Anna Sofie zegt dat ze b+ had op haar toetsboekjes van de afgelopen toetsperiode.
Wat houdt dat in? Ik kan het niet terug vinden op internet.
Donderdag hebben we rapportbespreking dus dan kan ik het vragen maar ik ben even benieuwd
‘De normtoetsen gaan uit van een gemiddelde van leeftijdsgenoten. De prestatie van een leerling wordt afgezet tegen de prestaties van die van leeftijdsgenoten, dit is de norm. Bij een toets wordt dat op twee manieren gedaan. De eerste manier is het geven van percentiel of centiel scores en de tweede manier is het inschalen op niveau (Cito A, B, C, D, E). Feitelijk is dit laatste hetzelfde als percentiel scores. Hierover zodadelijk meer. Hoe werkt het? Het werkt als volgt: Als een leerling (Bert) van groep zes 50 woorden leest bij de een-minuut-test van Brus dan heeft hij een percentielscore van bijvoorbeeld 60. Dit betekent dat 60 % van de leeftijdsgenoten hetzelfde of slechter scoort. Het vriendje (Erik) heeft het iets minder goed gedaan en heeft een percentiel van 32. 32 % Van de leeftijdsgenoten scoort hetzelfde of slechter, dus 68 % scoort beter dan dit vriendje. De A, B, C, D en E niveaus van Cito werken eigenlijk hetzelfde. A-niveau staat voor 25 % best scorenden, B-niveau staat voor 25 % van de kinderen die net boven het gemiddelde scoren, C-niveau staat voor 25 % van de kinderen die net beneden het gemiddelde scoren, D-niveau staat voor 15 % van de kinderen die beneden dit niveau zitten en E-niveau staat voor 10 % van de kinderen die het slechtst scoren. E-niveau is dus gelijk aan een percentiel van 10 en B-niveau is gelijk aan een percentiel tussen de 25 en 50. A-niveau is gelijk of hoger dan een percentiel van 75. Tot zover de normtoetsen.’
Dit is wat ik kon vinden over de uitslagen van cito toetsen. A, B, C, D en E uitslagen… :think:
Heeft ze het goed gedaan dus!
Daphne had ook een B