chronisch kapotte bilspleet

Mijn zoontje van twee heeft al tijden last van een vuurrode bilnaad. Met name direct rond zijn anus is het super rood en geïrriteerd. Hij heeft er ook pijn aan bij verzorging. Bepanthem (met een beetje bloem) lijkt het meest te verzachten. Maar het gaat maar niet over.



Zou het iets anders dan smetten kunnen zijn? Een schimmel ofzo? Wie heeft hier ervaring mee/tips over?

Een paar ideeën:

  • niet schoonmaken met vochtige doekjes, maar gewoon met water (bijvoorbeeld een nat wattenschijfje)
  • goed droog maken, evt de fohn er even op zetten. Wel goed opletten dat het niet te warm wordt!
  • dun Sudocreme oid smeren
  • geen meel gebruiken. Dat gaat namelijk schuren na verloop van tijd, vooral in de plooitjes en kiertjes.

    Spruw (schimmel) kan ook flinke luieruitslag krijgen, maar dat zijn volgens mij echt van die dikke plekken.

    Vervelend hoor. Hoop dat het snel beter gaat!

    Als het te lang blijft, zou ik gewoon eens naar de huisarts gaan.

Zalf met Bloem???gaat dat niet klonteren?



Wessel heeft ook veeeeeeeel last gehad van rode, kapotte billen… ook zo dat bijna paars-rode rond de anus.



Wat hielp als het “gewoon” uitslag was… Veel, heel veel, maizena (en dan gewoon droog erop, is heel zacht) in de luier en dan vaak verschonen. Of zonder luier laten lopen (met enig risico natuurlijk). En ik smeer altijd (ook bij normale billen) sudocreme…



Als het na een paar dagen (maizena helpt echt al na 2 keer hoor) niet beter wordt, kan het heel goed schimmel zijn… en dan kun je smeren en poederen wat je wilt… Gewoon even naar de huisarts zou ik zeggen!

Yuri heeft hier ook last van, hier helpt het om te smeren met sudocreme.

Haal gewoon eens bij de apotheek zinkolie. Dat is een vettige zalf op olie basis maar werkt perfect. Ook hier vaak een vuurrode bilnaad en op aanraden van de ha dit bij de apotheek gehaald. Eventueel kan je die ook van dr Swaab in de drogist krijgen maar wel om zinkoliezalf vragen.



Succes.

ik heb van vsm de calandula zinkzalf.

Hier altijd kapotte billen gehad en die zalf werkt echt het best. Is helaas wel prijzig. Hier hielp maizena (droog erop doen) ook wel goed

Onze dochter heeft het gehad toen ze net geboren was.

Ze lag nog in het ziekenhuis en haar billen waren rood en kapot tot bloedens toe.

Ze kreeg een soort zalf op haar billetjes en na 2 dagen was ze schoon!

Het is alleen op recept verkrijgbaar.



Weet zo de naam niet meer :wall:

Als ik er weer op kom dan zet ik de naam hier neer :wink:

Het was een soort dikke pasta (geel)

Wij gebruiken geen bloem maar maizena… zonder zalf. En niet te royaal mee zijn anders gaat het idd klonteren. Dus eerst drogen (fohn), dan maizena en dan de luier in. Meerdere malen per dag herhalen. Absoluut geen geparfumeerde doekjes gebruiken maar beter lauw water.



Sterkte!

Hier ook al tijden kapotte billetjes. Tot bloedens toe soms. Allerlei zalfjes geprobeerd en niks hielp. Sudocreme verzachtte het meest. en ik zag een verandering toen ik andere doekjes ging kopen. Maar nog niets beter, dus naar de dokter. Ze heeft onstoken exceem, ten gevolge van het gebruik van de doekjes. Zij kan dus niet tegen de billendoekjes. Dus vanaf nu wordt hier schoongemaakt met een zachte washand met alleen water en verder niet.

Wellicht een tip om de doekjes niet meer te gebruiken?