De titel zegt het al. Ik heb vandaag een beginnende spruw ontdekt en meteen een recept voor gekregen gelukkig van de ha, hoef ik niet te wachten tot na de 3 zondagen die gaan volgen. Ik weet ook echt 99% zeker dat het spruw is, herken het van toen ik het bij Ralf had.
Wat ik me nu afvraag is of ik melk die ik vandaag afkolf in kan vriezen en later kan gebruiken, zou het na het ingevroren te hebben besmettelijk zijn?
Ik zou het niet doen, vond dit op een borstvoedingssite:
"Bij spruw liever geen borstvoeding invriezen voor later gebruik omdat de candida-schimmel dan weer opnieuw voor besmetting kan zorgen. Ingevroren besmette melk kan voor gebruik tot >60 graden worden verhit om de candida te doden. "
Meer stond er helaas niet over, maar als je elders dan weer leest dat je bv eigenlijk niet warmer dan 35 graden mag laten worden ivm afbraak van de afweerstoffen…
Wat je nog zou kunnen overwegen als je maar weinig voorraad hebt is om het wel in te vriezen maar wel duidelijk te markeren (met bv een rode stift ), Mocht het toch geen spruw zijn kun je het gewoon gebruiken. En is het echt wel spruw…dan zou ik het persoonlijk alsnog weggooien ivm de kans op herbesmetting.
Ik heb ook nog wat gegoogled en heb besloten om het maar meteen weer uit de vriezer te halen en weg te gooien. Ik las inderdaad ook over opwarmen tot 60 graden, maar daar heb ik niet zo’n zin in. En ik heb toch nog 13 potjes in de vriezer staan, dus op zich geen gebrek als ik eens van huis moet.