castratie kater

Edit: :oops: Ik dacht dat ik hem in de huiskamer had gezet, maar ik zie dat hij verkeerd terecht is gekomen…

(net een heel verhaal getypt, maar moest opnieuw inloggen en verhaal kwijt :wall: nu dus even beknopter)

We hebben een kater (kruising Ragdoll) van bijna 4 jaar en een kater (Thai Siamees) van 2,5 jaar. Het zijn beide buitenkatten en komen/gaan via de kattenluik in de achterdeur. Het zijn nooit maatjes geweest, maar tolereerden elkaar wel.

Sinds een paar weken hebben we regelmatig een urinelucht in huis, het vermoeden was dat dit de jongste kater was, omdat hij nog niet gecastreerd was. Sinds 2 weken vliegt hij regelmatig onze andere kater aan, volgens tot ernstige schade als wij ze niet uit elkaar halen. Vorige week hing de oudste kater uit het raam van de 2e etage (mijn man hoorde gekrijs van zolder komen) omdat hij op de vlucht was voor de jongste kater. De oudste kater komt nu via de voordeur naar binnen, eet in de gang en slaapt op de bovenetage. De jongste kater komt via de achterdeur naar binnen, eet in de keuken en slaapt in de woonkamer. We moeten er goed op letten dat de tussendeur dicht is, onze oudste kater is binnenshuis angstig en schrikachtig geworden.

Afgelopen dinsdag hebben we de jongste kater naar de dierenarts gebracht en is hij gecastreerd. Dinsdag en woensdag was hij nog rustig, maar gisteren en vandaag heeft hij de oudste kater weer aangevallen.

Behoort een kater direct na de castratie minder agressief te zijn of kan dit nog even duren? Hoe lang kunnen we dit nog aankijken? Zijn er nog andere dingen die we kunnen proberen?

Groetjes Saskia

Het kan wel eens een paar dagen duren helaas voor die hormonen uitgewerkt zijn.

Maar ik kan je een rare tip geven die ik zelf wel eens heb uitgevonden en sommige anderen ook al eens hebben uitgeprobeerd

laat ze nog een paar weken gescheiden en geef ze dan een vlooien behandeling

met van dat spul waarmee je ze helemaal in moet spuiten

door die gezamenlijke ervaring en de gelijke geur /stank vergeten ze vaak hun ruzie

Hormonen werken nog 4 weken door, dus die tijd moet je er zeker aan geven.

Door castratie kan het gedrag zeker veranderen, maar het is natuurlijk wel de vraag of deze agressie hormonaal is. Dat moet je even afwachten. Als het na die 4 weken nog steeds zo is, dan zijn er nog wel andere mogelijkheden, maar ik zou het eerst even aankijken…

@Lindaja wrote:

Maar ik kan je een rare tip geven die ik zelf wel eens heb uitgevonden en sommige anderen ook al eens hebben uitgeprobeerd

door die gezamenlijke ervaring en de gelijke geur /stank vergeten ze vaak hun ruzie

Dat klopt idd. Wij horen dat hier ook wel.

@hanneke wrote:

@Lindaja wrote:

Hihihi wat grappig,

Gedeelde smart is halve smart zullen we dan maar zeggen :wink:

Is het bij katten niet zo dan dat als je ze telaat castereert dat ze dan toch meer last van dat soort gedrag blijven houden.

Ik weet dat als je een hengst te laat castereert dat ie heel vaak nog hengstengedrag blijft houden.

Hopelijk is je kat er snel vanaf, ik vind het zo zielig voor die andere.

Succes en sterkte.

Hoi sassie, je hebt pb

@mamma van sharondenise wrote:

@hanneke wrote:
@Lindaja wrote:

Hihihi wat grappig,

Gedeelde smart is halve smart zullen we dan maar zeggen :wink:

Is het bij katten niet zo dan dat als je ze telaat castereert dat ze dan toch meer last van dat soort gedrag blijven houden.

Ik weet dat als je een hengst te laat castereert dat ie heel vaak nog hengstengedrag blijft houden.

Hopelijk is je kat er snel vanaf, ik vind het zo zielig voor die andere.

Succes en sterkte.

Klopt, dat zie je wel eens.

Veel echte raskatten zijn echter wat later volwassen dan "gewone"huis tuin en keukenkatten. Zij worden dan ook later gecastreerd vaak.

Je zou ook nog Feromonenspray (Feliway) kunnen proberen, zo’n ding voor in het stopcontact. Las op hun website dat het helpt tegen plassen in huis en bij katten die niet met elkaar op kunnen schieten!

Je zou het altijd kunnen proberen.