champignonvraagje

hoi

kan je champignons ook rauw eten? of moet je ze altijd bakken of koken?

k heb nog honderd gram staan… en k vind altijd zonde om spullen weg te gooien.

ze zeggen altijd dat het slecht is om ze rauw te eten, maar ik eet ze heel vaak rauw en ben er nog nooit ziek van geworden, dus volgens mij valt het allemaal wel mee!

dus ik zou ze ook goed door de sla kunnen snijden?

Ja hoor, ik vind ze rauw heeeeeeerlijk. Nooit gehoord dat dat slecht was trouwens :think:

ik heb het even voor je opgezocht

op wikipedia staat:

Champignons kunnen zowel rauw gegeten worden, als gebakken, gekookt of gefrituurd (eerst in bierbeslag gedompeld). Het rauw eten van champignons wordt echter afgeraden door het Voedingscentrum.

op voedingscentrum.nl staat:

Champignons mogen niet rauw gegeten worden. In rauwe paddestoelen komt van nature een giftige stof voor die door verhitting onwerkzaam wordt.

maar goed zoals ik al zei, ik eet heel vaak rauwe chamignons en ben er nog nooit ziek van geworden, dus je kunt ze best door de sla heen doen.

Ik eet ze ook wel eens rauw… Maar heb ook al gehoord dat het slecht is idd…

Heb het even opgezocht waarom dat zou zijn:

Iemand die per se iets gemeens over champignons wil opmerken, zou kunnen zeggen dat ze agaritine bevatten. Agaritine is een stofje dat in de lever kan worden afgebroken in andere stofjes, die in enkele onderzoeken bij muizen de kans op blaaskanker bleken te verhogen. Maar het ging daarbij om veel grotere concentraties agaritine dan een gemiddeld champignonetend mens inneemt en bovendien is een muis geen mens.

Agaritine komt vooral in rauwe champignons voor. Bij verhitting breekt het al snel af in stofjes die sowieso geen kwaad kunnen. Al met al adviseert het Voedingscentrum voorzichtigheidshalve om champignons niet rauw te eten. Ook in shii-takes, (paddenstoelen met een Japanse naam) komt wat agaritine voor, zij het minder dan in champignons.

Nou ja, ik blijf ze wel gewoon rauw eten hoor :wink:

Ieuw ? Rauwe champies ?

Laatst kreeg ik het in een restaurant door een maaltijdsalade :sick:

Ik vond het géén aanrader!

vind het heerlijk rauwe champignons!!!

lekkerrrr hoor rauwe champies hahaha…je weet dat ze gekweekt worden op paardemest he :wink: :thumbup:

ja hoor dat weet ik :mrgreen: Net zoals dat ik weet wat er in een frikadel zit… of hoe gehakt gemaakt wordt… en toch vind ik het allemaal nog steeds lekker :wink:

ik lust ze alleen maar rauw hihi. Alleen eet ik ze niet zo vaak.

Geef mij maar lekker gebakken champignons, rauw lijken ze me niet echt lekker :think:

Ik zou ze bakken met wat knoflook en een scheutje rode port erover :drool: En dan bij de salade serveren (of eigenlijk bij wat dan ook) zoooooo lekker! Evt bosuitje en/of wat pijnboompitjes meebakken maakt het nog lekkerder!

Rauwe paddo’s lijken mij niet zo lekker, eigenlijk… :silenced: :mrgreen:

ik vind het rauw heerlijk.

maar jullie weten wel hoe chapinons worden gekweekt??

in de paarde/koeiensh*t

nou goed schoon maken en niet bij nadenken :wink: :mrgreen: