Cito Woordenschat

Mijn zoon zit in groep 3, gaat cognitief best goed. Tot nu toe alle Cito’s en onderdelen van de Cito’s op niveau I gehaald, rekenen en lezen ‘zeer goed’, mondelinge taal ‘goed’. Hij leest op E4 niveau.



Ik ben verbaasd dat hij vandaag op zijn rapport op het onderdeel Cito Woordenschat de een-na-laagste score heeft behaald.



Wat houdt dat onderdeel in?



Ik ben benieuwd of hij hier met zijn pet naar gegooid heeft, dat het een moeilijk onderdeel is van de Cito of dat hij dit gewoon slecht beheerst.

Ik begrijp niet helemaal dat zijn taalontwikkeling als ‘goed’ gescoord wordt en hij hiervoor pluswerk krijgt in de klas, maar hij dan zwak tot matig scoort op de Cito.



Iemand enig idee welke opdrachtjes hij hiervoor heeft moeten doen?

We hebben maandag rapportgesprek, maar was nu al benieuwd :mrgreen:

Ik ben al jaren juf van groep 3 en neem al jaren deze Cito af. Als ik zeg, dat ik deze toets verschrikkelijk vind, is het misschien al duidelijk wat voor toets het is.



Het is een hele zwaar genormeerde toets. Dat wil zeggen dat hij heel streng beoordeeld wordt. Hij bestaat uit 50 vragen en bij 8 fout, scoor je al een D-onvoldoende.



Daarbij is het een lastige toets. Het is een toets, waar ze 3 plaatjes zien en dan moeten ze het plaatje kiezen wat bij het woord hoort of er mee te maken heeft. Ze krijgen bijvoorbeeld de vraag: Waar zie een dekbed? Lijkt heel logisch, maar de plaatjes lijken erg op elkaar. Dan zie je een bed met iets erop, je ziet een slaapzak, die ook op een dekbed lijkt en je ziet een dekbed. Het verschil is plaatjes is soms zo minimaal, dat het niet raar is dat ze de verkeerde kiezen, terwijl ze wel weten wat het woord is. Dan heb je nog een vraag, wat hoort bij glinsteren en dan zie je 3 plaatjes, waar de kinderen de ring moeten kiezen. Een andere vraag die er bij hoort, is…wat stijgt snel. Dan zie je een plaatje van een raceauto, een helikopter en een parachutist. Kinderen horen vaak het woordje snel alleen, dus kiezen de race-auto.



De toets is op zich echt niet moeilijk, maar de plaatjes bemoeilijken het. Ik neem deze toets nooit zo zwaar mee. Mijn kind zit ook in 3 en heeft ook een zwakke toets gemaakt, terwijl hij de rest op hoogste niveau scoort en wij wonen ook in een hele taalsterke wijk. Deze toets is ook een Cito toets, die niet verplicht is om af te nemen. Daarbij kun je veel dingen oefenen, maar echte woordenschatlessen, zijn er pas vanaf groep 4.



Als juf en als moeder, neem ik deze toets nooit zo zwaar mee. Mijn kind heeft ook een prima woordenschat en ik maak me geen zorgen.



Ik hoop dat het je wat duidelijker is. Het is wat warrig, maar ben een beetje moe…

Hier net zo, in de klas komt ze redelijk tot voldoende mee, maar de cito had ze onvoldoende gemaakt. De juf zei ook dat ze had verwacht dat ze het makkelijk kon halen en stond ervan te kijken dat het niet zo was. Maar ze zei ook, ik zie wat ze in de klas doet en dat vind ik prima!

Bedankt voor jullie reacties! Het wordt me al wel iets duidelijker. Ik denk dat het gewoon zijn toets niet helemaal was ofzo :slight_smile:



Vanmorgen gevraagd om toch eens te checken: kun jij iets noemen wat glinstert?

Toen antwoordde hij: armbanden, ringen, alle andere sieraden, goud in een schatkist…

Komt wel goed, hahaha.