Nee nee, ik ben niet zwanger! (was dat maar zo.) Maar ik heb wel een aantal vragen en nieuwsgierigheden over de cerclage. Wie heeft er één gehad. Wanneer kreeg je deze, waarom kreeg je deze. Wat moest het precies tegen gaan. Hielp het. Welke hinder ondervond je ervan. Hoe wordt het gezet, welke ristricties kreeg je in je zwangerschap mee. Mocht je gewoon werken of samen met de cerclage strikte rust ofzo? Wanneer werd het weer verwijderd en hoe?
Boel vragen, ik verzin er vast nog meer. Wie helpt mij aan wat zeker- en wijsheden.
:-*
Bietje heeft het volgens mij twee keer gehad
Misschien kan je haar vragen.
Ik zal richting dit topic “sturen”
@LK wrote:
Bietje heeft het volgens mij twee keer gehad
Misschien kan je haar vragen.
Ik zal richting dit topic “sturen”
Inderdaad :-* .
Ik heb het zelfs 3x gehad .
@Sooki wrote:
Wanneer kreeg je deze?
Rond 13 Ã 14 weken, niet voor de 12 weken want dan is een narcose niet zo goed voor het kindje i.v.m de ontwikkeling (na 12 weken hoeft de baby alleen nog maar te groeien).
@Sooki wrote:
Waarom kreeg je deze?
Omdat ik spontane opening krijg, altijd veel te vroeg en zo Robbe* aan 20 weken heb verloren.
Dus een cerclage houdt de baarmoedermond stevig dicht en de gynae let er tijdens de zwangerschap op dat daar niet te veel spanning op komt te zitten (dat merk je zelf als je bijv. bloed verliest).
Ik heb bloedverlies gehad bij Cas maar hij is uiteindelijk 1 dag na de uitgerekende datum geboren :thumbup: .
De cerclage werd wel vroeger doorgeknipt (34 weken) omdat er spanning op zat, ik had meteen al 3 cm dan (bij Broes en Senne 2 cm).
@Sooki wrote:
Welke hinder ondervond je ervan. Hoe wordt het gezet?
Je krijgt een volledige verdoving en in 10 min. zit de cerclage er rond.
Ik hoefde een nachtje te blijven om de baby in de gaten te houden en dan mocht ik telkens weer naar huis.
Je voelt een cerclage helemaal niet zitten hoor!
@Sooki wrote:
Mocht je gewoon werken of samen met de cerclage strikte rust ofzo?
Ik mocht absoluut niet werken hoor!
Ik kreeg platte rusturen mee naar huis en dat was van 10u-12u, van 14u-16u en na 19u … daar moest ik me aan proberen te houden…
Bij Broes heb ik enorm!! veel plat gelegen, dat was echt heel lastig, 6 maanden plat …
Bij Senne liep ik al meer rond en bij Cas lag ik al bijna niet meer plat :oops: …
Vandaar misschien ook het bloedverlies rond 23 weken en dan werd ik opgenomen in het ziekenhuis… gelukkig mocht ik na een paar dagen weer naar huis maar ik moest het echt wel rustiger aan gaan doen en daar hebben we dan een oplossing voor gezocht…
@Sooki wrote:
Wanneer werd het weer verwijderd en hoe?
In principe verwijderen ze hem pas rond 37 weken maar zoals ik al zei, als er spanning op komt te zitten dan knippen ze hem wel vroeger door.
Bij Broes was dat met 37 weken, bij Senne met 36 weken en bij Cas al met 34 weken, dat laatste was wel even angstig … maar hij bleef uiteindelijk wel nog mooi zitten, ik liep met 35 weken toch al met 5 cm rond, maar toch… zo zie je maar .
De gynae knipt je cerclage gewoon door en dat voel je bijna niet hoor :-* .
Ik had trouwens de McDonald cerclage.
Zeker niet mee in zitten moest je er ooit één krijgen, zonder cerclage zou ik nooit meer gedurfd hebben (zou ik ook niet hebben gemogen ).
Gelukkig bestaat dat, anders had ik mijn 3 mooie zonen nooit kunnen krijgen… :-*
Wat een uitgebreid antwoord. Dank je wel Bieke. :-
Ik had bij mijn ook al veelste vroeg opening bovenop alle problemen, waardoor de vruchtzak uitzakte . Na de geboorte van mijn zoon hebben ze de baarmoederhals beschadigd en gehecht. Het is onduidelijk welke van bovenstaande redenen nu precies de opening bij mijn dochter veroorzaakten, maar ik weet wel dat ik zonder cerclage geen zwangerschap zou aandurven…
:-
Nog meer ervaringsdeskundigen?
ja hoor ik zie het nu pas,
hier ook de cerclage gehad bij Lieke, daar ik zwakke bmh heb en uiteindelijk Senne* ook te vroeg geboren werd.
nu moet ik hem weer hebben maar weet nog van niks, daar ik nog mijn eerste echo hoef te krijgen, bij mij is de cerclage niet vroeger verwijdert geweest, daar ik toch met ks ging bevallen vond ik het “dom” om die vroeger te verwijderen en heb toen meteen gevraagd of hij dit niet allemaal ineens kon doen na de ks bijvoorbeeld, en gelukkig maar dat mijn gyn dit wilde doen, want bij mij was hij helemaal vergroeid in mijn bmh, dus hij heeft zijn werking meer dan goed gedaan maar was eigenlijk niet nodig daar er totaal geen spanning op zat, raar he…
ik krijg hem nu toch weer hoor want zonder zou ik ook niet willen :shifty:
alle geluk dat zo’n dingen bestaan!!
Lynnty! Dank je wel, en gefeliciteerd met je zwangerschap! :inlove:.
Mocht jij ook niet werken met die cerclage? Wordt het altijd na het eerste trimester geplaatst? En was het dan geen probleem dat hij vergroeit was??
ik mocht inderdaad niet werken met de cerclage, daar ik zwaar werk doe, en idd ook platte rust voor vijf maand, is me toen aardig gelukt maar vraag me nu wel af of dit nu ook zal lukken met een peuterpuber in huis :think: :mrgreen:
het wordt hier ook na eerste trimester geplaatst, ik denk rond de 14 Ã 15 weken :think:
over het feit dat hij vergroeid was, nee hoor hij is toen verwijdert tijdens de keizersnede en heb lekker niks gevoeld ervan toch zag ik dat hij wat moeite had om alle stukjes mee te krijgen maar hij is er in geslaagd dit te doen