Onze zoon is woensdag geboren en woog 3490gr. Vandaag woog hij nog maar 3090. Teveel afgevallen dus!
Het gekke is dat alles erop wijst dat hij voldoende binnen krijgt…
Hij plast goed. In elke luier zit een plas en vaak plast hij weer als de luier uit gaat
Hij poept een paar keer per dag.
Hij is helder en lijkt tevreden.
Hij drinkt vrij lang aan de borst. Hij kan nog niet de hele tijd ‘met volle teugen’ drinken, maar ik hoor hem regelmatig ‘klokken’.
Zijn temp. is constant 37.3
Hij heeft nu 30cc bijvoeding gehad en dat ging er snel in. Hij had dus nog wel honger na 20min. aan de borst. We hebben hem voor en na de voeding (bv) gewogen en hij had dus maar 10cc binnengekregen… :eh:
Hoe krik ik dat nou op? Na een voeding nog kolven? Of juist nog niet kolven?
Kan het zijn dat hij alleen voormelk krijgt van mij en is dit minder voedzaam?
Bij mijn dochter kwam de bv ook erg langzaam op gang, maar het gestress van wegen voor en na voedingen en kolven en kapotte tepels e.d. heeft toen ook niet geholpen :shifty: Had gehoopt dat het deze keer op een minder stressvolle manier beter zou gaan.
Iemand tips?
Hoi Lu,
Gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon!!!
Wat vervelend dat hij alleen zo afvalt! Mijn dochter woog 3470 bij haar geboorte en woog opeens ook nog maar 3100gr. Ik ben gewoon door gegaan met bv want ook ik had het idee dat ze genoeg binnenkreeg. Elke borst 20 min drinken. (ze liet steeds los, dus was vaak met 1 voeding anderhalf uur bezig :? ) Opeens kwam ze in 1 dag toen 100gr aan :shock: .
Maar goed meer als dit mag hij toch echt niet afvallen. Miss nog vaker aanleggen? Maar goed heb er verder niet echt verstand van.
Veel succes in iedergeval!
xx
Je zou kunnen voeden aan één borst per voeding. Dus niet twee borsten. Dan komt er meer achtermelk, en dus vettere melk binnen. Als het goed is, is je kindje dan straks minder hongerig en komt hij sneller weer aan.
Komt hij binnen een half uur weer voor een voeding dan moet je dus ook dezelfde borst aanbieden. Pas na drie/later vier uur vanaf de eerste keer aanleggen de andere borst.
Mijn ervaring is dat het gauw bijtrekt. Bijvoeden zou ik persoonlijk pas echt als laatste redmiddel toepassen (het liefst gewoon helemaal niet, het komt namelijk meestal vanzelf goed).
Succes!
Mijn dochter was indertijd ook te veel afgevallen doordat ze de eerste dag niet dronk, ze was nog een beetje naar van de geboorte (lang vastgezeten, hoofdpijn denk ik). Ik heb toen 1 dag (dag 4) gekolft nadat ze gedronken had en dat bijgegeven met een lepeltje voor zover ze dat wilde. Ze wilde dus niks erbij, want ze zat al vol. De volgende dag was ze dan ook weer aangekomen :dance: .
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het kan dat de bv wat langzamer op gang komt. Ik zou na de voeding kolven, ook om te kijken of er nog wat in zit. Dit vrvolgens aanbieden, dan zie je ook of hij nog wat wil.
Mijn dochter dronk overigens een uur per voeding :shock: , ze was erg langzaam…
Hallo Lu,
van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoon!
Dat hij plast en poept is een goed teken. Ik neem aan dat je kraamhulp dit mee voor je in de gaten houdt, vier kletsnatte papieren luiers per dag is in orde (6 katoenen)
Hoe zit het met jouw borsten en tepels. Heb je stuwing, of juist niet? Heb je geen last van je tepels? Je had bij je dochter kapotte tepels schrijf je, is dat nu ook?
Als ik het zo lees zou het toch nuttig kunnen zijn om eens goed naar het aanleggen te kijken. Neemt hij een echt grote hap en heeft hij een groot deel van de tepel in zijn mondje? zijn de lipjes naar buiten gekruld?
Een goede uitleg over aanleggen vind je hier, lees die eens door en kijk of je zijn aanhappen nog kunt verbeteren.
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/als-je-aanlegt.html
Om te zorgen dat hij meer binnenkrijgt uit de borst kun je borstcompressie toepassen. Je houdt de borst dan vast tussen duim en vingers en ‘knijpt mee’. Hier vind je een handleiding:
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/borstcompressie-2.html
en hier filmpje
http://www.nbci.ca/index.php?option=com_content&view=article&id=34:4-day-old-after-tongue-tie-release-with-compressions&catid=6:video-clips&Itemid=13
Als hij blijft afvallen of niet genoeg aankomt, dan zal de verloskundige inderdaad zeggen dat je moet bijvoeden. Dat kun je dan het beste doen met gekolfde melk. Probeer wel hem ook zoveel mogelijk live te laten drinken. Daarmee stimuleer je de zenuwuiteinden op de tepels beter dan met kolven, en zo blijft straks je melkproductie goed op gang. Is het niet genoeg dan voed je bij volgens aanwijzingen van de vk. Kolven kun je na de voeding doen.
Als je bijvoedt, doe dit dan bij voorkeur op een lepeltje of met een cupje. Bijvoeden via een fles kan tepel-speenverwarring veroorzaken. Fingerfeeding is ook een andere drinktechniek dan aan de borst. Je zoon heeft al aan de borst gedronken en daar zijn eerste zuigervaring gemaakt. , in dit geval het dus beter om met een cupje of lepeltje bij te voeden.
Als hij erg lang doet over een voeding, kan dat een teken zijn dat hij niet goed genoeg heeft aangehapt. Normaal mag je voor een voeding 20 minuten aan de eerste borst rekenen en dan de tweede borst bij behoefte. Na het drinken moet je borst weer slap en soepel aanvoelen. Dan is hij ‘leeg’ . (ik zeg dit omdat een borst nooit helemaal leeg is) Als je ‘normaal’ melk hebt, dan kun je het beste twee borsten aanbieden per voeding. Sputtert hij bij het drinken, verslikt hij zich, lopen je borsten over en komt hij meer dan 250 gram per week aan dan kun je één borst per voeding aanbieden, maar zo te lezen is dat bij jullie niet het geval.
Ik kan me voorstellen dat dit nu een heel verhaal is, zo vlak na je bevalling. Misschien is het fijner voor je om met een vrijwilliger van de VBN of LLL te bellen? Telefoonnummers vind je op http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl of http://www.lalecheleague.nl
succes!
Bedankt voor de reacties!
We gaan hem straks weer wegen, dus hoop dat hij wat is aangekomen.
Ik heb inderdaad weer kapotte tepels, dus het voeden is erg pijnlijk geworden. Ik heb het stuk over aanleggen doorgelezen en zag dat ik wat fout deed. Bij mijn dochter is me geleerd om de tepel met de ‘pincetgreep’ vast te pakken…ook richtte ik de tepel recht in het mondje en niet naar z’n gehemelte. Hij zat ook steeds met zijn neus in mijn borst.
Ik laat hem nu zelf de borst pakken en de tepel wijst dan naar zijn gehemelte. Als hij nu drinkt is zijn neusje vrij.
Ik kan alleen niet goed beoordelen of het nu echt goed gaat. Mijn tepels zijn natuurlijk al kapot… Tot nu toe lijkt het niet erger te worden, maar of het op deze manier beter wordt is afwachten.
Mijn borsten waren vanmorgen wel erg gevoelig. Beetje tintelig, is dat stuwing?
Ik heb vannacht na de voeding wat gekolfd en er kwam nog 10cc wit/gele melk uit (uit 2 borsten). Ik heb alleen het idee dat het kolven mijn tepels ook geen goeds heeft gedaan, dus daar wacht ik liever mee tot mijn tepels weer heel zijn.
Ik zal de andere sites ook nog even bekijken. :thumbup:
Ik moet zodadelijk weg maar vanavond als de kids op bed liggen ga ik je tips geven wat je met je kapotte tepels kunt doen.
Hoi
over het aanleggen
filmpjes
-
sabbelen: niet goed drinken
-
goed drinken
-
heel goed drinken
hierzie je het verschil tussen niet goed aangelegd en goed aangelegd. In het begin wordt voorgedaan hoe het is als de baby alleen de tepel pakt, daarna als hij een groter deel van de tepelhof pakt. Je ziet dat er dan wél melk uitkomt
-
redelijk goed aangelegd
voor kapotte tepels
- Ook in wisselende houdingen voeden kan de pijn verminderen. Probeer eens liggend te voeden.
- Geef de minst pijnlijke kant het eerst, want aan de eerste borst zuigt je kindje het hardst.
- Verzorg je tepels goed. Houd ze droog en schoon, maar was ze niet met zeep!
- Je kunt de tepel en tepelhof dun insmeren met lanoline (wolvet). In plaats van lanoline te gebruiken kun je ook een druppel moedermelk op de tepel smeren en daarna de tepel aan de lucht laten drogen.
- Eventueel kun je, als de kloven erg veel pijn doen, tijdelijk kolven en de gekolfde melk aan je kindje geven.
- Als de kloofjes niet binnen een paar dagen beter worden is het verstandig om iemand mee te laten kijken naar het aanleggen, bijvoorbeeld de wijkverpleegkundige of een lactatiekundige.
Bedankt voor je tips!
Ik heb nu een paar keer de rugby houding geprobeerd en dan kan ik er voor zorgen dat hij een grotere hap neemt.
De borstvoeding komt nu goed op gang. Sterker nog, net had hij al genoeg na 10 min. aan 1 borst… De andere heb ik gekolfd.
1 Borst ziet er al iets beter uit, de andere nog niet. Maar hij lijkt ook nog niet erger.
Ik heb de filmpjes bekeken en ik heb het vermoeden dat hij dus 10 min. effectief drinkt en dan gaat sabbelen. Hij neemt dan lange pauzes en af en toe nog een paar lange halen.
Gisteravond heeft hij aan beide borsten zo’n 10 min. gedronken en daarna 5 uur geslapen.
Hij was vandaag wel 20gr aangekomen, dus we gaan de goede kant op!
Ik heb trouwens wel gevoelige borsten na het voeden, maar dat is normaal de eerste dagen??
Fijn dat het beter gaat nu!
als hij na 10 minuten alleen nog maar sabbelt dan kun je hem van de borst halen door voorzichtig met je pink het vaccuum te verbreken. Daarna de andere borst aanbieden.
Nog een tip voor het aanleggen, zorg dat hij zijn hoofdje goed naar achteren kantelt bij het aanhappen. Vergelijk het met als je zelf een pak melk uit de koelkast haalt en uit het pak drinkt. Dan kijk je ook omhoog. Probeer het zelfde maar eens met je kin op je borst
Kolven kan ook een oorzaak zijn van kloven, als je de kolf verkeerd gebruikt. Veel mensen denken: hoe harder de kolf, hoe meer melk eruit komt, maar dat is niet waar. Je kunt hem het beste op een lage stand zetten. Ik weet niet welke kolf je gebruikt?
Met de hand kolven kan ook, dat is minder belastend voor je tepels.
Even quoten van borstvoeding.com:
Kolven met de hand
Veel vrouwen vinden dat kolven met de hand een efficiënte manier is om te kolven wanneer dit maar af en toe nodig is. Het is zelfs zo dat als de melk productie niet overvloedig is (zoals in de eerste paar dagen) het vaak makkelijker is om de melk met de hand af te kolven dan met een kolf en veel vrouwen ondervonden dat dit ook de makkelijkste manier is om rijpe melk [1] af te kolven.
Plaats de duim en de wijsvinger aan weerszijden van de tepel, ongeveer drie tot vijf cm van de tepel af
Duw voorzichtig naar binnen richting de ribbenkast
Rol de vingers samen in een lichte neerwaartse beweging
Herhaal dit overal rondom de tepel indien gewenst
Hier vind je een filmpje http://newborns.stanford.edu/Breastfeeding/HandExpression.html
@Jannigje-VBN wrote:
filmpjes
:inlove: wát een prachtige filmpjes zeg! Je ziet erg duidelijk het verschil tussen het sabbelen, goed drinken en erg goed drinken; herken dit ook van hoe mijn zoon drinkt.
Super om te zien!
Lu, hoop dat jouw kindje snel goed (beter) gaat drinken en dat het voeden snel minder pijn gaat doen :pray: Succes :thumbup:
:? Volgens mij is het spruw…
Mijn borsten voelen de hele tijd warm aan en vooral na het voeden zijn ze branderig. Mijn tepels zijn roze/rood na het voeden en voelen erg tintelig aan.
Ik ben zelf erg gevoelig voor candida en zag laatst al dat Rowin drie witte vlekjes op z’n gehemelte heeft.
Mijn vriend brengt nu het partusverslag naar de huisarts en vraagt meteen of ik via de apotheek iets kan krijgen of dat het op recept moet.
Helaas weet ik van de vorige keer dat mijn huisarts niet snel iets uitschrijft voor spruw :roll:
Lu, wat zei de HA?
Gaat het inmiddels beter?
Ik heb daktarin gel gekregen. Het erge branderige gevoel in de borst wordt al minder. Mijn tepels zijn nog rood en erg gevoelig.
Het voeden is nog niet echt prettig, maar hopelijk komt daar nu snel verandering in.
Nog even volhouden
Hoi Lu
heb je naast de gel ook iets gekregen voor jezelf? Je moet altijd je baby en jezelf behandelen, anders blijf je elkaar besmetten. De gel gebruik je dus voor je kindje, op je tepels kun je na iedere voeding héél dun de daktarin creme smeren, die is gewoon bij de drogist te krijgen. Dat is niet van die plaktroep
De gel gebruik je het beste anders dan in de bijsluiter staat (die is nl. voor flessenkinderen geschreven) Wat je doet is de totale hoeveelheid voor een dag afmeten en die in een kommetje doen. Na elke voeding doe je een erwtje op een (schone) vinger en smeer je links in de wang, rechts, een tegen het gehemelte en een onder het tongjetje. Zorg dat aan het einde van de dag je kommetje leeg is.
Verder: alles dat met melk in aanraking komt op 60graden wassen, dus spuuglapjes, bh’s en dergelijke. Doe een scheutje azijn in het spoelwater.
Kolf en spenen als je ze gebruikt dagelijks uitkoken, ook met scheutje azijn
Handen voorlopig wassen met lactacyd wasemulsie (drogist). Laat de antibacteriele zeep voorlopig even staan.
Verder kun je als je gevoelig bent voor candida, overwegen om alle zichtbare suiker uit je dieet te schrappen. Dit is een voedingsbodem voor schimmels dus hoe minder suiker je eet, hoe minder de schimmel kans heeft.
meid, je doet het geweldig!!!
Ik moet die gel ook op mijn tepels smeren :think: Het is idd een plaktroep! Ik kan dus gewone daktarin creme erop smeren? En dan neem ik aan goed eraf wassen voor een voeding. Doordat de gel zo plakkerig is, lijkt het of de tepel steeds een beetje verder uit z’n mondje glijdt. Dus een gewone creme, lijkt me een stuk beter.
Bij de gel zit een lepeltje, daar zal ik het op afmeten.
Ok, bedankt weer! :thumbup: