BV... grote borsten, grote tepels, genoeg inhoud, driftig ki

Ik ben dus nu voor de 2e keer bv aan het proberen. De productie is genoeg, maar ik heb echt hele zware grote borsten en grote tepels (niet vlak). En als ik Koen wil aanleggen dan pakt hij 3 van de 5 keer goed, zuigt 2 of 3 keer en laat dan los om vervolgens als een gek te gaan krijsen.

De melk stroomt eruit, maar happen … ho maar…

Hoe kan ik hier het beste mee om gaan? Moet ik de borst blijven dwingen? Of kan ik ook tijdelijk een andere manier van aanbieden proberen? Of verpest ik dan weer te veel?

Ik moet er wel bij zeggen dat hij met 36+2 weken geboren is, nu nog aan een infuus ligt en ook zo hier en daar nog draadjes aan zijn lijfje zitten. Dus erg comfortabel zal het niet echt zijn.

Vanmiddag ga ik trouwens zelf naar huis en Koen moet nog wel even blijven, dus ik moet zowiezo wat anders verzinnen op het voeden. Ik kom 3 keer per dag om aan te leggen en de rest probeer ik met afgekolfde melk te doen, maar hoe kan ik dat het beste geven? Zou een flesje erg veel nadeel geven?

Ik had zo gehoopt dat het een keer makkelijker zou gaan…

Hey!

Fijn dat je naar huis mag, maar jammer dat je hem achter moet laten. Moeilijk hoor!

Maar proberen en blijven proberen…hij moet het leren en ook jij moet het leren. Probeer een lactatie kundige mee te laten kijken zodat zij jou tips kan geven.

Succes!!! :-*

Ik vind zelf sowieso een andere houding makkelijk. De eerste week heb ik alleen maar liggend of in de rugbyhouding gevoed, en nu overdag practisch altijd in rugbyhouding.

Ik heb ook grote, zware borsten en mijn zoontje pakt op die manier het beste de borst.

Maar ik zou ook een LK bellen hoor, hebben ze er in het ZH geen toevallig?

O en ik zoi de gekolfde melk liever niet in het flesje laten geven hoor, liefst cupfeeding of anders vingerfeeding.

Gefeliciteerd met jullie zoontje :inlove: , hopelijk krijgt hij het snel door. :hug: :pray:

Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje :smiley:

@NoortjeP wrote:

Ik ben dus nu voor de 2e keer bv aan het proberen. De productie is genoeg, maar ik heb echt hele zware grote borsten en grote tepels (niet vlak).

En dan zo’n klein manneke in je armen, heel begrijpelijk dat jullie je draai echt nog even moeten vinden samen. Op bv.com is een uitgebreid artikel te vinden over het voeden met een grotere cupmaat. Wellicht kun je uit de voeten met die informatie en tips? Dit is de directe link naar het betreffende artikel: Bv.com-Veel gestelde vragen over voeden met grote borsten.

Ik begrijp uit je bericht, dat je zoontje wat te vroeg is geboren. Ik denk dat het voor hem voornamelijk een kwestie van groeien is en dat hij met regelmatig oefenen aan de borst al snel vooruitgang zal gaan boeken :thumbup:

@NoortjeP wrote:
En als ik Koen wil aanleggen dan pakt hij 3 van de 5 keer goed, zuigt 2 of 3 keer en laat dan los om vervolgens als een gek te gaan krijsen.

De melk stroomt eruit, maar happen … ho maar…

Als ik dit zo lees, vermoed ik dat je zoontje moeite heeft met de heftige melkstroom. De melkproductie moet zich nog op je kindje afstemmen, maar je toeschietreflex ook. Dat heeft vaak even wat tijd nodig. Wat je kunt proberen is eerst die ergste stroom melk weg te laten lopen in bijv. een handdoek of een hydrofielluier en je zoontje aan te leggen zodra het ergste lekken voorbij is. Zo kan hij waarschijnlijk net even wat rustiger drinken. Naarmate een baby wat ouder wordt en daarmee ook meer geoefend is in het drinken aan de borst, zal hij steeds beter overweg kunnen met het variërende verloop van de voedingen en dus ook met een soms wat sterkere melkstroom. Zo komt er uiteindelijk een mooie balans tot stand, maar dat heeft idd tijd nodig :slight_smile:

@NoortjeP wrote:
Hoe kan ik hier het beste mee om gaan? Moet ik de borst blijven dwingen? Of kan ik ook tijdelijk een andere manier van aanbieden proberen? Of verpest ik dan weer te veel?

Moeilijk heh, om te zien dat je kindje het niet helemaal zo naar zijn zin heeft tijdens het voeden :hug: Wat je in ieder geval kunt doen is veel huid-op-huidcontact, dus bloot op bloot. Ongedwongen, gewoon fijn zo samen met je kind, dat is altijd goed. Als je vervolgens zijn eerste hongersignalen oppikt (wakker worden, smakbewegingen en geluidjes maken, zoeken, op vingertjes of knuistje sabbelen), dan kun je daar gerust op reageren door hem aan te leggen.

Het echte dwingen (borst pakken, baby bij zijn hoofdje pakken en hem geforceerd aankoppelen) werkt averechts en is daarom echt af te raden.

@NoortjeP wrote:
Ik moet er wel bij zeggen dat hij met 36+2 weken geboren is, nu nog aan een infuus ligt en ook zo hier en daar nog draadjes aan zijn lijfje zitten. Dus erg comfortabel zal het niet echt zijn.

Het is uiteraard nuttig en nodig, maar tijdens het voeden kan het idd voor jullie allebei soms best een beetje lastig zijn. Bieden de draadjes en het infuus genoeg ruimte om je kindje toch zo comfortabel mogelijk bij je te houden?

@NoortjeP wrote:
Vanmiddag ga ik trouwens zelf naar huis en Koen moet nog wel even blijven, dus ik moet zowiezo wat anders verzinnen op het voeden. Ik kom 3 keer per dag om aan te leggen en de rest probeer ik met afgekolfde melk te doen, maar hoe kan ik dat het beste geven? Zou een flesje erg veel nadeel geven?

Wat goed dat je daarover nadenkt :thumbup: Het drinken uit een flesje vergt een dermate andere techniek dan het drinken aan de borst, dat het met name bij pasgeboren baby’s voor zuigverwarring kan zorgen. Andere mogelijke manieren van (bij)voeden zijn o.a. cupfeeding en fingerfeeding.

Steeds meer ziekenhuizen hebben overigens intern een lactatiekundige in dienst. Wellicht is dat bij jouw ziekenhuis ook het geval? Dan zou je haar kunnen inschakelen voor een specifieke en kundige begeleiding.

@NoortjeP wrote:
Ik had zo gehoopt dat het een keer makkelijker zou gaan…
:hug: Ik voel met je mee… Ik hoop dat je snel vooruitgang zult merken en dat jullie binnenkort allebei echt van het voeden kunnen genieten, heel veel succes!

Nog even een berichtje erachteraan… Ik bedacht me later dat je misschien ook iets kunt met het volgende artikel van Borstvoedingorganisatie LLL: LLL-Ziekenhuisopname.

Dank je… ik ga dit eens even goed doornemen…

Ik was benieuwd hoe het nu met jullie en de kleine Koen gaat?

Gaat heel goed. Hij drinkt heel soms uit een flesje… maar … ook zeker aan de borst. Wel met tepelhoedje, maar het gaat goed. :dance:

:dance: Dat is goed nieuws zeg, wat fijn voor jullie! :smiley:

In sommige gevallen kunnen tepelhoedjes idd een hulpmiddel zijn bij het voeden. Aan het gebruik ervan kleven echter ook nadelen. De tepel en tepelhof worden namelijk niet optimaal geprikkeld, waardoor signalen minder goed doorkomen en de afgifte van borstvoedingshormonen waarschijnlijk net iets minder zal zijn. Daarnaast zal de hoeveelheid borstweefsel die de baby in zijn mondje heeft met een tepelhoedje minder zijn. Dit alles kan er toe leiden, dat de melkproductie uiteindelijk heel geleidelijk aan minder toereikend is. Het is daarom aan te raden om het gebruik van tepelhoedjes te beperken en het liefst binnen afzienbare tijd af te bouwen. Door het gebruik ervan af te bouwen als het kindje nog erg jong is, kun je voorkomen dat hij dermate gewend raakt aan het drinken mét een tepelhoedje, dat hij zonder de borst niet meer accepteert. Meer informatie en tips kun je vinden op:

Ecoparents-tepelhoedje

Bv.com-tepelhoedje

Succes!