ik heb voor een brownies recept 40 gram cacaopoeder nodig.
nu heb ik vanmorgen toevallig nesquick gekocht, maar zou dat ook kunnen?
Volgens mij niet, want in Nesquik zit ook melkpoeder e.d. Ik heb wel eens cakjes gemaakt met poeder voor chocolademelk, maar het geeft maar weinig chocoladesmaak… Dat viel een beetje tegen :?
Ok, de titel klopt niet helemaal. Eigenlijk moet er staan: "Nesquik is zoveel meer dan alleen maar cacaopoeder", maar dat klinkt zo positief. Wat ik eigenlijk duidelijk wil maken is dat Nesquik chocomelkpoeder en cacaopoeder niet hetzelfde zijn. Als er in een recept 'cacaopoeder' tussen de ingrediënten staat, vermoed ik dat veel mensen Nesquikpoeder zullen gebruiken, ik deed dit vroeger, jaren geleden, zelf ook - dat had ik nu eenmaal in huis. Maar ik zou het dus nooit aanraden. Wat ik wel aanraad? Puur cacaopoeder! Te koop in verschillende supermarkten, onder andere van het merk Van Houten. Zeker te vinden in de Colruyt (3€ voor een pakje van 250 gram).
Op de foto kan je al duidelijk het verschil zien tussen puur cacaopoeder en Nesquik. Puur cacaopoeder ruikt heerlijk intens naar chocolade en smaakt heel bitter, helemaal niet lekker eigenlijk. Nesquik is veel lichter van kleur en smaakt wel nog aangenaam als je er eens puur van proeft, zoet en met een chocoladesmaak.
Dus, om het even samen te vatten: Nesquik poeder is misschien wel heel lekker om chocomelk van te maken, maar als er in een recept "cacaopoeder" staat, wordt er doorgaans het pure goedje bedoeld. Het is niet echt de bedoeling om heel wat extra suiker toe te voegen. Hiermee maak je je gebak onnodig nog zoeter en de chocoladesmaak zal minder intens zijn.
En omgekeerd, als je van je puur cacaopoeder een lekkere chocomelk wilt maken, vergeet dan niet wat extra suiker toe te voegen. Doorgaans volstaan twee theelepels suiker per theelepel cacaopoeder om de bittere smaak van pure chocolade te neutralizeren. Mmm, ik krijg zin in chocomelk :-)
Dit vond ik op een site!
@*Esther wrote:
Ok, de titel klopt niet helemaal. Eigenlijk moet er staan: “Nesquik is zoveel meer dan alleen maar cacaopoeder”, maar dat klinkt zo positief. Wat ik eigenlijk duidelijk wil maken is dat Nesquik chocomelkpoeder en cacaopoeder niet hetzelfde zijn. Als er in een recept ‘cacaopoeder’ tussen de ingrediënten staat, vermoed ik dat veel mensen Nesquikpoeder zullen gebruiken, ik deed dit vroeger, jaren geleden, zelf ook - dat had ik nu eenmaal in huis. Maar ik zou het dus nooit aanraden. Wat ik wel aanraad? Puur cacaopoeder! Te koop in verschillende supermarkten, onder andere van het merk Van Houten. Zeker te vinden in de Colruyt (3€ voor een pakje van 250 gram).
Op de foto kan je al duidelijk het verschil zien tussen puur cacaopoeder en Nesquik. Puur cacaopoeder ruikt heerlijk intens naar chocolade en smaakt heel bitter, helemaal niet lekker eigenlijk. Nesquik is veel lichter van kleur en smaakt wel nog aangenaam als je er eens puur van proeft, zoet en met een chocoladesmaak.
Dus, om het even samen te vatten: Nesquik poeder is misschien wel heel lekker om chocomelk van te maken, maar als er in een recept “cacaopoeder” staat, wordt er doorgaans het pure goedje bedoeld. Het is niet echt de bedoeling om heel wat extra suiker toe te voegen. Hiermee maak je je gebak onnodig nog zoeter en de chocoladesmaak zal minder intens zijn.
En omgekeerd, als je van je puur cacaopoeder een lekkere chocomelk wilt maken, vergeet dan niet wat extra suiker toe te voegen. Doorgaans volstaan twee theelepels suiker per theelepel cacaopoeder om de bittere smaak van pure chocolade te neutralizeren. Mmm, ik krijg zin in chocomelk
Dit vond ik op een site!
bedankt! erg helder!
ik heb in geval van nood bij eht bakken van een cake wel eens nesquick gebruikt ipv cacao poeder, maar in nesquick zit ook suiker, dus dan in elk geval de hoeveelheid suiker sterk verminderen, zo niet weglaten.
Tevens is nesquick zwaarder en in bijvoorbeeld een cakebeslag zzakt het snel naar beneden!