Cafeïne gevaarlijk tijdens zwangerschap
Uitgegeven: 21 januari 2008 16:50
Laatst gewijzigd: 21 januari 2008 17:52
CHICAGO - Vrouwen hebben een verhoogde kans op een miskraam als zij in de eerste maanden van hun zwangerschap dagelijks veel dranken met cafeïne drinken.
Vrouwen die tweehonderd milligram cafeïne (twee kopjes koffie) of meer per dag drinken, verdubbelen het risico in vergelijking met vrouwen die helemaal geen cafeïne nuttigen.
Dat meldden onderzoekers in de Verenigde Staten maandag. De wetenschappers spraken over “overtuigend bewijs” na onderzoek bij ruim duizend vrouwen. Om elk risico te vermijden, zouden vrouwen de eerste vijf maanden van hun zwangerschap elk drankje met cafëine moeten vermijden.
Foetus
Onderzoekers vermoeden dat cafeïne schadelijk kan zijn voor een foetus omdat de foetus de cafeïne niet goed kan omzetten door de nog onderontwikkelde stofwisseling. Het stimulerende middel kan ook leiden tot vernauwing van de bloedvaten, waardoor de bloedtoevoer naar de placenta kan afnemen.
ik dacht altijd al dat je sowieso je hele zwangerschap geen caffeine moet drinken. Dat was toch al bekend :think:
o, en ik heb toch aan de koffie gezeten :oops:
en de cappuchino ook.
En ik heb altijd begrepen dat je max 3 koppen mag: koffie, thee of cola… Maar alsof mijn lijf het al wist: voor ik wist dat ik zwanger was luste ik geen koffie meer :think:
Dat het zó schadelijk was wist ik niet… :eh:
Idd, als ik zwanger ben lust ik ook geen koffie meer. Maar wél cola light :?. De gyn zei toen al, te veel is niet goed, maar ik mocht wel Ãets drinken…
Hier ook een cola light drinker :shifty: