BV dipje net na 4 mnd?

Hallo allemaal,

Mijn dochter is nu 4,5 maand en sinds een aantal dagen begint ze spontaan te huilen tijdens voeding, terwijl ze graag wil drinken. Dan laat ze los, huilt, ik leg haar opnieuw aan, begint te lurken en huilt daarna weer. Ook met fles geven (zowel kv als bv) laat ze af en toe los, wat ze voorheen nooit deed. Eerder heeft ze weleens spruw gehad en daar lijkt eht nu niet naar, er zitten wel bobbels van hoektanden ofzo in haar mondje, maar die zitten er al even en er komt niks door, er is niets rood etc. Je mag ook gewoon aan haar tandvlees zitten, dat is niet pijnlijk. Ze kluift wel erg op haar handjes en twee weken terug heel erg op haar tong, alsof ze kauwgom aan het eten is. Toch weer speentje geprobeerd die ze elke keer weigerde, en die pakt ze nu sinds een week. Daar kluift en sabbelt ze nu veel op. Omdat ze aan de borst zo onrustig is, ging ik al liggend op bed voeden, maar zelfs dat hielp gisteren niet meer, ze heeft zo’n honger, maar op een of andere manier wil het niet naar haar zin :think: Ik dacht eerst dat eht ook kwam omdat mijn ene borst echt weinig melk maakt en de andere veel meer, dat mijn borst waaraan ze begin te huilen dus leeg was, maar ik check elke keer of dat idd zo is, en het kwam er met stralen uit. Dus dat is het ook niet. Ze heeft aan het begin wel problemen met opstarten gehad, ze zoog verkeerd aan waardoor we uiteindelijk op een tepelhoedje uitkwamen. Met met 3 weken waren we daar al vanaf en gaat het hartstikke goed. Het bleek ook een enorme driftkikker te zijn, want als ze wilde drinken moest er ook meteen melk uitkomen, anders was het krijsen en van de borst afwillen. Dat is nu anders, want ze drinkt wel de boel op gang, dan komt er melk en dan begint ze als het minder hevig wordt (denk ik) te zeuren/huilen/schreeuwen. Eerst afkolven en dan pas aan de borst leggen is geen optie, ik heb amper genoeg voeding ondanks vaker aanleggen etc.

Wat denken jullie, zouden het toch tanden zijn die in de verte gaan opkomen, dat ze dat toch vervelend vindt met drinken, of is het redelijk gewoon dat er rond de vier/vijf maanden wat bv-probleempjes ontstaan?

Ik ga maandag voor mezelf naar de dokter, ik neem haar even mee om voor de zekerheid toch op spruw te laten checken, maar misschien hebben jullie andere ideeen. Ik ga iig maar even kolven, want ze drinkt ook niet goed leeg nu en omdat ze zo gerustreerd raakt, pak ik uiteindelijk maar gekolfde melk en geef dan die…

Ben benieuwd naar jullie meningen.

Gr Gaby

lastig he? dat ze niet kunnen praten en gewoon vertellen wat ze dwars zit.

Je geeft zelf een aantal mogelijke oorzaken aan:

het kan komen van de 'beruchte 4 maanden dip. Ben je onlangs begonnen met werken? Het kan zijn dat ze gewoon ontevreden is met de melkstroom (teveel, te weinig) en dat nu laat blijken omdat ze dat kán. tot een maand of 3/4 drinken baby’s veelal op de automatische piloot door (reflexmatig drinken) maar nu gaat ze heel bewust drinken. En kan dus ook bewust weigeren als iets haar niet zint.

Tanden kunnen ook dwars zitten.

En ben je al ongesteld geweest? Als je menstruatie eraan komt kan je baby daar ook heel vervelend op reageren. De melk kan daardoor namelijk van smaak veranderen. Helaas weet je dat pas achteraf en denk je oh ja…

Hoe lang zo’n periode duurt valt niet te zeggen. Als je bij de HA bent kun je best even op spruw laten controleren, als dat het niet is heb je het in ieder geval uitgesloten.

Wat je kunt doen is haar vooral slapend aanleggen, dan heeft ze minder kans om te protesteren en vaak drinken baby’s dan beter door. Dus voeden voor dat ze gaat slapen of voordat ze wakker wordt aanleggen. Drinkt ze dan niet genoeg door omdat ze te diep slaapt, dan kun je nog borstcompressie toepassen.

Hier vind je meer info

http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/borstcompressie.html

succes, ik hoop dat je hiermee vooruit kunt.

idd borst compressie is het eerste wat mij ook te binnen schiet.

Klinkt alsof je toeschiet reflex voor haar willetje te weinig komt, dan moet ze heel veel moeite doen om het binnen te krijgen.

Als je haar helpt met borstcompressie blijft de stroom voor haar sneller en help je de toeschiet reflex weer te starten. (hmm moeilijk om dit begrijpelijk op te schrijven)

Ik had er met Marit ook last van, die hield op met drinken zodra mijn toeschiet reflex niet snelgenoeg op nieuw kwam, werd dan heel boos en wilde dan gewoon niet meer drinken terwijl ze nog wel barstte van de honger en m’n borst ook nog vol zat. Het ging gewoon niet snel genoeg voor d’r. De borstcompressie heeft toen goed geholpen.

succes er mee.

bedankt voor jullie tips :thumbup: ! Ik heb vandaag gelukkig weer drie keer succesvol gevoed, zonder huilen :dance: . op de gewone manier. Ze heeft me wel bezig gehouden vannacht met gejammer, geen idee waarom, maar drinken wilde ze wel vandaag. Ik merk zelf dat als ze stopt, dat de melk dan nog vanzelf loopt, dus denk niet dat het tekort aan toeschietreflex is? Vooral toen ze klein was juist heel erg last (zij en ik) van enorme toeschietreflex, en ze zoog wekenlang blaren, ben toen even fulltime gaan kolven en dat gegeven als overstap naar alleen KV, maar heb eht nooit doorgezet. Omdat ze toen vaak de fles kreeg, liet ze mijn tepels ook met rust omdat ze doorkreeg dat je met minder hard zuigen ook gewoon melk kunt krijgen, waardoor ik tussendoor ook geen urenlange last had van vaatkrampen door kaakklemmen om de melkstroom af te remmen.

Ja :think: , als ik erover nadenk ging het allemaal niet vanzelf, zeker met de kraamweek erbij in gedachten… Totaal geen zuigreflex de eerste 1,5 dag, daarna wel willen zuigen, maar verkeerde manier, elke 2,5 uur pinktrainen (leren zuigen op pink), daarna aanleggen, dan fingerfeeden en ondertussen kolven. Gelukkig met hulp van vriend. Toen gelukkig snapte ze het ineens, maar dan met tepelhoedje, dat afgebouwd na een paar weken. Tussendoor ook nog twee keer alleen gekolfd en weggegooid vanwege antibiotica van mij (wat zonde!), en zij alleen kv gehad, en nu liep alles eindelijk al een hele tijd lekker. Hoop dat eht zo blijft gaan als vandaag :thumbup: !