Help!
Wie weet of morgen de bussen ook staking?
En dan met name in het noorden…
Ik wil morgen namelijk met de kids het pinksterfeest vieren op Thomas zijn nieuwe school, maar dan moeten we er wel komen!
Als ze nou actie voerden met gratis reizen 8) !
@Marite wrote:
Help!
Wie weet of morgen de bussen ook staking?
En dan met name in het noorden…
Ik wil morgen namelijk met de kids het pinksterfeest vieren op Thomas zijn nieuwe school, maar dan moeten we er wel komen!
Als ze nou actie voerden met gratis reizen 8) !
De busstaking was gisteren en vandaag. Volgende week wordt er actie gevoerd met gratis reizen in de spits, als ze geen accoord bereiken.
Staken wordt volgende week niet gedaan omdat de eindexamens dan van start gaan.
Oee dus morgen rijden ze gewoon?!
:dance: Gelukkig!!!
Bedankt trouwens voor je antwoord! :mrgreen:
Op woensdag 14 en donderdag 15 mei voeren de bonden acties in het openbaar vervoer. Wij adviseren u om er rekening mee te houden dat de Connexxionbussen, -trams en de Valleitrein de hele dag niet zullen rijden.
Stand van zaken donderdag (laatste update: 16.00u)
De meeste bussen van Connexxion rijden niet, of onregelmatig.
Lijn 130 (Den Haag-Rijswijk) rijdt 's ochtends enkele ritten t.b.v. scholieren.
In Emmeloord wordt gedeeltelijk gereden.
In Haamstede wordt gedeeltelijk gereden.
De bussen van Schiphol Sternet rijden gedeeltelijk (tussen P30 en P40).
De bussen naar Keukenhof vanuit Leiden rijden gedeeltelijk.
Op Texel rijden de bussen normaal.
De sneltram (Utrecht-Nieuwegein/IJsselstein) rijdt niet.
De Valleitrein (Amersfoort-Ede/Wageningen) rijdt niet.
In Noord- en Zuidwest-Friesland wordt niet gestaakt* (wél bij stadsdienst Leeuwarden en deels in Bolsward/Joure).
De Qliners 315/350 rijden in Friesland deels wel, maar slechts tot de Kop van de Afsluitdijk.
De trein Almelo-Marienberg rijdt gewoon door.
Dit komt omdat de werknemers in deze gebieden onder een andere CAO vallen.
Aangekondigde stakingen/acties:
14 en 15 mei: volledige staking!
20, 21 en 22 mei: in de spits gratis vervoer, buiten de spits geen vervoer
27, 28 en 29 mei: in de spits gratis vervoer, buiten de spits geen vervoer
- Toelichting:
- tot 9.00 uur 's ochtends: geen kaartcontrole/-verkoop
- 9.00 uur - 16.00 uur: staking
- 16.00 uur - 19.00 uur: geen kaartcontrole/-verkoop
- vanaf 19.00 uur: staking
Onbegrip van vervoerbedrijven over stakingen
De stakingen zijn een feit. Het voorstel om 11,5% loonsverhoging te geven in ruil voor een kwartier pauze niet langer doorbetalen, is voor de vakbonden reden om - zonder zelfs maar in gesprek te gaan met werkgevers - grote groepen reizigers te duperen. De werkgevers vinden het onbegrijpelijk dat iedere vorm van gesprek geweigerd wordt, terwijl naar de buitenwereld door de bonden telkens weer andere onderwerpen in het conflict worden betrokken. Daarmee is het bewijs geleverd dat het loonbod geen reden kan zijn voor de aangekondigde stakingen. Ondanks herhaalde verzoeken van de werkgevers om in ieder geval met elkaar in gesprek te gaan, houden de bonden vast aan de geplande stakingen. Daarmee kunnen werkgevers niet anders dan reizigers waarschuwen voor de stakingen.
Na de “gratis vervoeracties” tijdens de afgelopen feestdagen, hebben vakbonden stakingen aangekondigd. Volledig staken tijdens de eindexamens is omgezet in staken buiten de spits. Vervoerders blijven de stakingen buitenproportioneel vinden gezien het loonbod dat zij enkele weken geleden hebben gedaan.
Loonbod
In het loonbod bieden vervoerders 11,5% loonsverhoging in 3 jaar en een eenmalige uitkering van 0.5%. Dit bod is - ondanks de bezuinigingen die het kabinet heeft doorgevoerd in het streekvervoer - mogelijk door het inleveren van een kwartier van de betaalde pauze. Vakbonden vinden dit onaanvaardbaar, ook al heeft het gros van de Nederlandse beroepsbevolking een volledig onbetaalde pauze en een langere werkweek.
Ondanks herhaalde verzoeken van de vervoerders, hebben vakbonden tot nu toe geen gesprek willen aangaan. In de ogen van de vervoerders grijpen bonden wel erg snel en onnodig naar het stakingsmiddel en duperen zij daarmee grote groepen reizigers. Reizigers die grotendeels zelf helemaal geen betaalde pauze kennen en gewoon dagelijks naar hun werk of school willen kunnen reizen zonder betrokken te worden in dit conflict.
Een mogelijke reden voor deze ongemeen harde opstelling van de bonden zou kunnen zijn dat de werkgevers erg laat met het bod zijn gekomen. Ondanks het feit dat vervoerders reeds vroegtijdig hebben aangegeven tijd nodig te hebben, is de kritiek van de vakbonden terecht. Daarmee heeft onzekerheid voor alle partijen langer geduurd.
Waarom wij geen ander vervoer in kunnen zetten
Werkgevers kunnen niets doen om mensen in geval van nood toch op plaats van bestemming te krijgen; zij mogen namelijk geen ander vervoer inzetten volgens het stakingsrecht. Ook kunnen zij op dit moment niets doen om de stakingen af te wenden, ook al is het loonbod redelijk. In een kort geding kunnen stakingen nooit verboden worden op grond van het loonbod. Alleen wanneer de procedure niet juist is gevolgd of onevenredige schade in de maatschappij ontstaat, kan een rechter de stakingen een halt toeroepen. Dit staat los van de inhoud en redelijkheid van het loonbod.
Excuses
Uiteindelijk moet de burger betalen voor het openbaar vervoer of het nu via de strippenkaart of via een rijksbijdrage is.
Wij vinden dat een medewerker passend betaald moet worden voor de verantwoordelijkheid die hij of zijn draagt, maar wel binnen de grenzen die gebruikelijk zijn in Nederland. In vergelijking daarmee is dit bod een keurig bod.
Toch betreuren wij dat de reiziger in dit geval gedupeerd wordt en wij kunnen dan helaas ook niets anders doen dan waarschuwen voor de stakingen.
Bron Klik[/url]