bv vraagje *spoed*

ik heb 3 flesjes bier gedronken, en voel me gewoon kloten zeg maar,(dat ik haar nu niet de bv geven kan en mag… ik baal een beetje, ze smaakten eigenlijk niet eens…



maar als ik nu mijn melk afkolf NU, dat weggooi, mag ik dan iris wel haar laaste voeding via de borst geven??? dat zal tegen 12 uur zijn…

Ja ach weet je dit is misschien totaal niet een verantwoord berichtje wat ik nu typ… maar van 1 keer zal er toch niet zoveel gebeuren? Daarnaast is het dus een x aantal uren later. Kijk dat moet geen gewoonte zijn, zeker niet maar volgens mij kan je best voeden… (maar goed misschien krijg ik nu alle BV moeders over me heen :mrgreen: )

Dit kwam ik tegen met even googlen;



Vraagbaak borstvoeding - archief



Alcohol en borstvoeding - hoe ga je daar het beste mee om? (6 mnd)

11 januari 2002





Antwoord

Het beste is natuurlijk dat een baby helemaal niet wordt blootgesteld aan alcohol. Maar veel moeders vinden het af en toe toch leuk of lekker om een glas wijn of bier te drinken. Het beste is om dan de hoeveelheid zo klein mogelijk te houden. Hoe doe je dat?



Als je van te voren weet dat je alcohol gaat drinken, bijvoorbeeld bij een diner, dan kun je overwegen om de baby zo kort mogelijk voor die gebeurtenis te voeden. Dat heeft twee voordelen. Ten eerste is de baby dan voor een tijdje voorzien van voeding. Ten tweede zijn de borsten daardoor flink leeg, waardoor je ná het pimpelen niet zo veel meer hoeft weg te gooien, als je door afkolven de ‘besmette’ melk wilt verwijderen.



Wat gebeurt er eigenlijk?

Zodra de alcohol in het bloed verschijnt, komt het ook in de moedermelk. Het alcohol-gehalte in het bloed is altijd gelijk aan het alcohol-gehalte in de melk.



Het goede nieuws is dat dit ook omgekeerd werkt. Zodra de alcohol uit het bloed verdwijnt, verdwijnt het ook weer uit de melk.



De hoeveelheid alcohol die de baby binnenkrijgt, wordt dus minder naarmate je langer wacht met voeden na het nuttigen van een glas alcohol.



Toch duurt het bij een vrouw van pakweg 55 kilo nog twee tot drie uur voor de alcohol van één consumptie uit het bloed is verdwenen. En: hoe meer alcohol er gedronken is, hoe langer het duurt voor alle alcohol weer uit het bloed en de melk is verdwenen.



Wat doet alcohol bij borstvoeding?

Uit studies blijkt dat baby’s melk met alcohol minder lekker vinden dan melk zonder alcohol, en dat ze er minder van drinken. Als de baby zó veel minder drinkt dat er stuwing ontstaat, zal de moeder moeten kolven om verstopte melk-kanaaltjes en borstontsteking te voorkomen.



Als de baby regelmatig minder drinkt door alcohol in de moedermelk, kan dit zelfs leiden tot een verminderde melkproductie. Dat komt dan niet door de alcohol zelf, maar doordat er minder melk wordt afgenomen. Ook hebben grotere hoeveelheden alcohol waarschijnlijk een remmende werking op de toeschiet-reflex.



Wat doet alcohol bij een baby?

De directe schadelijkheid van alcohol voor een baby is afhankelijk van de leeftijd van de baby. Hoe ouder de baby, hoe makkelijker de lever in staat zal zijn om de alcohol te verwerken. (Of omgekeerd: hoe jonger de baby, hoe zwakker de lever en hoe moeilijker de alcohol verwerkt kan worden.)



Het zal duidelijk zijn dat we willen voorkomen dat zo’n kleine lever al regelmatig hard aan het werk moet om zo’n zware taak uit te voeren. Mogelijke effecten op de baby van grotere hoeveelheden alcohol zijn onder andere: sufheid en te diep slapen




Zo te lezen is het verstandiger om Iris geen bv te geven vanavond.

Drie flesjes bier staat voor vijf glazen (uitgaande van flesjes van 30/33 cc). Normaal wordt gezegd dat je voor elk glas alchohol drie uur moet wachten.



Hoe laat heb je dat bier gedronken dan? Nu net?

ik zou de laatste voeding kolven en het morgen ochtend weer proberen…

Ik zou het niet aandurven… :shifty:

Nou ik ook niet :naughty: Dus meis, voed haar niet want het is gewoon niet goed :-*

ik heb om 9uur zoiets mijn laatste flesje gehad,



dus ik kan haar maar beter laten liggen, en deze melk afklolven en weggooien???

@kimmetje23 wrote:

ik heb om 9uur zoiets mijn laatste flesje gehad,



dus ik kan haar maar beter laten liggen, en deze melk afklolven en weggooien???




ZOu het wel doen hoor, beter voor je kleine meid :-*

Ja, zou ik wel doen hoor. Want dat is echt veel te snel.

oke tankssssssss ladies, ik laat haar lekker slapen en morgen weer lekker BV…



oowww wat kan een mens zich schuldig voelen om ziets stoms…echt toen ik het opdronk had ik echt zoiets… hé bah, dit hoort niet… :wink: