BV uit een fles, iemand ervaring mee?

Hallo,



in een ander topic heb ik al verteld dat onze Lara de borst weigert. Zolang ze dat doet krijgt ze moedermelk (borstvoeding kun je het dan niet echt meer noemen hè…) uit een flesje.

Nu zitten we dus met de ietwat onhandig combi van flessenvoeding en borstvoeding.



We voeden haar op verzoek, maar omdat we een flesje klaarmaken, bepalen wij hoeveel er in dat flesje zit. Ze drinkt nu 6 keer per dag 80 cc. Als we er meer in stoppen, drinkt ze het niet op. Voor een flessenbaby zou dat te weinig zijn, maar als Lara diezelfde hoeveelheid aan de borst zou drinken, had ik helemaal niet door hoe weinig het was en zouden we zeggen: het is op verzoek, dus het is genoeg… Kan ze genoeg hebben aan die 6 keer 80 cc, omdat het moedermelk is?

Ze heeft bij iedere verschoonbeurt een natte luier (maar niet altijd drijfnat, hoe nat is nat genoeg?) en is actief na iedere voeding (mocht wel wat minder soms :wink: ). Ze poept niet veel, maar ook dat schijnt bij borstvoeding niet per se te hoeven?

Morgen gaan we naar het weeguurtje, dus dan hoop ik dat ze genoeg is bijgekomen.



Ik vroeg me ook af of ze nu toch gewoon regeldagen zal hebben? BV-babies hebben dat, maar hebben flessenbabies het ook? En wat geldt dan voor Lara? Rond welke leeftijd kun je die regeldagen eigenlijk verwachten?



Ik hoop dat iemand van jullie hier ervaring mee heeft. Is er nog iemand die alles afkolfde en in een flesje gaf? Als ik al eens hoor van moeders die dat deden, hielden ze er meestal na 1 of 2 weken weer mee op en gingen KV geven. Maar als Lara niet aan de borst wil, wil ik dat kolven toch minstens volhouden totdat ik weer ga werken, het liefst echter totdat ze aan vaste voeding toe is.

Iemand hier die dat gedaan heeft?



groet, lena.

Lena, volgens mij hebben “flessenbabies” ook regeldagen, maar ik geloof dat er een formule is waaraan je kunt zien wat je baby per voeding zou moeten/kunnen/mogen eten… uhm… hoe was het ook alweer… het gewicht van je kindje x 150 en dat delen door aantal voedingen per etmaal = … cc per flesje. Ennuh… super dat je dit zo doet :thumbup: !

Ja inderdaad, het aantal kilo’s keer 150 cc verspreid over de hele dag. Lara’s geboortegewicht was 3, 5 kilo en dat zou ze nu weer terug moeten hebben. Kom ik dus op 525 cc per dag. Minimaal, want ze zou best al wat zwaarder kunnen zijn. Maar Lara drinkt maar 480 cc. Volgens die formule niet genoeg dus :frowning:



Gelukkig kunnen we morgen naar het CB.

Ik lees hier al lange tijd mee, maar heb nog niet eerder gereageerd, maar vond dat nu een goed moment.



Full-time kolven is zeker mogelijk, ik doe dit al ruim 8 weken voor mijn bijna 16 weken oude dochter, maar ik kan niet zeggen dat dit de meest optimale keuze is. Wanneer ik het “over” zou kunnen doen, zou ik meer en langer professionele hulp inschakelen, en zeker vaker een LK thuis laten komen. Toch heb ik geen spijt, want mijn dochter krijgt nog steeds moedermelk!!! Zonder dit full-time kolven was ik zeker gestopt.



Aan full-time kolven kleven nogal wat nadelen; het kost veel tijd (kolven, kolf schoonmaken, steriliseren, voeden) en geld (dubbel electrische kolf kopen, flesjes), hierdoor een extra stimulans op het geld aan een LK uit te geven. Ook is het geven van voeding en het kolven ergens anders soms lastig (denk aan dat je geen afgesloten ruimte hebt om te kolven, geen warm water om de voeding op te warmen etc).



Het klopt dat jij nu bepaalt hoeveel voeding je aan je dochter geeft, maar toch is voeden op verzoek prima mogelijk (doe ik ook). Je kunt steeds blijven kijken naar de signalen die geeft dat ze honger heeft en of dit na 2 of na 4 uur is, zij krijgt dan een voeding. Door in het begin niet teveel op te warmen, maar zo nodig wat extra te geven wanneer ze nog honger lijkt te hebben, hoef je geen kostbare melk weg te gooien. Na een paar weken ontstaat er vanzelf een ritme, zoals dat vaak ook is bij borstgevoede baby’s.



Daarnaast wordt bij borstvoeding vaak de rekensom 115 cc per kilo lichaamsgewicht gehanteerd. Ik moet zeggen dat dit bij mijn dochter niet voldoende is, maar ook wij zijn met die rekensom begonnen.



Wanneer je merkt dat je kindje sneller komt na een voeding, geef je meer voeding (de regeldagen). Voor jou betekent dit dat je de regeldagen zelf moet regelen, dus dan vaaaaaaak kolven (elke 2 uur, ook 's nachts er uit om te kolven) om de productie op te hogen. Dit vind ik het grootste nadeel, maar het is wel nodig.



Wellicht zou je je dochter een extra voeding kunnen geven, je schrijft dat ze er nu 6 krijgt, dat betekent om de 4 uur. Ze is nog jong, ze mag best wel 8 (tot 10 of 12) voedingen krijgen en dat is dan toch 160 cc meer per dag.



Ik heb nog veel meer info, heb ook de nodige problemen zelf ondervonden. Mocht je nog vragen hebben, stel ze maar.



Veel succes en ik hoop dat het toch nog lukt om haar aan de borst te krijgen (ook dat is zeker mogelijk)



Mariëlle

Een jammere maar goede oplossing heb je gekozen. Ik heb het zelf 6 maanden volgehouden. Het is te doen, maar gebruik de kansen om het aanleggen toch te blijven oefenen, en misschien dat het alsnog lukt al dan niet met een lactatiekundige. Het schijnt namelijk dat veel baby’s rond de 6 weken een vernieuwde hapreflex hebben? Heb ik me laten vertellen.



Wat betreft kolven? Een dubbelzijdige electrische kolf van het type ameda of medela Pump in Style is onontbeerlijk voor fultime kolven.

Ik heb telkens op verzoek gevoed in een flesje, en net na de voeding beide borsten leeggekolfd. in het begin kolfde ik zo met Stijn’s behoefte mee, later kolfde ik nog 2 keer extra per dag om zijn behoefte bij te houden. Dat kwam voor mij neer op 6 maanden minimaal 6 keer per dag een half uur kolven. Als je dus enigzins de mogelijkheid hebt om het aanleggen alsnog voor elkaar te krijgen zal ik je dat eerder aanraden, al is kolven wel te doen.



Een aantal voordelen van fultime kolven?;

geen last van tepelkloven

je weet wat je kindje binnenkrijgt en hebt dus een indicatie of hij een dag goed of slecht eet

je kunt af en toe een flesje uit besteden en dan zelf even rustig kolven.

Je kindje krijgt toch het beste van moeder natuur binnen

door makkelijker hygienisch te kunnen werken minder kans op spruw en borstontsteking.

door het consequent kolven vaak genoeg reserve, en voorraad voor als je gaat werken (ik had zelf op een bepaalt moment 40 liter voorraad in de vriezer.)

je bent het kolven al zo gewoon dat het op het werk stukken makkelijker gaat.



Ze wegen echter niet op tegen de nadelen, maar je moet het positief bekijken toch? Succes en bij vragen weet je mijn pm te vinden hoop ik.

ik heb, voordat Wessel naar het kdv moest, hem een paar keer voor en na een voeding gewogen.

Hij was toen ongeveer 13 weken en zijn hoeveelheid was toen gemiddeld 110 cc.

de ene keer 85 de andere keer 120…



Ik denk dat je de hoeveelheid en de formule moet loslaten (komt Wessel nu ook niet aan denk ik).

Kijk naar de hoeveelheid natte luiers, het humeur van je kindje, de groei.

Desnoods laat je een keertje extra wegen.



groetjes,

preggie

Hoi Lena,

Eén tip: probeer zo snel mogelijk de maatstreepjes van de fles te boenen. :lol:

Nee, even zonder gekheid: die streepjes zijn natuurlijk best handig om te weten hoeveel je moet kolven. Maar ga enkel af op wat ze drinkt en ga geen rekensommetjes maken. Die zijn:

a. voor kunstvoeding (moedermelk is altijd precies goed voor jouw kind en is in tegenstelling tot kunstvoeding verschillend qua samenstelling. Het aantal cc’s zegt dus weinig over de inhoud)

b. overbodig. Op de borst zitten ook geen maatstreepjes. Een gezonde baby weet het allerbeste zelf hoeveel hij / zij moet drinken.

Na een aantal weken fulltime kolven moest ik even wennen aan het feit dat ik met live voeden veel minder duidelijk wist hoeveel ze binnenkreeg. Maar nu ik er eenmaal aan gewend ben (alweer een tijd hoor!), vind ik het juist heerlijk ze dat zelf zo goed regelt. Het schijnt dat flesgevoede kinderen ook vaker last krijgen van overgewicht op latere leeftijd dan borstgevoede kinderen. Puur en alleen doordat ouders van borstgevoede kinderen noodgedwongen hebben leren vertrouwen op het hongergevoel van het kind zelf. Ik kan me er alles bij voorstellen. Bij de flesjes wilde ik ook graag dat ze ze LEEG dronk… :roll:

Succes,

Sanne

Vind het zo knap van jullie allemaal, dat jullie ondanks zulke problemen toch door gaan met bv!!! Fantastisch!!! :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:



Groetjes Twinkel

Daar sluit ik mij bij aan! :clap: :clap: :clap:

Dank voor jullie reacties. Fijn om te weten dat ik niet de enige ben. Ik hoor van anderen ook dat ze het zo goed vinden dat ik doorzet. Maar ik vind mezelf maar een stuntelige moeder, dat ik mijn kind niet eens kan aanleggen. Het maakt voor haar dus ook niets uit dat ik haar moeder ben: ieder ander kan minstens zo goed voor haar zorgen. Ze heeft mij niet speciaal nodig. Het enige dat ik als moeder extra voor haar kan doen, lukt me niet.

Ze kijkt ook zo vies als ik probeer haar aan te leggen. Soms neemt ze het even in de mond, maar dan spuugt ze het weer uit en probeert mijn borst weg te duwen.

Ik voel me toch ook wel schuldig omdat ik me afvraag of ik het wel hard / vaak genoeg probeer. Ik zag ook zo tegen de BV op en dan denk ik toch dat ze dat misschien op de een of andere manier merkt, dat ik er niet om sta te springen.



Ze drinkt nu in ieder geval genoeg en wil ongeveer iedere 3 tot 4 uur. Dat lijkt me normaal voor haar leeftijd en ze groeit ook goed. Daar maak ik me dus maar niet meer ongerust over.



Wat heb ik nou verkeerd gedaan dan waardoor ze niet wil? Misschien hadden we die bijvoeding in het begin en de borstvoeding nu toch niet met een flesje moeten geven? Waardoor lukte het bij jullie niet?



groet, lena.

Och meis, niet zo hard zijn voor jezelf. Niemand kan jouw vervangen, jij bent de enige moeder, en je uk heeft je ontzettend hard nodig. Niet enkel voor de voeding.

Niemand anders kan huilen van ellende omdat het niet lukt… Dat maakt je tot moeder.



Bij ons lukte het niet omdat een heks in het ziekenhuis Stijn te hard geknepen had, en hij de borst dus met pijn associeerde. Misschien had ik later nog eens moeten proberen, maar niet meer gedurfd…



Schakel gewoon eens een lactatiekundige in, wie weet lukt het met hulp van hen wel, en anders bedenk maar dat enkel een moeder 3 uur per dag voor haar kind gaat zitten melken, omdat het schatje het zelf niet eruit kan halen :-*

Ik heb ook 4 maanden gekolfd. Na 2 maanden begon Enzo te weigeren( toen hij 5 maanden was, bleek het koemelkallergie te zijn maar hij wilde niet meer aan de borst). Ik wilde toch BV blijven geven tot 6 maanden, dus zat er niets anders op dan te gaan kolven.



Tja er zitten veel nadelen aan, ze zijn al eerder genoemd. Maar het allerbelangrijkste voordeel is dat hij Bv binnen kreeg :smiley:



Ik zou een LK gaan bellen. Die komt dan bij je kijken, kan je advies geven en Lara is nog zo jong… wie weet lukt het jullie op een gegeven momen wel!



Enne, ze heeft haar moeder wel nodig!!! Jij bent voor haar belangrijker dan wie ook. Ook ondanks dat ze je borst weigert. Het is zo moelijk te voelen, maar het weigeren is echt geen persoonlijke aanval!!



Heel veel succes,



:-*



Ps. En ik vind het echt super wat je allemaal over hebt om Bv te geven!

Dankjewel voor jullie lieve berichtjes.



Ik heb al een LK gebeld. Toen haar adviezen na een paar dagen nog geen zoden aan de dijk gezet hadden, is ze langs geweest. Het lukt toen door een andere houding te proberen om Lara een minuut of tien te laten drinken. We waren helemal hoopvol dat dit het begin zou zijn én dat ze helemaal over zou gaan. Maar toen ik 's avonds dezelfde houding weer probeerde gaf ze het na een paar slokjes op en sindsdien is het niet meer gelukt. Morgen komt de LK weer, maar ik heb er weinig vertrouwen meer in.



Vanochtend legde ik haar op mijn blote buik, zoals net na de bevalling. De LK had dat geadviseerd, zodat ze opnieuw zou gaan zoeken. En dat deed ze ook. Ze zocht en kroop richting tepel en werkte zich uit de naad om te vinden wat ze zocht. Maar toen ze eenmaal met haar mondje bij mijn tepel terecht was gekomen, snapte ze weer niet wat ze ermee aan moest. Ze werd weer helemaal boos en kalmeerde pas weer toen we ermee ophielden.



Ik heb nu een pijnlijke rode plek op mijn borst en een beetje verhoging sinds een paar dagen. Ik hoop niet dat ik een borstontsteking heb / krijg. Dacht ook dat dat niet kon met kolven. Weten jullie dat?



groet, Lena.

Jazeker kan dat wel met kolven, geef de moed niet te snel op, vaak lukt het met hulp wel, en anders heb je gewoon alles geprobeerd, dat scheelt heel veel in je gevoel straks als je terugkijkt. Ik heb nog altijd spijt dat ik dat niet heb geprobeerd, had misschien ook niet geholpen, maar dat zal ik noit weten nu…



Een beginnende borstontsteking;

Een warme douche met de straal erop en dan de plek maseren zachtjes. Direct na (of zelfs tijdens) het douchen even kolven. Als je mazzel hebt red je het net van te voren, en anders helpt de lactatiekundige je daar vanmiddag ook wel mee. (je kunt met kolven het risico wel makkelijker verkleinen, met wat tips.)

Ja dat heb ik gedaan, maar de plek zit aan de onderkant, dat masseert lastig. Loop ook al de hele ochtend met warme doeken en drink me klem, maar helaas: 38.6.

misschien maar even de HA bellen. Hoewel ik er niet naartoe kan, dus of het dan zin heeft?

Toch maar even bellen dan ja, al kan je er niet naar toe, hij kan wellicht wel een recept klaarleggen dat de kraamhulp of je man even bij de apotheek kan halen, (een heleboel antibiotica gaat goed samen met bv)

Wat je ook kunt doen is er een flinke laag kwark opsmeren (als je die in huis hebt, of yochurt) een doek erover en laten trekken.

Kwarkcompressen… geinig idee. Morgen doet iemand boodschappen voor me, ik zet het op het lijstje.



Heb de HA gebeld en hij is langsgeweest (gelukkig). Ik heb een receptjes gekregen met het advies het nog even aan te zien. Het kan nog vanzelf over gaan met goed kolven en masseren. Zo niet, dan kan ik dus antibiotica halen. Ik hoop niet dta het nodig is. Ik heb dat nog nooit geslikt en dat wil ik graag zo houden.

Probeer idd of het zo over gaat, antibiotica is een geneesmiddel, en je kan er toch wel wat last van krijgen, (diaree bij jou en de kleine zou kunnen)

Helaas pindakaas, de koorts schoot omhoog en hubbie is 's avonds laat toch de antibiotica gaan halen, op aanraden van de huisartsenpost. Het hielp snel en goed, dus dat is dan weer het fijne ervan.

De LK kwam de volgende morgen en zei dat ik toch wel een flinke schijf had, die de HA gemist had omdat hij vrij diep zit.



Ze kreeg Lara ook weer even aan de borst, dus dat was goed nieuws. Het slechte nieuws was dat de poging haar ook aan de andere borst te laten drinken uitliep op een drama. Zo boos en ontroostbaar heb ik haar nog niet meegemaakt. Vanochtend lukte het weer even een paar minuten, dus ik ben benieuwd waar het heen zal gaan de komende dagen.



Ik zal (nadat de onsteking eenmaal goed over is) toch minder moeten gaan kolven. Ik heb namelijk veel meer melk dat Lara drinkt en mijn vriesvak begint goed vol te raken. Ik ken ook niemand met een echte vriezer bij wie ik een voorraadje zou kunnen stallen. Dus ga ik vanaf volgende week minderen en dan weer opbouwen als Lara meer drinkt. Vind ik ook wel prima eigenlijk. Kolven is toch al niet echt leuk… En het geeft wat meer speelruimte tussendoor, als ik 4 of 5 uur tijd zou hebben ipv drie.

Maar wie weet wie weet… gaat lara die borst toch nog wel leuk vinden en hoef ik helemaal niet te kolven.