Hoeveel verschil kan er in een eetschema zitten bij kindjes van 7,5 mnd en 9 mnd.
Het CB adviseerde ons toen bij 7,5 mnd controle het volgende:
0730 papfles
1000 fruit
1200 boterham + fles
1500 - 1600 tussendoortje (zij adviseerde ons om toetje naar deze tijd te verschuiven, kon er zelf wel in vinden)
1830 warme hap
1930 fles
Van de week 9 mnd controle gehad, zij vertelde ons het volgende:
0730 papfles
1000 fruit
1200 2x boterhamemn en GEEN fles toe (???)
1500 - 1600 tussendoortje (het toetje weer na de warme hap geven), tussendoortje iets van wafel, koekje en sapje erachteaan
1830 warme hap + toetje en GEEN fles meer.
Deze dame adviseerde ons om zoveel mogelijk de opvolgmelk achterwege te laten ivm snellere tandbederf (is weer gebleken uit onderzoeken). Die melk hebben ze toch nodig!!?
Ik vond het wel prettig als de kleine voor het slapen gaan een lekker warm flesje melk krijgen hoor. Heb bij ons oudste ook tot heel lang gedaan. En ooksmiddags na de boterhammen geen flesje melk?? Ik vind het een raar en tegenstrijdige advies.
op deze leeftijd hebben kindjes volgens mijn infobron nog zo’n 750 ml melk per dag nodig. vind het erg raar dat die madame zei dat het niet meer zo nodig was. ik dacht dat tijdens het eerste jaar melk het hoofbestanddeel bleef van beebs voeding!
Hier ook tot het jaar 3 x melk per dag aangehouden hoor.
smorgens pap, smiddags brood en daarna een fles melk.
Wel inderdaad vanaf een maand of 9 een toetje na de maaltijd maar voor het nar bed gaan ook nog een fles.
Vanaf een jaar de melk vervangen door gewone melk. Smorgens nog steeds pap. De fles smiddags is vervangen door een bekertje koude melk en savonds krijgt ze soms ook nog een beetje (warme) melk maar dat drinkt ze niet altijd meer op. Gaat prima zo :thumbup:
Elize krijgt alleen nog ochtends pap van de opvolgmelk. ze wilde opeens geen melk meer drinken nadat we de avondfles eraf hadden gedaan. ze drinkt nu karnemelk s’middags en eet na het avondeten veel kwark/yoghurt als toetje, dat vind ze heerlijk.
volgend jaar, als ze goed blijft eten, stappen we over op gewone melk voor haar pap, zijn we mooi van die dure opvolgmelk af.
overigens adviseerde het cb ons om zodra kinderen tanden krijgen de avondfles af te bouwen (als het kind daar aan toe is) en geen fles meer te gebruiken maar gewoon uit een beker laten drinken. dit doen wij ook maar overal zie ik kinderen die ouder zijn als Elize vrolijk aan een fles lurken.
doe ik mijn meisje nu iets te kort door haar geen fles te geven of adviseert elk cb weer wat anders? ( of zijn die andere ouders te lui om de fles af te leren :shifty: )
Ja, dat advies komt bijna overeen met wat ik voor Teun kreeg, zeker wat betreft dat toetje. dat vond ik ook erg vreemd, maar vond de avond ook logischer. Teun kreeg echter wel een bekertje gewone melk om 12.00 ( bij 9 maand) en smorgens en smiddags een boterham. Je krijgt een kind toch nooit ineens aan 2 boterhammen???
Teun eet 'savonds een toetje ( soms weinig, soms een megabak), maar lust een uurtje later echt zijn fles nog wel! Die hou ik ook zeker aan, want het is echt zo’n knuffelmoment, waar we allebei blij van worden. Hij wordt al zo snel groot!
hier ook gewoon de avondfles nog hoor! soms drinkt ze die maar half op en dan wordt ze 's nachts mooi wakker van de honger. ook niet geweldig dus. en een mega toetje gaat er gewoon niet meer in. soms wat fruit of een beetje yoghurt toe na de avondhap, maar daar komt ze de nacht niet op door.
en er zijn toch ook kinderen die bv al met 3 maanden tandjes krijgen? die krijgen ook nog gewoon melk hoor.
en wat die fles versus beker betreft, ik zie het verschil eigenlijk niet zo. met een beker komt de melk toch ook gewoon tegen de tandjes en in de hele mond? ik neem tenminste aan dat het om mogelijk tandbederf gaat.
ach, je weet soms gewoon niet meer wat te geloven met al die tegenstrijdige adviezen.
X
Ikenmama maakt gebruik van cookies
Om je bezoek zo optimaal mogelijk te laten verlopen maken wij gebruik van cookies. Wat wij bijvoorbeeld voor je doen:
✓ Inloggegevens voor Ikenmama voor invullen
✓ Personaliseren van content en advertenties
✓ Onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid v/d website
Cookies en privacy
Natuurlijk zorgen wij goed voor je privacy. De gegevens die Ikenmama op basis van de geplaatste cookies verwerkt, vallen onder onze Privacyverklaring.
Stel je cookies zelf in
Bedankt!
Je kunt ervoor kiezen om van minder cookies gebruik te maken: