Mijn dochtertje van ruim 6 weken heeft last van verborgen reflux. Tot een maand heeft ze volledig BV gehad. Daarna zijn we begonnen met overstappen op flesvoeding. Eentje die ingedikt is.
Nu heb ik dus een heel ander kind gekregen. Ze doet geen hazeslaapjes meer, maar kan nu makkelijk 2 uur achter elkaar doorslapen overdag. Om over de nachten nog maar te zwijgen…
Ze krijst niet meer uren achter elkaar om vervolgens van uitputting in slaap te vallen. enz. Ze is nog steeds onrustig maar ze laat zich troosten op schoot en in de armen, wat voorheen dus ook niet lukte.
We zijn al naar de huisarts geweest, maar die kwam niet verder dan motilium, wat ze nu nog steeds krijgt en ingedikte voeding.
Ik heb er wel een verwijzing naar de kinderarts uit kunnen slepen.
Nu dan de grote maar… ik vind het zo zonde van de borstvoeding. De productie is al flink gekelderd maar ik denk dat ik het met wat tijd en moeite wel weer zal kunnen opkrikken.
Ik wil echter niet terug naar de tijd voor de KV. het eeuwige gekrijs en gewoon een baby die duidelijk pijn heeft.
Bij de kinderarts krijgen we waarschijnlijk meer medicijnen erbij. Maagzuurremmers enz,
Mijn grote vraag is nu, is borstvoeding met allerlei medicijnen te prefereren boven kunstvoeding zonder medicijnen?
De motilium die ze nu krijgt doet niet veel. Dus daar wil ik dan mee stoppen. Maar dat zal ik nog met de kinderarts overleggen.
ik ga er even vanuit dat de KV ingedikt is met johannesbroodpitmeel???
dit kan je ook prima geven met BV, gewoon een beetje aanmaken met water, en een paar hapje voor en na de BV geven.
Mijn dochter bleek ook verborgen reflux te hebben toen ik nog borstvoeding gaf. Toen kreeg ik Nexium mee. Ik kolfde 1 voeding per dag, deed daar de medicijnen in, en de rest gewoon de borst. Dan komt de voeding nog wel omhoog, maar doet het geen pijn meer. en omdat ze het bij verborgen reflux toch doorslikken heb je er zelf, en je kleintje dus ook, weinig last meer van.
Toen ik overstapte op flesvoeding, ben ik het in gaan dikken, en toen kwam het ook niet meer omhoog en ben ik gestopt met de medicijnen. Persoonlijk vond ik dat prettiger, omdat ik medicijnen sowieso liever niet geef. Maar als je graag bv wilt geven, dan is dat volgens mij prima te doen, zonder indikken. Tenminste, hier wel
Hier ook de borst en nexium tegen reflux, 1 keer per dag toedienen met een spuitje.
Nexium hoeft niet vermengd met voeding, dat kun je zo, los van voeding, geven.
ik ben gestopt met de bv. maar dat was ook omdat ik door de reflux geen moment tijd had voor de oudste…
Dus voor ons was de fles de beste optie op dat moment, maar dat is een keuze die ieder zelf moet maken uiteraad…
Wat heftig zal dat idd voor jullie zijn geweest zeg Ik kan me je angst voor een eventuele terugval wat dat betreft heel goed voorstellen…
Uit je bericht blijkt dat je dochtertje gelukkig beduidend minder last heeft nu haar voeding wordt ingedikt, al is ze nog steeds wel onrustig. Ik neem aan dat die blijvende onrust de reden is voor doorverwijzing naar de kinderarts, klopt dat?
Wat ik niet helemaal kan plaatsen is de keuze ‘kv zonder medicatie’ of ‘bv met medicatie’. Kun je aangeven waaruit je afleidt dat dit het geval zal zijn?
@Romayne wrote:
Mijn grote vraag is nu, is borstvoeding met allerlei medicijnen te prefereren boven kunstvoeding zonder medicijnen?
Heel kort samengevat: Moedermelk is een levende, lichaamseigen stof, die alles bevat wat een baby nodig heeft voor een gezonde groei en ontwikkeling. De samenstelling en de eigenschappen ervan maken dat moedermelk in veruit de meeste gevallen te prefereren is boven kunstmatige zuigelingenvoeding. Er zijn maar weinig omstandigheden waarin borstvoeding afgeraden moet worden: Borstvoedingorganisatie LLL: contra-indicaties bij de baby.
De verschillen tussen moedermelk en kunstmatige zuigelingenvoeding zijn erg groot, zowel qua samenstelling als qua eigenschappen.
Meer over deze verschillen kun je lezen in de volgende artikelen:
klik en klik.
Borstvoeding is echter zoveel meer dan alleen voeding; het biedt een kindje lichaamscontact, rust, veiligheid, geborgenheid en troost. Andersom hechten voedende moeders vaak ook veel waarde aan de borstvoedingsrelatie met hun kind. In dat kader is o.a. dit artikel wellicht interessant om te lezen:bv.com-huidcontact
Bedankt voor alle reacties!
Yvonne, de aanhoudende onrust is inderdaad de reden voor verwijzing. Zanna zat gewoon nog steeds niet lekker in haar velletje.
de reden voor mijn aanname is de ervaringen die ik heb gehoord van een aantal moeders van het kdv waar ik werk en een aantal verhalen van internet.
Deze moeders vertelden dat zij in combinatie met medicijnen gewoon konden blijven voeden zonder het te hoeven indikken.
Daarom vroeg ik mij af wat dan beter was… bv met medicijnen of kv zonder medicijnen (met jbpm, dat dan weer wel)
Iniedergeval is het bij ons geen van beiden geworden…
Bij de kinderarts werd inderdaad bevestigd dat Zanna verborgen reflux heeft.
Zij krijgt nu nexium voorgeschreven. Dit middel heeft echt wonderen voor haar gedaan. Ze zat al snel lekkerder in haar velletje en de onrust was zo goed als verdwenen.
Toen ben ik weer begonnen met aanleggen en dat ging goed. Ze hapte gelijk en dronk ook lekker.
Maar slapen werd ontzettend moeilijk voor haar.
Ze heeft geen pijn meer maar de dunne borstvoeding bleef constant omhoog komen, ze moest zoveel moeite doen om het allemaal maar te blijven doorslikken dat ze daarvan overstuur raakte.
Dus zijn we weer terug op de KV met jbpm.
Ik heb nu wel een dubbelzijdige electrische kolf geleend en nu kolf ik dagelijks genoeg om haar 2x een voeding in een flesje te kunnen geven en iets op te sparen voor als ik weer moet werken.
De bv dik ik dan in met jbpm. En dat gaat goed.
Ze kan nu lekker slapen en zo krijgt ze toch nog 2x borstvoeding binnen.