Clubje/sport stoppen of doorgaan?

Onze oudste zoon zat op zwemles en zit (nu nog) op de theaterschool.

Onlangs is hij gestopt met zwemles na het behalen van zijn diploma zwemvaardigheid 1. Hij wilde niet meer verder, en we zijn akkoord gegaan omdat het voor ons een héél onhandig tijdstip was, we trots zijn op wat hij heeft bereikt en we er naar toe willen dat hij één clubje/sport gaat volgen omdat onze tweede zoon ook met zwemles is begonnen. Met nog een baby als derde kind vinden we op dit moment één clubje/sport per kind genoeg.



In april stopt het seizoen voor de theaterschool. Van de week kwam het inschrijfformulier voor volgend seizoen binnen, maar toen gaf hij aan dat hij ook daar mee wil stoppen.

We vinden dat erg jammer omdat we zien dat hij ervan geniet en omdat we denken dat het goed bij hem past.

Bovenal is het een mannetje die niet zo goed van doorzetten weet. Alles “hap-snap” doet, dat overal in terug komt.



Mijn man vindt daarom dat we hem gewoon voor het volgend jaar weer moeten opgeven voor het volgende seizoen theaterschool. Dat je hem kunt leren iets te bereiken als je doorzet.

Zelf vind ik het moeilijk, hij geeft namelijk aan geen zin te hebben…Ik ben het met mijn man eens, maar vind ook dat ik mijn kind niet iets “moet opleggen” als hij echt niet wil.

En nieuwe dingen ook niet fout zijn om aan te pakken natuurlijk.



Een alternatief is er nog niet. Om de paar dagen komt hij met iets anders: basketbal, hockey, scouting…



Wat zouden jullie doen? Hoe pakken jullie dit aan?

Gaan jullie mee met je kind of sturen jullie dit?

Als je ziet dat je kind geniet van de theaterclub dan zou ik zeker door zetten. Kinderen kunnen vaak nog niet goed de gevolgen inschatten; vandaag willen ze stoppen (omdat ze liever met een vriendje afspreken) en morgen toch weer doorgaan.



En als iets niet leuk is, dan zou ik het eerst nader onderzoeken waarom het niet leuk is en wat je daar aan kunt doen.



Ik vind dat je man een heel goed punt, kinderen moeten leren doorzetten en hebben daar steun van hun ouders in nodig.