clusteren, help! mijn tepels gaan pijn doen

xander is nu 5,5week.

Hij is de afgelopen avonden weer lekker aan het clusteren. Hij wil vanaf 17u continue aan mijn borst.

maar mag hem dan nog wel ff weleggen



Maar na 21uur is het echt het toppunt. Dan mag ik hem geen seconde neerleggen, dan is het huilen

Mijn tepels lijden hier toch echt erg onder.

Want hij drinkt even, laat los, hapt weer opnieuw aan etc etc… En dat zo’n 2.5 a 3 uur achter elkaar. en ook vooral boos worden als er geen melk uitkomt



Maar weet niet hoe ik ff pauze kan inlassen, want hij is het daar dan niet mee eens.



wat kan ik doen? Met speen gaat ie kokhalzen, dus dat is ook niet de oplossing



help

Ik lees mee, heel herkenbaar namelijk. Hier een mevrouwtje die niet neergelegd wil worden

. Ik denk dat Xander nu ook in de regeldagen zit (rond de 6 wkn).

Borstvoeding in een notendop: de baby mag zo vaak en zo lang aan de borst als hij wil, mits hij goed is aangelegd. Al is er sprake van regeldagen of doet de baby aan clusteren, je tepels mogen in geen geval pijn gaan doen. Pijn is een teken dat er iets niet goed gaat. Vaak gaat het aanleggen dan toch nét niet helemaal goed, dat kan echt millimeterwerk zijn. Je schrijft, dat je zoontje even drinkt, dan loslaat, dan weer aanhapt etc… Ik zou me kunnen voorstellen, dat hij op die momenten misschien iets minder netjes aanligt. Probeer ook op die momenten zo zorgvuldig mogelijk aan te leggen en corrigeer slordig aanhappen. Als je merkt dat het niet helemaal goed gaat, kun je je baby van de borst halen door een pink in zijn mondhoek te leggen. Daarmee verbreek je het vacuüm. De plek van de pijn kan een indicatie geven van de oorzaak ervan. Op welke plek gaan jouw tepels precies pijn doen? En hoe ziet je tepel eruit, direct nadat hij uit het mondje van je baby komt; mooi rond en roze, of toch wit/afgeplat/met een randje erover?

Meer informatie over aanleggen kun je vinden op http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/als_je_aanlegt.html en op de site van lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen: http://www.eurolac.net/index.php?p=8 .

HI Yvonne

Ik zie de plekken waar het pijn doet, want daar zit een klein rood blaasje.

Ik smeer het steeds in, slaap zonder BH, maar omdat hij zo vaak wil drinken krijgt het niet de kans om te genezen en te rusten



Het ligt ook aan het aanleggen. mijn zoontje heeft vanaf het begin al de neiging om zijn mondje heel even maar goed open te doen en doet hem dus ook te snel weer dicht.

Ik heb vrij grote volle borsten dus het is een hele klus om hem dan te corrigeren. Soms moet ik meerdere keren loshalen en weer opnieuw aan laten happen, wat tot frustratie leidt.

Heh, wat vervelend joh :frowning: Het voeden met grote borsten vergt vaak net wat andere vaardigheden dan wanneer er sprake is van een kleinere cup. Op bv.com wordt daar uitgebreid aandacht aan besteed: http://www.borstvoeding.com/problemen/grote_borsten/veel_gestelde_vragen_over_voeden_met_grote_borsten.html . Kun je uit de voeten met die informatie en tips?