Ik ben vorige week zondag met 35+4 weken bevallen ons dochtertje C.athelijne. Ze moet nog een tijdje in het ziekenhuis blijven om aan te sterken en ik ben sinds woensdagavond thuis. Ik ben begonnen met kolven zodat ze via de sonde BV kan krijgen en natuurlijk zodat we straks gewoon lekker BV kunnen doen. Nu heb ik hier een paar vragen over…
Ik ga 2x per dag naar het ziekenhuis om haar te voeden. We proberen haar dan eerst aan te leggen en daarna aanvullend BV via de sonde. Ze doet heel erg haar best, maar veel meer dan 10ml drinkt ze niet. Ze zou nu 50ml per voeding moeten krijgen. Mijn vraag is of 2x per dag BV proberen voldoende is om straks de BV te laten slagen.
Verder heb ik echt enorme productie. Ik kolf ongeveer 100 Ã 120ml per keer. Veel meer dan ze nodig heeft dus. De vraag hierover is of ik zoveel moet blijven kolven of dat ik beter na 50ml kan stoppen omdat dat de hoeveelheid is die ze nu nodig heeft.
Gefeliciteerd met je dochtertje!
Ik zou lekker blijven kolven, het geen wat je te veel hebt lekker de vriezer in! Je kan maar vast een voorraadje opbouwen.
Ik begrijp dat je dochtertje dus wel al aan de borst drinkt. Zeker voor een te vroeg geboren babytje is uit de borst drinken heel zwaar en kost het ze heel veel energie. Dus gewoon blijven proberen. Zolang ze nu “goed” uit de borst drinkt zeker blijven volhouden.
Waarschijnlijk zullen ze haar ook de fles geven in het ziekenhuis, omdat ze natuurlijk willen dat ze zelf gaat leren drinken zodat de hoeveelheid die ze door de sonde spuiten kunnen afbouwen. Probeer een fles te zoeken, kopen en deze mee te nemen naar het ziekenhuis die overeenkomt met het drinken uit een borst. En laat ze in het ziekenhuis dan ook deze fles aanbieden. Hoevaker ze natuurlijk aan de borst kan oefenen hoe beter.
Baby’s wennen erg snel aan een fles. Aangezien dit makkelijker is om te drinken zullen ze de borst dan vaak niet meer willen.
Maar de aanhouder wint!!! Wat vaak ook kan helpen, als een baby de borst niet meer wil pakken doordat het de fles is gewend, kan ik je als tip geven een tepelhoedje te proberen. Ik heb hier erg goeie ervaringen mee in de praktijk.
Maar straks de volledige borst geven is zeker niet onmogelijk!!!
:thumbup: vooral zo doorgaan!!!
heb niet echt antwoord op je vragen, maar wil je wel even feliciteren met de geboorte van je dochter :inlove:
En ik verbaas me nog een beetje… 50ml per voeding voor een prematuurtje van een week oud… dat vind ik wel heeeeel veel eigenlijk… hebben ze haar in het zhuis op een schema van om de zoveel uur voeden?
Qua kolven hoeveelheid… tja zolang jij voor haar kan kolven is het mooi en denk dat produktie straks op elkaar afstemmen pas echt kan als ze alle voedingen live bij je kan drinken.
gewoon zoveel kolven als je kan!!! Idd in de vriezer leggen! Kans dat je als je minder gaat kolven en het terug loopt… Hier hebben we de tommee tippee flessen, lijken veel op de borst (zegt men)
Een tepelhoedje wil ik je teneerste echt afraden, nooit zomaar gaan gebruiken, schakel anders een lk in!
Ik voedde mijn kindje in het ziekenhuis vier keer per dag; ik kwam 's morgens vroeg, voedde dan, ging dan lunchen in het ziekenhuis en weer voeden (ong 2 uurtjes tussen de voedingen). Dan ging ik naar huis en later kwam ik dus weer terug om het nog eens zo te doen. Zo was het voor mij minder vermoeiend maar kon ik wel zo vaak mogelijk de borst aanbieden.
Ipv een fles kunnen ze je kindje beter met een lepeltje geven, als de sonde niet meer nodig is. Dan heb je minder kans dat ze de borst niet meer zal pakken.
Wat fijn dat je productie zo goed is trouwens! Ik kolfte me gek omdat het niet goed op gang kwam, maar eenmaal thuis de eerste dagen lekker zo veel mogelijk in bed met de kleine en zo vaak laten drinken als ze maar wil; mijn kindje was binnen drie dagen volledig aan de borst
Dan wil ik je nog heel veel sterkte wensen, het is zo’n nare emotionele periode met je kleintje achterlaten in het ziekenhuis, misschien zorgen om haar gezondheid.
Ik denk echter niet dat ze het in het ziekenhuis met een lepeltje gaan geven (weet ik uit mijn eigen ziekenhuiswerken ervaring). Dit omdat ze dan voor makkelijk en snel gaan…niet dat ik dit goed praat hoor. Dit is namelijk ook de reden dat ik daar mijn ontslag heb genomen en in de kraamzorg thuis ben gaan werken.
Een tepelhoedje geef ik ook alleen als tip mocht de baby de borst niet meer willen pakken omdat het gewend is aan een fles. Dit gebeurd namelijk heeeeeeeeeeel vaak wanneer kindjes in het ziekenhuis langere tijd hebben gelegen. En idd is het verstandig dit iom een lactatiekundige te doen zoals Lune zegt!
Succes meis!
@marjolein98 wrote:
Waarschijnlijk zullen ze haar ook de fles geven in het ziekenhuis, omdat ze natuurlijk willen dat ze zelf gaat leren drinken zodat de hoeveelheid die ze door de sonde spuiten kunnen afbouwen.!!
in hardenberg geven ze tot het einde sonde als de moeder bv wil geven of via vinger voeden.
gewoon blijven kolfen en dat in de vriezer gooien. als je het in ijsblokjeszakjes doet neemt het minder ruimte in en is het straks makkelijker te geven.
ik heb twee prematuurtjes gehad en bij allebei is het goed gegaan op deze manier en met steun van het ziekenhuis
o ja en gefeliciteerd
Hallo Naatje,
gefeliciteert met Cathelijne!
Ik kan je niet direct tips geven wegens accuut tijdgebrek hier, maar ik zag je verhaal en denk dat je wel iets kunt hebben aan contact met de VBN. Als je belt naar een contactpersoon bij je in de buurt (http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl) kun je vragen stellen en zo ook in contact komen met andere contactpersonen die ook premature kindjes in het ziekenhuis hebben gehad. Heeft het zkh een LK in dienst? Daar zou ik ook even naar informeren.
succes!
Ten eerste gefeliciteerd met jullie kindje. Gaat alles goed? Hopelijk mag ze snel naar huis.
Volgens mij starten veel ziekenhuizen na sondevoeding met fingerfeeding en waarna je kan kiezen voor een borstvoedingsprogramma of flesvoeding of combinatie van beiden. Tenminste zo was dat bij ons ziekenhuis wel. Onze ex-prematuur wilde echter alleen nog maar flesvoeding.
Hallo Naatje,
Gefeliciteerd met je dochtertje!
Hier even mijn ervaring, misschien heb je er iets aan.
Mijn jongens zijn met 34+6 wkn geboren, konden dus ook niet direct aan de borst. Ze waren zelfs zo moe dat uberhaubt aan de borst drinken niet lukte.
Ik ben gelijk begonnen met kolven, net zovaak als dat zij dronken, dus zo’n beetje om de 3 uur. Als snel kolfde ik 250ml per borst en de jongens dronken samen 110ml per keer dus véél te veel. Ik ben toen terug gegaan naar 5 keer daags kolven, dan had ik nog teveel maar dat ging de diepvries in.
Ik heb de jongens niet eens elke dag aangelegd, ik vond het belangrijker dat ze aansterkten en ze werden zo ontzettend moe van drinken aan de borst. Voor mij was prio nr 1 dat ze bv kregen, hoe dat maakte me niet zoveel uit.
Toen ze iets aangesterkt waren kregen ze de fles, ze mochten pas naar huis als ze al hun flessen leeg dronken en ik wou ze graag mee naar huis dus we hebben ons daarop geconcentreerd en toen na de fles nog even aangelegd, meer voor de gezelligheid (ik ging 3 keer per dag en legde elk kind 1 keer per dag aan).
Na 2 weken mochten ze mee naar huis, dat was op donderdag, op maandag heb ik de kolf in de kast gezet en ze elke keer aangelegd zodra ze honger leken te krijgen. De avond en nachtvoeding kregen ze uit de fles om ze een goede nachtrust te geven.
Na 2 dagen dronken ze alle voedingen uit de borst, maar het heeft 1,5 maand geduurd voordat ze er wat meer dan 2 uur tussen konden houden.
Héél vermoeiend, maar ik wou koste wat kost de bv doorzetten dus dan maar verstand op nul en doorzetten.
Nu komen ze overdag nog om de 3 uur, soms 2, ze krijgen echt op verzoek en 's nachts tussen 20.00 en 08.00 uur komen ze 1 keer.
Ik heb gewoon heel veel mazzel gehad dat ze de borst zo goed pakten ondanks ze gewend waren aan de fles en nu…nu willen ze die fles liever niet eens meer
Zet hem op en geniet van je meisje! :-*