Onze frank huilt erg veel vanwege kramp, zo’n 7 uur per dag. het is echt zielig om te zien.
het ritme: slapen, sapen terwijl hij enorme winden laat, wakker worden met buikpijn en kramp, vanuit slaap beginnen met huilen en dan produceert hij een groene luier. dan gaat hij smakken tijdens het huilen en krijgt hij bv, tijdens de bv heft hij soms nog steeds kramp en hij hapt moeilijk aan. hij valt meestal tijdens het drinken in slaap en meestal is hij wel voldaan na 1 borst. hij houd zijn mond stijf dicht aan het einde van de voeding. dan ligt hij een minuut of 2-5 rustig en dan begint hij melk terug te geven en vertrekt zijn koppie en gaat hij weer huilen. soms wordt het beter van een boertje, meestal blijft hij huilen en overstrekken tot hij uitgeput is, ma 1 tot 4 uur. als hij na een uur in slaap valt, begint het ritme overnieuw, als hij langer dan 2 uur huilt, begint het ritme bij de voeding overnieuw.
zijn ontlasting is groen met witte puntjes, vooral na een huilbui en soms is het groen/okerachtig, meestal als hij wat rustiger geweest is.
ik geef hem maar 1 borst per keer, maar hij komt om de 2 uur voor een voeding, dag en nacht.
maandag ben ik naar de ha geweest, die heeft me geadviseerd om te stoppen met melkproducten, dat dus gedaan, en het hielp niks tot nu toe.
dinsdag ben ik ook gestopt met chocolade en sinaasappelsap.
frank kreeg tot vandaag abcdophilus en cinababy, maar ik heb ontdekt dat daar ook lactose in zit, ik denk dat ik daar ook maar mee stop dus…
ik heb ondertussen zere tepels van het gefrustreerde en pijnlijke aanhappen van Frank. Hij drinkt gulzig, verslikt zich en heeft soms kramp tijdens het drinken (produceert ook vaak een luier tijdens het drinken en bijt dan hard van frustratie en pijn). soms is hij gewoon ook te moe van het huilen om zijn mond fatsoenlijk open te doen
bv is dus pijnlijk geworden ondertussen
Heeft iemand nog goede ervaringe of tips mbt de borstvoeding?
Wat sneu dat je zoontje nu niet lekker in zijn vel zit Uit je verhaal leid ik af, dat het aanpassen van je dieet geen effect heeft gehad. Ik vermoed dat we het in een andere hoek moeten zoeken… De symptomen die je noemt, zoals verslikken, kramp, winderigheid, spugen en groene luiers doen me sterk denken aan teveel melk en dat is idd een vervelend probleem joh Gelukkig is het met de juiste informatie en tips ook goed op te lossen:
Borstvoedingorganisatie LLL-Te veel melk
Ecoparents-Uitleg over voor- en achtermelk
Bv.com-Hyperlactatie
Het vele verslikken is waarschijnlijk het gevolg van een heftige toeschietreflex. Het kindje kan de melkstroom dan niet aan en zal zich vaak verslikken en bovendien veel lucht binnenkrijgen, wat ook weer voor krampen kan zorgen. Je kunt het je kindje iets gemakkelijker maken door hem even van de borst te halen zodra je merkt dat de melk toeschiet. Laat de ergste stroom melk weglopen in een handdoek of een hydrofielluier. Zodra het weer wat rustiger is, kun je je zoontje weer aanleggen. Een andere voedingshouding kan ook helpen, bijvoorbeeld door hem wat rechtop te laten zitten tijdens het voeden (Bv.com-houdingen deel 2) of door de ruglighouding toe te passen (Bv.com-Houdingen deel 6).
Je geeft aan dat het voeden nu pijnlijk wordt, omdat het aanhappen niet meer zo zuiver gaat. Het is van belang om daar toch aandacht aan te blijven besteden door het aanleggen consequent te verbeteren. Hoe beter je zoontje aanhapt, des te effectiever kan hij jouw borst namelijk leegdrinken. Bovendien zal de pijn dan snel verdwijnen. Hier kun je meer informatie vinden over het aanleggen:
LLL-Goed aanleggen
Eurolac-Bv Basis
Eigenlijk moeten vraag en aanbod dus opnieuw op elkaar afgestemd raken en dat heeft vaak even tijd nodig. Met bovengenoemde informatie zul je binnen afzienbare tijd waarschijnlijk al verbetering bemerken.
Ik hoop dat het snel beter gaat, zodat jullie allebei weer kunnen genieten van de bv, heel veel succes!
hoi Yvonne, bedankt voor je informatie!
ik heb zowel bij Stijn als Sofie inderdaad een teveel aan melk gehad, maar had daarbij ook altijd zelf zere borsten van de stuwing, tot nu toe valt dat dus nog mee, daarom had ik gedacht dat het wel meeviel deze keer. stom dat ik daar niet eerder aan het gedacht! :wall: :oops:
ik probeer inderdaad goed op te passen met aanleggen, maar zeker links pakt frank het gewoon niet goed op. Hij is vaak ook te moe na het huilen om nog fatsoenlijk te drinken, merk ik, en ik vermoed ook dat hij een voorkeurshouding heeft die links drinken moeilijker maakt.
wat op de website staat over verslikken enzo is heel herkenbaar, ook de toeschietreflex, die voelt erg onprettig aan, doet eigenlijk een beetje zeer. Ook heb ik de hele dag lekkende borsten en heb ik tussen de voedingen door ook regelmatig een toeschietreflex.
daarnaast weet ik van de stuwing de eerste dagen dat de melk echt tot in mijn zij opgeslagen wordt ( ik had stuwing onder mijn oksels en knobbels tegen mijn ribben aan) ik weet niet of het formaat van mijn borsten daar nog een rol bij speelt, ik heb nl cup H, met een kleine omvang, 't is dus niet allemaal vet.
Ik heb zelf de vorige keer het systeem gevolgd waarbij je 1 keer beide borsten volledig leegt en direct daarna de baby aanlegt aan 1 kant, vervolgens voed je dan in clusters de eerste 4 uur van de ene en de volgde 4 uur van de andere borst. dit hielp toen erg goed. ik ga morgen overleggen met het cb en dan dit systeem weer oppakken met hun goedkeuring.
Ik ben nu dus al 5 dagen op een ‘streng’ dieet zonder melk/lactose, sinaasapels en chokola/caffeine. het begint mij op te breken om zoveel lekkers te laten staan terwijl ik wel uitgeput ben.
Frank heeft ( we hebben het bijgehouden de laatste dagen) gemiddels 8 uur per dag gehuild, ik word er dus echt helemaal afgemat van…
bedankt voor je tips en het meedenken, heb je er nog meer, hoor ik het graag…