen voeding :wink:); misschien een sprong in zijn ontwikkeling?
  • tandjes
  • ziekte (bijv. verkoudheid)
  • aankomende menstruatie
  • nieuwe zwangerschap



    Je schrijft dat je na het vake voeden pijnklachten ervaart. Het is dan altijd goed om toch weer eens wat extra aandacht aan het aanleggen te besteden. Het voeden wordt na verloop van tijd namelijk zo eigen, dat er soms wat kleine ‘slordigheidjes’ in kunnen sluipen. Denk bijvoorbeeld aan het nemen van een grote hap borst. Of wellicht ligt je kindje net niet op de juiste hoogte tijdens het drinken en ‘hangt’ hij een beetje aan de borst. Het kan millimeterwerk zijn hoor, maar het corrigeren daarvan kan een groot verschil maken.

    Daarnaast kunnen het krijgen van tanden, ziekte, een aankomende menstruatie of een nieuwe zwangerschap pijnklachten veroorzaken. Bij het krijgen van tanden en bij ziekte zoals verkoudheid verandert de zuurtegraad in het lichaam van het kindje. Dit merk je bijvoorbeeld aan de ontlasting, maar ook het speeksel verandert. Daar kunnen tepels gevoelig van worden.

    Bij een aankomende menstruatie of een nieuwe zwangerschap kan je eigen hormoonhuishouding voor gevoelige c.q. pijnlijke tepels zorgen. Een veranderde smaak van de melk en een terugloop van de melkproductie kunnen onrust geven bij het borstkindje.



    Uiteindelijk komt het er eigenlijk op neer dat het vaak om een fase gaat. En dat gaat weer over, het is alleen niet te zeggen wanneer dat precies is :slight_smile:

Bedankt voor je antwoord, Yvonne.



Het is dan waarschijnlijk een combi. Hij heeft sinds een week zijn eerste tand. We zijn op bezoek in Nederland. En hij is pas ziek geweest en zijn neus zit nog wel een beetje verstopt.



Ik hoop maar dat hij van de week dan weer in zijn ritme komt als we weer thuis zijn.