Chili Con Carne

Hoe maken jullie je chili ? Ik ben nieuwsgierig naar andere chili’s. Die van ons is heerlijk maar het kan vast ook anders en misschien wel lekkerder!



Ons recept is ala Jamie Oliver en heeft de volgende ingredienten :



Ingrediënten:




    500 gr rundergehakt (soms een bakje gerookt spekblokjes erbij)
    200 gr zongedroogde tomaten in olie (potje)
    1 blik rode kidney bonen, uitgelekt
    1 groot blik bruine bonen
    2 blikken gepelde tomaten
    2 middelgrote uien
    een half blikje mais
    een grove geraspte winterpeen
    1,5 teentje knoflook
    olijfolie
    2 tl chilipoeder
    1 vers rode peper, van zaadlijsten ontdaan en in stukjes gesneden
    1 tl djintan (komijnpoeder)
    zout en vers gemalen zwarte peper
    1/2 stokje kaneel of kaneelpoeder
    een theelepel pikante paprikapoeder
    beetje gehaktkruiden


Uiteraard met ciabatta, een groene salade en een grote klodder creme fraiche of guacamole.

We gaan nu aan tafel !


:drool:

Edit : Ik heb vandaag wat extra groenten toegevoegd zoals mais en winterpeen. En heb even een fotootje gemaak net van het resultaat :D
De reden dat het bord zo is opgemaakt is omdat we de foto ook gaan gebruiken voor ons eetblog

Stukje donkere chocola erbij, en een theelepel gedroogde oregano en wat noot muskaat.

Op het laatste moment verse koreander erdoor roeren.

Ik maak het ook van het recept van Jamie Oliver :drool: Het verschil met jouw recept is wel dat ik alleen kidnybonen gebruik en wat extra knoflook erdoor doe.



Maar die van Nefarious klinkt ook errrggg lekker!!! (weet alleen niet zo goed of ik gehakt en chocolade zo’n lekkere combi vind…kip met chocolade vind ik om te smullen, dus toch maar eens proberen denk ik)

Ohhhh, dat klinkt lekker. Ik ga snel weer eens chili maken (ik gebruik altijd kapucijners ipv bruine bonen :wink: )

Nefarious, dat klinkt wel apart, donkere chocolade erbij! Wel lekker denk ik.



Rhode, ik heb mijn post even aangepast, ik heb de variatie van vandaag nog even toegeveogd. Ik heb net de ingrediënten gekopieerd en geplakt van ons blog maar meestal maak ik 'm zo als het er nu staat.



Het was heerlijk!

Dit recept is niet verkeerd maaar…



Als het bijna klaar is kun je nog 2 eetlepels siroop uit een blik perzikken toevoegen. Dan bij het opdienen in een ouderwets diep bord in de midden een halve perzik leggen.

@ruud wrote:

Dit recept is niet verkeerd maaar…



Als het bijna klaar is kun je nog 2 eetlepels siroop uit een blik perzikken toevoegen. Dan bij het opdienen in een ouderwets diep bord in de midden een halve perzik leggen.




Oei dat klinkt mij te zoet, het gerecht zoals ie nu is, is al zoet genoeg naar mijn smaak. En dat terwijl ik echt van zoet houd. En vooral zoetpittig.

rundergehakt

br. bonen

uien

tomatenpuree

chilisaus

zakje chili erbij (of een blokje)





de gehakt rullen

uitjes erbij

tomatenpuree erbij

chili blokje/ zakje erbij

dit een uur laten sudderen

chilisaus erbij om het wat pittiger te maken ( dus op smaak)

op het laatst de br. bonen erbij



opdienen met rijst / aardappelpuree





evt. verse knoflook erbij

evt. verse groenten erbij

@Karin2 wrote:

@ruud wrote:
Dit recept is niet verkeerd maaar…



Als het bijna klaar is kun je nog 2 eetlepels siroop uit een blik perzikken toevoegen. Dan bij het opdienen in een ouderwets diep bord in de midden een halve perzik leggen.




Oei dat klinkt mij te zoet, het gerecht zoals ie nu is, is al zoet genoeg naar mijn smaak. En dat terwijl ik echt van zoet houd. En vooral zoetpittig.




Als ie goed scherp is geeft het juist een heel mooie smaak.

@ruud wrote:

@Karin2 wrote:
@ruud wrote:
Dit recept is niet verkeerd maaar…



Als het bijna klaar is kun je nog 2 eetlepels siroop uit een blik perzikken toevoegen. Dan bij het opdienen in een ouderwets diep bord in de midden een halve perzik leggen.




Oei dat klinkt mij te zoet, het gerecht zoals ie nu is, is al zoet genoeg naar mijn smaak. En dat terwijl ik echt van zoet houd. En vooral zoetpittig.




Als ie goed scherp is geeft het juist een heel mooie smaak.




In de pittige pilav vind ik het wel erg lekker!

Ik maak het soms wel eens met witvis en noem het dan Chili con mare.



Liefs Moirah

Dat maakt M altijd :mrgreen:

En wat erin gaat? Geen idee! Geheim van de kok :angel: . Maar als Sebastiaan niet wil eten, moeten we hem chili voorzetten, dan is het zo op :drool: . (Mijn moeder begrijpt niet dat hij dat “pittige” eten naar binnen krijgt :mrgreen: )

Ons favoriete chilirecept:


  • 500 gram kidneybonen
  • 750 gram mager rundvlees
  • 4 uien
  • 4 teentjes knoflook
  • 1 rode paprika
  • 1 groene paprika
  • 4 tomaten
  • 1 blikje tomatenpuree
  • 75 ml olie
  • gedroogde Spaanse pepers
  • chilipoeder
  • parikapoeder
  • cayennepeper
  • zwarte peper





    Snijd het vlees in stukjes. Snijd de uien in ringen en pers de knoflook uit. Snijd de paprikas doormidden, verwijder de zaadjes en snijd het vruchtvlees in reepjes.

    ***

    Verhit 3 eetlepels olie in een pan en braadt het vlees bruin. Haal het vlees uit de pan en houd het apart

    ***

    Verhit de rest van de olie in de pan en fruit de paprika, ui en de knoflook in ongeveer 5 minuten.

    ***

    Dompel de tomaten kort in heet en daarna in koud water. Ontvel de tomaten, snijd ze doormidden en verwijder de zaadjes. Snijd ze in stukjes en voeg ze bij het paprikamengsel.

    ***

    Giet de bonen af en doe ze met de tomatenpuree, bouillon en het vlees in de pan. Roer alles goed door.

    ***

    Verwijder de steeltjes en hak de pepers fijn. Doe ze met de chili- en paprikapoeder, zout en peper bij de rest. Zet het vuur hoog en laat de saus 10 minuten koken. Dek vervolgens de pan af en laat het geheel 1,5 tot 2 uur sudderen (of nog langer). Voeg cayennepeper toe en garneer eventueel het gerecht met verse kruiden.

    ***

    TIP: maak de saus voller van smaak door 2 blokjes pure chocolade toe te voegen!

hier zo zakej van de c1000 en op het pakje staat wat erin moet…



k ben niet zo kookheld :oops: k zou niet weten wat ik moet met teentjes knoflook ed… :oops:

@konijn wrote:

hier zo zakej van de c1000 en op het pakje staat wat erin moet…



k ben niet zo kookheld :oops: k zou niet weten wat ik moet met teentjes knoflook ed… :oops:




Hier ook hoor :mrgreen:

Maar ik las wel een lekker chilli recept in de Allerhande met zureroomyoghurtachtigspul. Klonk erg lekker!

Mex, jouw recept ga ik eens uitproberen. Ook Nefarious geeft aan dat chocolade er lekker door is. Ik ga het eens toepassen, lijkt me lekker!

Ik maak dat gewoon met zon pakje, hou wel van koken hoor maar heb daar gewoon geen tijd voor.<br /> <br /> en dat uit zon pakje vind ik ook heerlijk.

ik gebruik ook zo;n kruidenzakje en doe er altijd rijst bij alleen et bruine bonen vind ikhet al snel zwaar op de maag liggen



wel doe ik er een blikje tomaten puree bij gehakt en uit heerlijk :drool: