Bultrug Johannes word niet meer gered.

Misschien hebben jullie het niet gevolgd daarom korte versie van mij:



Er is woensdag een bultrug gestrand op de razende bol (tussen Den Helder en Texel.)

Hij zit vast op de strandbank… :cry: Voor dat hij zó vast kwam te zitten was hij al even los maar kwam dus weer vast te zitten maar dan erger.



Gisteravond is de laatste poging geweest op hem te redden met een helicopter etc.

Vandaag is er besloten dat de bultrug niet meer gered zal worden en zal overlijden op de razende bol :cry:



Ik vind het écht heel erg, ze kunnen de grootste bruggen bouwen, en zoveel meer, armere landen kunnen wel zo een dier redden, maar in Nederland kan dat dus niet… ik weet het waarschijnlijk helemaal niet relevant of oneerlijke vergelijking maar die ga je maken.

Heb het op de voet gevolgd, ook omdat hij praktisch voor onze kustlijn ligt.



Heb allemaal dingen bedacht, heb zelfs ecomare een bericht gestuurd met dat ze kunnen verwachten van hele hoop mensen uit Den Helder klaar zouden staan om hem uit te graven als het moest…

(Ik ben niet de enige die t verstuurd heeft.)



Vind het heel zielig… het is een pracht beest…



Het hele bericht in de spoiler:

De bultrug die woensdag strandde en vastzit op zandbank de Razende Bol bij Texel, is niet meer te redden. Er wordt geen poging meer gedaan, zei woordvoerder Kees Brinkman van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij in het Radio 1 Journaal. ‘De kansen voor overleven zijn heel klein.’ De plek waar het dier ligt is volgens hem te ondiep.





© Ecomare.

Iedereen leeft mee met Johannes, zoals de gestrande bultrug is gedoopt. Een voorbarige naam, want het kan net zo goed een Johanna blijken te zijn. ‘De bultrug traant en lijkt de moed op te geven,’ twitterde Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren.



Laatste poging

Ecomare deed, in samenwerking met de KNRM, gisteren een laatste poging om de gestrande bultrug te redden. Daarbij werden vijf boten ingezet, en bij wijze van uitzondering ook een helikopter om de redders bij te lichten. ‘Iedereen zet alles op alles’, twitterde de KNRM.



Met waterstralen werd zand onder het op een zandbank liggende dier weggespoten, waardoor het dier op een gegeven moment weer bijna onder water lag. Hierop probeerde men de bultrug met een net, via een sleuf, naar dieper water te slepen zodat het op eigen kracht kon wegzwemmen. Die poging strandde toen het net losschoot.



Naderende einde

De bultrug is woensdag gestrand op zandplaat de Razende Bol bij Texel. Het dier is zo’n 12 meter lang en weegt 20 ton. Donderdagmorgen leefde de walvis nog wel, maar verzwakte snel. Volgens een medewerker van Ecomare was de bultrug toen in een soort slaaptoestand en zou hij niets meer voelen van zijn naderende dood.



Ecomare zei eerder dat de bultrug te zwak was voor een reddingsoperatie. Het dier was al in een soort slaaptoestand en voelde volgens Ecomare niet veel meer van zijn naderende dood. ‘Ik heb staan janken bij die walvis, gewoon omdat hij ook lag te huilen’, zei een Ecomare-medewerker.



Het natuurcentrum liet later weten dat het dier levendiger oogde dan donderdagmorgen. Hierop werd besloten tot een nieuwe reddingspoging. Mede omdat de vloed hoger was dan normaal. De poging had tot negen uur kans van slagen. Daarna stond het water te laag.
:kaars:

het is triest,

maar ook een stukje van de natuur helaas,

zo’n beest zwemt niet voor niks de verkeerde kant op,

even cru gezegd… :?

het is inderdaad natuur natuurlijk. Maar hoe ze het willen oplossen is de natuur niet meer.

(Verhaal is dat ze een optie hebben gehad om een granaat in te brengen en tot ontploffing te laten brengen…)

@Sweet-Love wrote:

het is inderdaad natuur natuurlijk. Maar hoe ze het willen oplossen is de natuur niet meer.

(Verhaal is dat ze een optie hebben gehad om een granaat in te brengen en tot ontploffing te laten brengen…)




Dat is een vorm van euthenasie, zoals zoveel dieren en mensen uit hun lijden verlost worden. Alleen bij een bultrug kan je niet met een spuitje aan komen zetten.

hoorde straks op het nieuws dat het slaapmiddel niet gewerkt heeft en ze nogmaals een reddingspoging gaan doen :pray:

@ilsederooy wrote:

hoorde straks op het nieuws dat het slaapmiddel niet gewerkt heeft en ze nogmaals een reddingspoging gaan doen :pray:




Volgens mij krijgt hij morgen weer een nieuwe spuit.

Er blijkt nu ook een paar honderd meter verderop een dode potvis aangespoeld te zijn. Gezellige boel daar.

Betekend niet dat ik het niet zielig vind deze manier. (Granaten etc)



Begrijp van twitter enzovoorts, dat morgen nog 1 poging dan wel ‘’ Illegaal’’ word gedaan. maar er staat na mij weten alsnog een spuit op de planning.

Granaten kunnen niet, afgezien dat ik het zielig vind klinken (ja, hij is meteen pijn vrij etc) is het echt dom dat ze zoiets niet kiezen omdat het skelet anders breekt… wat is dan belangrijker…



(Ik vind het zielig, zo een granaat, lijkt mij echt moeilijk dat te doen, maar als het beter is voor hem, is hij meteen overal vanaf. Is het wel beter om deze keuze te maken ipv, te lijden op het kleine beetje water wath ij heeft.)

Doen ze het niet omdat het skelet dan breekt?? Los van het feit dat ik ook wat gruwlijk vind klinken, zou dit toch geen reden mogen zijn. Maar had wel al gehoord dat het dier naar een museum zou gaan.



Even opgezocht en het skelet gaat naar Naturalis.

Hij is inmiddels overleden.



En inderdaad doen ze dit niet, omdat het Skelet word aangetast , en dan kan hij niet meer naar het museum.