Catheteriseren

@Heleentje wrote:

Ze hebben mij 2x gecatheteriseerd zelfs, maar heb daar gelukkig niets van gevoeld. Het is 1x thuis gebeurd en 1x in het ziekenhuis. Als je blaas te vol is, zit 'ie in de weg en dat kan ook weer weeen tegenhouden als ik het goed onthouden heb. Vandaar dat het soms gedaan wordt.

Groetjes,

Heleen

Om die reden (weeen vielen weg) werd ik thuis gecatheriseerd. Ook om de beeb zoveel mogelijk ruimte te geven.

Dit hielp niet en moest alsnog naar het zh. Ik kan me niet meer herinneren of ze het daar ook nog een x gedaan hebben.

Hier alleen bij de eerste gecatheteriseerd. Bij mij werd verteld dat het was om de baby gemakkelijker te laten indalen.

Bij de volgende 5 geen catherisatie. Wel ziekenhuis bevallingen omdat de eerste uiteindelijk met een keizersnede is geboren.

Hoi hoi,

Ik ben na de bevalling gecatheteriseerd (enkele uren erna). Ze hebben eerst met een bladderscan (een soort van echoapparaatje om je blaasinhoud te meten) gekeken en toen gecatheteriseerd. Het is belangrijk dat je ook na de bevalling binnen een bepaalde tijd spontaan kunt plassen. Ik voelde totaal niets, geen aandrang; maar mijn blaas was wel vol…Ik vond het niet echt pijnlijk; heel effe een naar gevoel.

gr, Diana :-*

Had eerst geen idee wat eht woord wilde zeggen. :shifty: :shifty: :shifty:

Maar na lezen ben ik mee. :mrgreen:

Hier noemen we dat alleen anders en hier word er een lavamentje gestoken.

Iedereen krijgt het … met als reden dat je tijdens de bevalling dan niet moet plassen of poepen. :wink:

Ik heb er zelfs nog eentje na de bevalling gekregen omdat ik weigerde te plassen.

Bang om pijn te hebben, dus hield ik alles op. :wall:

Verpleegster zette me op toilet, met alle kranen open zodat ik zou plassen. Maar ik liet het niet toe. Ze vond het welletjes en heeft toen opnieuw een lavementje gestoken. :wink:

Goh, ook nooit geweten idd. Ik ben ook gecatheteriseerd vlak voor de vacuümpomp erin ging, maar het gekke is dat ik een uurtje na de bevalling de po tot de rand toe heb volgeplast. Dat is dan toch ook gek?

Ik heb ook een catheter gehad tijden de eerste bevalling, mijn weeen vielen weg en de gyn. dacht dat ik wel een volle blaas zou hebben, dat schijnt wel vaker de oorzaak te zijn.

Ik zei nog dat het niet zo was, maar ze dacht dat ik het niet goed zou voelen :roll: .

Dus catheter erin…wat blijkt…mijn blaas is leeg :wink: .

Ik had erg veel pijn na de bevalling, pas na een paar dagen kwamen we erachter dat ik een urinewegontsteking had :frowning: zeer pijnlijk ) Dus nog antibiotika moeten likken, daarna ging het wel weer!!!

Was ook bang dat het bij de tweede bevalling weer zou moeten…gelukkig wat dat niet nodig aangezien het allemaal heel vlot verliep!

Ik heb de laatste keer ook een cathether gehad…

Plassen hoefde ik niet en er zat ook bijna niets in mijn blaas…

Dat stomme vervelende ding was dus achteraf helemaal niet nodig.

Ik heb nog liggen roepen dat ik geen catheter wilde. Ondertijd moest ik ook nog persweeën ophouden, het topje van het hoofdje hing er al uit en het hele persen heeft ook maar 4 minuten geduurd.

Kan me soms nog boos maken over dat ding. Stomme vk trut!!

Deed bij jou de eerste keer plassen ook zo’n pijn hierna? Soms doet het plassen nog wel eens zeer, heeft het voor die slang ook nog nooit gedaan… Of als mijn blaas erg vol is.

@babylover wrote:

ik ben thuis bevallen en dus niet gecatheteriseerd…

kan ook als je thuis bevalt Patricia :wink:

Oi traumaatje van me die catheters. Te vaak moeten hebben ivm blaasontsteking in het verleden. Tegenwoordig weten ze gelukkig dat dit niet meer hoeft omdat het geen toegevoegde waarde heeft maar ik had nog ‘pech’.

Tijdens de bevalling was het 2 keer ‘feest’ de eerste keer tijdens de weeën omdat ze bang waren dat het niet goed genoeg zou doorzetten en madame dus niet netjes de spildraai maakte. Even later wisten we helaas ook waarom want overleden kindjes helpen niet meer mee tijdens de bevalling.

Na de bevalling toen we een beetje van de eerste shock bijgekomen waren moest ik weer…vanwege de nabloeding moesten ze op die manier aan ‘schone urine’ komen voor verder onderzoek. :?

En het klinkt ws erg maar ik vond die catheters tien keer erger dan de bevalling :silenced: :shifty:

Wat ik begreep is dat ze je in het ZKH vaak een catheter geven omdat het handiger is als je niet steeds naar het toilet gaat of om de po vraagt (wat barende vrouwen nogal eens willen doen :wink: ). Idd is het beter als je blaas leeg is, maar als je daar een catheter voor nodig zou hebben, zouden alle vrouwen die thuis bevallen (overal ter wereld) mooi pech hebben :think: . Het is meer voor hun gemak of uit gewoonte, dan dat het echt nodig is.

Je mag zo’n catheter dus ook gewoon weigeren zolang je zelf nog kunt plassen, werd mij verteld op de pufcursus. Pas als je zou merken dat je niet goed kunt plassen, zou een catheter nuttig kunnen zijn.

Ik wist niet dat in België iedereen zo’n ding krijgt? Waarom is dat dan? waarom zou je niet mogen poepen of plassen tijdens de bevalling? En krijg je er dan ook één van achteren? Moet je dan bevallen tussen de slangen door??!!

Ik was er doodsbang voor, viel al flauw bij de gedachte allen. Dus voor het persen bleef ik heel erg mijn best doen om maar te plassen. Heb voor het persen nog een aantal keren zelf geplast. Maar na de bevalling kon ik dat dus echt niet meer. Er zat teveel urine in mijn blaas en die moest er wel uit. Ik heb er NIKS van gevoeld dus gelukkig, mijn blaas was leeg voor ik er erg in had. Waarschijnlijk voelde ik niks omdat je na de bevalling toch zo beurs bent van onderen dat het totaal geen indruk maakt.

nee idd van het catheteriseren zelf heb ik ook niks gevoeld (weeen doen meer pijn zegmaar) maar daarna heb ik er nog zo lang last van gehad, echt balen!

Sjemig onnodige actie dus weer…jammer hoor. Ze hebben mij zelfs uitgelegt dat je daarna meer kans hebt op blaasontsteking. Toch met een volgende bevalling maar eens wat meer op letten…en weigeren :think:

Ik kon trouwens ook niet plassen na de bevalling. Maar ja, dat krijg je als je niks drinkt :mrgreen: . Mijn man goot me vol water en hup, daar ging ik :wink: .

Ja gek he, Het gebeuren zelf vond ik neit zo rampzalig, maar dat gevoel er na heb ik nog erg lang gehouden, ehh hoe moet ik dat nou uitleggen.

Alsof je naar het strand bent geweest en er zand in je bikini was blijven zitten ? :mrgreen:

Ik kan het geloof ik niet uitleegne, maar een ontzet-tttt-tend ongemakkelijk rotgevoel

Maarre ff tussendoor: bedankt voor al jullie reacties! :thumbup:

Hier idd ook een traumatische ervaring met die katheters :x .

Tijdens de bevalling moest ik op een gegeven moment plassen, maar dat wilde niet. Vandaar een katheter. Daarna heb ik er nog een stuk of vier :evil: gehad. De laatste echt vlak voor het echte persen (dat ik persdrang begon te krijgen zogezegd).

Nu hadden ze al verteld dat als ik niet zelf kon plassen na de bevalling dat ik er nog één zou krijgen :shock: . Je hebt nog nooit iemand zo snel naar het toilet zien gaan!!! Wat een enorm pijnlijke ervaring. Het enige positieve was op een gegeven moment de ruggenprik waardoor het allemaal wat meer verdoofd was daar beneden.

Helaas door al het gedoe na de bevalling tot drie keer toe een fikse blaasontsteking gehad. Alles was zwaar geïrriteerd en deed flink zeer :cry: .

Als ik het even kan voorkomen zal er bij een tweede GEEN katheter geplaatst worden!

En de reden tijdens de bevalling, hoe leger de blaas des te beter zijn de weeën geloof ik. Daarbij geeft een lege blaas je beeb idd de ruimte om eruit te komen…

Waarom lieten ze die eerste dan niet gewoon zitten?? :think:

Bij intermitterend catheteriseren (dus steeds een nieuwe die er na het ‘plassen’ weer uitgaat) is de kans op blaasontsteking kleiner dan bij een verblijfscatheter. De bacteriën wandelen langs het slangetje je blaas in als dat er een paar uur in blijft zitten. Als het goed is wordt er van onder goed gepoetst vóór het catheriseren en de hoeveelheid bacteriën die dan in je blaas terechtkomt is kleiner dan die in een aantal uren tijd je blaas inwandelt bij een verblijfscatheter. Dus hoe vervelend het ook is, aan aantal keren catheteriseren is beter dan er ééntje laten zitten :wink: .

@Paultje wrote:

Als het goed is wordt er van onder goed gepoetst vóór het catheriseren en de hoeveelheid bacteriën die dan in je blaas terechtkomt is kleiner dan die in een aantal uren tijd je blaas inwandelt bij een verblijfscatheter.

Hmmmmm kan me niet herinneren dat er van onder goed gepoetst is :think: Aan de andere kant, na 30,5 uur kan het zijn dat je wat details kwijt raakt toch :mrgreen:

Ik ben ook gecathetheriseerd (moeilijk woord) omdat m’n blaas vol was en dat zou de ontsluiting tegen kunnen houden. Ze hebben me tussen een paar zware weeen op een po gezet maar het lukte niet en toen kwam die cathether. Ik heb er niets van gevoeld ze deden hem in een wee erin. Daarna gelijk er weer uit en klaar. Ik heb er verder nooit zo over nagedacht.

Ik heb wel zelf ingestemd met de cathed-dinges want ze hadden me ook 1 keer naar de wc gesleept en dat lukte daar ook niet. Naar de wc met heftige weeen. Zijn ze gek ofzo dacht ik achters (van het bed af… wee… lopen naar de deur… wee… naar gang… wee… over de gang… 2x wee…op de wc … 3x wee maar geen plas. En toen hetzelfde weer terug en toen cathether…pff wat een opluchting dacht ik alleen maar. Ik was ook blij dat ik weer lag.