Bv en een avondje weg

Ik ben sinds 6 weken de mama van Teus en geef bv. Dat gaat gelukkig heel goed! Maar ik ben nog niet echt begonnen met extra kolven. Meneer is nog niet heel regelmatig en ik ben nog erg aan het wennen.

Is het dan een probleem dat wanneer ik een avond weg wil, mijn man Teus een flesje geeft? :think:

Van tepel/speen verwarring heeft hij iig geen last.

Welkom friebels!

wat goed dat Teus al 6 weken jouw melk krijgt.

Heeft Teus al vaker uit een flesje gedronken? Anders misschien even uitproberen als jij in de buurt bent. Soms willen ze niet.

Het is in iedere geval verstandig om nu ongeveer te beginnen met het wennen aan een flesje. Dus dat kan heel goed. Tepel/speenverwarring komt nu niet meer zoveel voor.

Ga je je man wel BV uit de fles laten geven of KV?

Als je voor KV gaat, gebruik dan in ieder geval de Hypo-allergene.

wat je ook zou kunnen doen is kolven voor je weggaat en dat laten geven.

Ik heb zelf eigenlijk altijd een paar voedingen (3 ofzo) in de vriezer liggen, zodat als ik weg wil dat ook kan.

om een voorradje op te bouwen, zou je kunnen afkolven na de eerste voeding. vaak is de tweede borst dan niet leeg. (Ik kolf een half uur na de eerste voeding altijd af. dan heb ik nog voldoende tijd tot de 2e voeding en net iets meer melk dan meteen erna.)

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Inderdaad, wat Hellen zegt, je kunt kolven net voordat je weggaat en dan kan je man dat geven. Dat is altijd beter dan kv geven.

Ik weet niet om de hoeveel uur hij drinkt en of je een of twee borsten per keer geeft, maar afhankelijk van de situatie kun je proberen om:

• als je de linkerborst geeft direct daarna de rechter te kolven
  • een uur na het drinken te kolven, dan is er weer meer melk óf
  • meteen na het drinken beide borsten na te kolven. Je kunt de melk onderin de koelkast (groentelade) 5 dagen bewaren dus als je dit een paar dagen vantevoren begint, dan moet je genoeg bij elkaar krijgen.

succes en veel plezier!

Om eerlijk te zijn, die enkele keer dat ik weg ga en ze toch ondertussen een voeding moet hebben, krijgt ze soms ook kv. Gewoon uit zo’n pakje kant en klare voeding van nutrilon. Gemakzucht :oops: Kolven vind ik écht een ramp en heb er ook geen tijd voor…

Maar ze heeft er geen last van.

@@nneke! wrote:

Om eerlijk te zijn, die enkele keer dat ik weg ga en ze toch ondertussen een voeding moet hebben, krijgt ze soms ook kv. Gewoon uit zo’n pakje kant en klare voeding van N*trilon. Gemakzucht :oops: Kolven vind ik écht een ramp en heb er ook geen tijd voor…

Maar ze heeft er geen last van.

Is deze dan ook in hypo-allergeen te krijgen?

Dat is echt een betere combinatie als je nog nooit eerder KV hebt gegeven en Bv geeft. Dan blijf je toch beschermen tegen allergieen. Met gewone KV doe je die bescherming te niet (of gedeeltelijk, dat weet ik eigenlijk niet)

Ook als ze maar eens in de zoveel tijd een beetje krijgt??? Dat kan ik me niet voorstellen…

hier staan antwoorden op je vraag

http://www.eurolac.net/index.php?p=53

Volgens cb is het nog niet bewezen dat hypo-allergenen kv beter is, dus je kan ook gewoon de standaard gebruiken, zolang het maar nummer 1 is. Mijn dochter Olivia is ook 6 weken en sinds twee dagen geef ik haar elke avond een flesje kv en dan kolf ik zelf af. Die bv is dan voor de voorraad in de vriezer. Zo sla ik 2 vliegen in 1 klap: voorraad aanleggen voor als ik weer ga werken en Olivia went aan een flesje (ik vind het trouwens ook fijn dat mijn man dan het flesje kan geven…!) Ik kolf sinds het weekend en het gaat steeds beter, maar doe het 2x per dag. 's Ochtends een uur na de voeding en dus 's avonds als zij het flesje krijgt. Zo krijg ik elke dag 1 flesje vol voor de voorraad. cb vond dit prima.

Succes!

Volgens je cb is misschien nog niet bewezen dat hypoallergeen beter is als standaard, maar waarom zou je het risico nemen dat het wel beter is en je het niet geeft.

Zeker is bewezen dat kv slechter is als bv, ook een enkel flesje kan zelfs heftige allergieen opwekken. (er sterven ook nog steeds mensen aan bijv een enkele pinda)

Ipv nu kv te geven voor als je ooit een tekort hebt in je voorraad, had men je dus beter kunnen vertellen dat je ook naast de reguliere voedingen met kleine beetjes een flesje bij elkaar krijgt gekolft. Op het moment dat je partner dat geeft, kolf jij die voeding af voor de volgende keer. Zo krijgt je kindje toch enkel moedermelk (de enige echt bewezen bescherming tegen allergieen.)

Mocht je tegen de tijd dat je gaat werken een keer echt tekort komen dan is een flesje soms een optie, maar het is erg jammer nu al kv te geven om als je straks gaat werken ingevroren voeding te kunnen geven. (eenmaal ingevroren voeding bevat nagenoeg geen antistoffen meer, al blijft het kwalitatief vele male beter als kv.)

Om dus even op de daadwerkelijke vraag te reageren…

6 weken is de ideale leeftijd om te oefenen met flesjes (en tip, blijf dit een keer of 2-3 per week doen, zodat je niet zoals velen tegen de tijd dat je gaat werken een baby hebt die het verleerd is :wink: )

Het eerste flesje hoeft helemaal niet zoveel melk te bevatten, het is namelijk enkel om te oefenen.

Kolf na elke ochtendvoeding je beide borsten leeg, en vries dit desnoods in in ijsblokbakjes. Na een week heb je voldoende cc’s bij elkaar om een flesje te vullen, en in de plaats van dat flesje kolf jij weer een voeding.

Nog een tip; Ik ben nadat Lieke de nachten is gaan doorslapen steevast beide borsten blijven leegkolven 's ochtends. Ik teer nu nog van de voorraad die ik op die wijze heb opgebouwd, zonder ooit een flesje kv te hebben hoeven geven.

Kan het niet laten er toch nog even op te reageren. Als je bv geeft is de kans op allergieën kleiner, maar het is geen garantie natuurlijk. Kv vergelijken met een pinda-allergie? Ik kan me toch echt niet voorstellen dat een kindje dat volledige bv krijgt en dan eens een keertje kv krijgt, ineens een heftige allergie ontwikkeld. Miljoenen kindjes worden groot op kv en de meesten ontwikkelen toch niet heftige allergieën??

Natuurijk is kolven beter, maar ik kan me nog steeds niet voorstellen dat een enkel flesje kv de hele bv tenniet zou doen.

Daarbij zijn bv kindjes ook beter beschermd tegen virussen e.d. de eerste maanden, maar Robin kreeg met 3 mnd de waterpokken (ook niet een klein beetje… :? ) en Nynke lag met 8 wk in het zh met het rs-virus en heeft al weken een verstopt neusje…

BV is geen garantie dat je kindje gezonder is of geen allergieën ontwikkelt. En ik geloof niet dat kv slecht is.

Maar als je de keus hebt tussen een keer vooraf kolven en dat geven in een flesje, of een pak poeder kopen en dat geven in een flesje, dan is het toch goed te weten dat BV beter is dan KV. Lijkt mij, tenminste!

Ik deed ook zoals Inkie: 's ochtends beide borsten leegkolven, en dat heb ik ingevroren. Nu ben ik er erg blij mee, want ik kolf nu wat minder door stress. Maar ik hoef niet bang te zijn dat ik te weinig voeding heb, want er ligt nog in de vriezer.

Een flesje geven met BV is sowieso geen probleem, omdat je zoon al 6 weken oud is. Tepel-speenverwarring komt dan minder voor. Ik zou er dus voor kiezen om af en toe na de voeding te kolven (dit levert misschien niet veel op, maar genoeg om te sparen in de vriezer). Mocht je dan een keer weg willen, dan kun je een voeding uit de vriezer halen en die door iemand anders laten geven.

Bedankt voor jullie reacties!

Teus heeft al sowieso bijvoeding gehad, omdat hij teveel was afgevallen. Ook heeft hij al 2 keer zonder problemen uit een flesje gedronken.

Sowieso wil ik meer gaan kolven, maar vind hier de zin eerlijk gezegd nog niet echt voor.

Wel ga ik ook maar ijsblokbakjes aanschaffen, zodat het beetje afgekolfde melk niet in de koelkast staat te verpieteren.

Die zin komt vanzelf als je de kolfvoorraad op ziet lopen :wink: . Ik MOEST in het begin kolven en wilde dat ding het liefst het raam uitgooien en gewoon weer live voeden. Kolven werd pas weer leuk toen de cc’s een beetje opliepen. :smiley:

Ik gebruik zelf ijsblokzakjes, die van Toppits (ofzo?) zijn het beste getest. Elk blokje is ongeveer 15 cc, en ik kan het in het zakje gieten en zo in de diepvries leggen. Die hoef je er pas weer uit te halen als je het nodig hebt (en je krijgt de blokjes er erg goed uit).

Allereerst @ Anneke;

Natuurlijk is alles slechts een kansberekening, maar met 1 flesje kv kun je dus idd al een behoorlijk heftige allergie uitlokken, die kans is klein, maar zeker niet onmogelijk. Hellaas maar waar. Kv is het enige alternatief, en laten verhongeren is natuurlijk geen optie, maar 1 flesje doet de beschermende werking tegen allergieen al teniet, en maakt de beschermende darmwerking voor 3-6 weken kapot.

Dat doet echter niet de hele bv teniet, in bv zitten namelijk een heleboel stoffen die in kv al helemaal niet zitten, en die stoffen (zoals antistoffen en vetzuren) zullen ook met een enkel flesje kv nog steeds hun goede werk doen. Al kan zelfs bv niet garanderen dat je kind nooit ziek wordt.

Dan nu @ Friebels;

Als er al bijvoeding gegeven is dan zal dat voor allergieen niet zoveel meer uitmaken, maar als je de afgelopen weken enkel bv hebt gegeven dan is het beschermende darmlaagje weer hersteld en die zou je dan weer stukmaken. Dat heeft direct effect op de afweer van je kindje.

Kolven is niet leuk (en wordt ook nooit hobby wrs, is het bij mij ook niet) maar zal wel steeds meer cc’s opleveren. En als je eenmaal een voeding bij elkaar hebt en ipv kunt gaan kolven dan zul je ook meer voeding per kolfbeurt kolven.

Daarnaast als je een flesje kv geeft heb je kans dat je het vraag/aanbodprincipe verstoord. Doordat kindjes vaak langer tevreden zijn met kv, en je met een fles vaak meer binnen krijgt als met een borst, terwijl jij niet die hoeveelheeid kolft.

Dus als je het op kunt brengen dan spaar een flesje bij elkaar ( of als je in de buurt van Sittard woont kom dan een flesje reserve halen :wink: )

Je mag melk van dezelfde temperatuur bij elkaar doen, en hoeft de kolf maar 1 keer per dag uit te koken de rest kun je dmv afspoelen doen.

Ijsklontzakjes worden handig als je per dag wat grotere hoeveelheden kolft, maar in het begin is het mi altijd mismoedigend om zo’n nauwelijks gevulde zak te zien.

Je kolft dus het eerste beetje en het 2e beetje in een ander flesje, bij de derde kolfbeurt kun je het 2e afgekoeld bij het eerste doen enz. S’avonds doe je dus alle beetjes vanuit 1 flesje in de vriezer…

als laatste @ Biebels;

Ijsklontakjes zijn idd erg handig, gebruik ik ook, maar voor een begin zijn ze erg groot, er blijft een hoop melk in de eerste vakjes hangen die het verder niet vult. Zolang je geen halve zak vol kunt maken (100-150 cc) is ijsblokzakjes dus niet zo leuk

:wink:

Inkie, ik geloof het gewoon weg niet. Maar ik ben bang dat ik te eigenwijs ben :oops:

Tja geloven die ik in god, voor zaken als babyvoeding kijk ik naar de literatuur en de onderzoeken en die vertellen wat ik enkel hier doorvertel :wink:

Ik denk ook niet dat jij uit je nek kletst hoor! Maar ik kan er gewoon niet bij, alsof ze dat letterlijk onderzocht hebben…

Één flesje kv… Maar goed, wie weet.

Wel fijn dat je in God gelooft! :thumbup:

@friebels wrote:

Van tepel/speen verwarring heeft hij iig geen last.

Ik zou dat wel een probleem vinden ja… en zelfs niet weggaan als er geen gekolfde bv is.

Ik vond het in eerste instantie ook geen feest… dat kolven… maar met de juiste kolf, het juiste ritme en de “gewoonte” aanleren… dan geef je je kind toch maar mooi… daar komt ie… het beste!!! :lol: :lol: :lol:

maar goed… ik was een fanatieke “uitsluitend borstvoeding”-type…

Als je vaker kv geeft… waarom je vraag dan? dan vind je het zelf toch geen probleem?

en ik heb van horen zeggen dat kinderen ook op kv wel groot kunnen worden… :wink:

@@nneke! wrote:

Ik denk ook niet dat jij uit je nek kletst hoor! Maar ik kan er gewoon niet bij, alsof ze dat letterlijk onderzocht hebben…

Één flesje kv… Maar goed, wie weet.

Wel fijn dat je in God gelooft! :thumbup:

Dat hebben ze dus idd echt onderzocht, niet in een specifiek onderzoek.

Maar men heeft onderzocht naar de effecten van borstvoeding en kv op allergieen en bij de groep die dus in het begin wat bijvoeding hadden gehad (in het ziekenhuis gebeurt dit erg vaak) hadden in totaal meer kinderen heftige allergieen als in de groep enkel bv-kindjes. Alle kindjes hebben in zo’n onderzoek uitsluitend melk gehad de eerste 6 maanden en factoren als erfelijke kansen zijn in de berekening mee genomen.

Ook heeft men onderzocht hoe de darmen van volwassenen en kinderen werken en hoeveel invloed dit op het immuunsysteem heeft. Er zijn niet voor niets zoveel probiotische zuiveldrankjes voor een betere darmflora.

Zo heeft weer iemand onderzocht dat de darmflora het gezondst is bij een thuisgeboren baby die enkel bv krijgt, minder bij een ziekenhuisgeboren baby via de natuurlijke weg, en het minst bij een keizersnee. Ook heeft iemand onderzocht wat de invloed van een enkel flesje kv is op de darmflora. En 1 flesje blijkt dus in 1 klap de darmflora op hetzelfde niveau te brengen als een kindje dat vanaf de geboorte al kv kreeg, met minder gezonde bacterieen en meer ziekmakende. Dat hersteld zich na een week of 3 uitsluitend bv weer, maar als je dus elke 2-3 weken een flesje kv geeft dan mis je de bescherming tegen allergieen volledig.

Let wel de bescherming tegen ziekten en virussen wordt iets minder (vanwege een minder goede darmflora, maar blijft zelfs met een enkel voeding bv per dag nog beter als met enkel flesvoedingsbaby’s.