carbid schieten

Neuh ben geen fan.maar t gebeurd nu eenmaal elk jaar en t duurt maar 1 dag dus ik kan er wel mee leven

@Madre wrote:

Ik vind het vreselijk, mag ik dat zeggen?

Ik snap er echt de lol niet van…

Of zijn hier alleen fans??

Ik ook niet… :think:

Hier is het ook traditie.

Ze hebben het hier ook een paar jaar geleden op het parkje bij ons achter gedaan. De ramen knalden er nog net niet uit.

Ik ben niet echt een fan maar het hoort er gewoon bij.

http://www.youtube.com/watch?v=Q4pvKePHQ0c&list=UU12TjioLzh9pDTcxGKI7e4w&index=15&feature=plcp

oud filmpje, maar hier gaat het bij ons zo aan toe :mrgreen:

Als getogen Kampenaar herken ik het geluid van carbidschieten meteen. Ik moet er niet bijstaan, maar ik vind het toch ook wel wat hebben. Het is traditie, en voor die ene dag in het jaar is het niet zo erg. Hier in N-H wordt weleens wat carbid afgestoken, maar nooit in een melkbus, dus dat zijn niet van die mega-knallers.

ik vind het een heerlijk geluid

en zo gezellig

hele kameraden groepen zijn de hele week al bezig tenten op te zetten en korven te plaatsen. zodat ze oudejaars dag de hele dag met elkaar carbid kunnen schieten, oliebollen kunnen bakken etc.

Hier is het illegaal, maar wordt het gedoogd, is geen beginnen aan voor de politie.

in elk weiland staan zo 2 a 3 groepen te schieten

Hier hebben de buren de politie aan de deur gehad… :angel: carbid schieten heb ik an sich niets op tegen. Wel met de beperking dat het gecontroleerd gebeurd dus op een plek waar geen kids in de weg kunnen lopen en waar dat is maakt me niet zoveel uit als het maar een afgebakend gebied is. Bij ons in het dorp is het dus niet echt traditie en er zijn dus ook geen aangewezen plekken waar het kan en mag.

Hier is het meer traditie om kerstbomen te verbranden. Dat gebeurd ook op aangewezen plekken, met metaalplaten eronder en op 1 dag. Toevallig heel erg gezellig zo ongeveer naast ons huis op een groot grasveld.

Ja hier in de omgeving ook carbit schieten.

Ik hou dus echt niet van harde knallen dus je maakt er mij niet echt gelukkig mee ofzo… Geef mij maar gewoon mooie vuurpijlen 's nachts! :**:

Of het provinciegebonden is betwijfel ik, hier in Leeuwarden dus Friesland was het gisteren en vannacht ook, maar ik kom zelf uit Arnhem, dus Gelderland en ook daar gebeurt het. Het is zoals al eerder genoemd werd iets van de boeren/ het platteland.

@Madre wrote:

Ik vind het vreselijk, mag ik dat zeggen?

Ik snap er echt de lol niet van…

Of zijn hier alleen fans??

Ik vindt melkbusschieten veel beter dan al dat illegale vuurwerk.

Hier ook gisteren de hele dag (zuid oost Drenthe). Ik heb er geen last van. Het zijn doffe dreunen. Het eerste jaar dat ik hier woonde, keek ik telkens of iemand binnen kwam. Ik dacht steeds dat ik de deur hoorde. Nu ben ik er aan gewend.

Het is hier alleen toegestaan met vergunning, dus georganiseerd, dus nooit rottigheid. Liever dit, dan al dat gegooi met giga knallend vuurwerk.

hier gebeurd het ook wel (noord-limburg)

Ach, het dendert lekker en en-sich kan het weinig kwaad. Zolang ze het maar niet met een melkbus en deksel doen. Die rondvliegende deksels brengen nog wel eens ellende en zo is dus 3 jaar terug een vrij jong iemand in IJsselmuiden als het ware onthoofd door een deksel. :silenced:

Maar bij mijn schoonouders in de buurt is het ook traditie en daar doen ze het met een oude voetbal. Kan weinig kwaad. Ze schieten in een leeg weiland en carbid is natuurlijk mega goedkoop en met een kilootje doe je lang.

Ze gaan op de melkbus zitten, houden hun duim op het gat net zolang tot er zoveel druk in de bus zit en dan aansteken… leuk… :shifty:

Bij schoonzusjes in de straat, in IJsselmuiden dus, zijn ze veel minder voorzichtig, schieten ze gewoon in de straat, op oudjaarsdag op een gegeven moment met 15 bussen tegelijk… en auto’s die erdoor moeten… tough luck, je komt er amper door.

Daar is de politie dus wel beslag gaan leggen op 3 bussen.

Ben geen fan, maar vind het ook niet erg, mits op de minst gevaarlijke manier (met voetbal) en in een leeg weiland.

Hier in Zeeland wordt ook carbid geschoten… voor ons huis :mrgreen: Ben er zelf ook niet zo’n fan van, maar dochterlief vond het geweldig :mrgreen:

Overigens doen ze het hier met een melkbus + deksel aan touw, zodat je in ieder geval weet tot hoe ver ie kan gaan.

@Amy82 wrote:

hier nooit gehoord :slight_smile: heb het wel bij mijn ex in Drenthe meegemaakt, was wel gaaf!

In Rockanje en Briele gebeurd het wel. Maar ik betwijfel of ze het in Rotterdam en Spijkenisse ook doen :wink:

Hier in Kampen, Aan het begin van onze straat, is carbid schieten al op woensdag begonnen en staat er politie bij om het goed te laten gebeuren. Met oud en nieuw waren wij naar een CP daar was veel meer sier en minder geknal…veeeeeeel neter wat mij betreft. Maar ik begrijp de kampenaren wel met hun “Traditie”…

Ik snap de traditie ook wel. 5 jaar geleden verhuist van Kampen naar Elburg.

Ik mis het wel hoor. Op elke hoek van de straat dat ze staan te knallen (en inderdaad Cell) zorgen dat je er veilig doorheen komt met de auto. Maar het heeft wel wat.

In Elburg staan ze in een weiland in een rij naast elkaar. Vind ik persoonlijk niet veel aan.

Het stond hier vandaag nog in de krant (dagblad van het noorden). Je kunt zelfs “les” krijgen. Kinderen vanaf 7 jaar mogen mee doen. Hier is het heel gebruikelijk dat kinderen ook mee doen. Verfblik met carbid erin, erop spugen, deksel erop … vinger voor gat houden tot er genoeg gas is en aansteken.

Ik ben er met mijn kinderen wat huiverig voor en probeer het af te houden, maar het is het heel gebruikelijk dat de kinderen gewoon mee doen. Mijn moeder weet ook nog precies hoe het moet, die deed dat vroeger ook.

Als ik hier roep dat ik het gevaarlijk vind, dan kijken ze me echt met hele grote ogen aan. Dus ik zeg er maar niks meer van en probeer mijn eigen kinderen er zolang mogelijk van weg te houden zonder dat het op valt.

Komt vooral voor in landelijke/agrarische gebieden. Wordt vooral met oude melkflessen gedaan in die komen natuurlijk van de boerderij. Daarnaast is er op het platteland gewoon veel meer ruimte; zou je dit in een dichtbevolkte stad doen dan heb je snel gesneuvelde ruiten en/of ruzie met de boeren. Ik zou je kinderen trouwen altijd op een grote afstand houden want het kan altijd fout gaan, en van een afstand hoor je t toch wel :slight_smile:

Geeen idee :smiley: Ik had er iig nog nooit van gehoord zelfs! Woon in Zuid-Holland, grens Utrecht. Hier wordt het dus niet gedaan terwijl hier dus ook wel melkboerderijen enzo zitten. :wink: