Buitenvoliere Hoe&Wat

Op dit moment hebben wij 2 parkietjes in een kooitje in huis, maar wij willen ze graag een groter verblijf geven en evt. nog 2 vriendjes!

Nu we sinds kort een tuin hebben zien we het idee van een buitenvoliere helemaal zitten, maar wat komt er nu allemaal bij kijken. We willen hem graag zelf maken en weten al wel dat we ze dan voorjaar/zomer naar buiten kunnen doen en ,s winters moeten zorgen voor een verwarmd deel.

Zo hadden we al het idee om de voliere tegen de schuur te maken met een klein (ongeveer zo groot als nu het binnenkooitje is) hokje in de schuur dmv van een opening in de muur. Aleen hoe verwarm zo’n hokje in een enkelsteens stuur?

Wie heeft er ervaring met een buitenvoliere en wil die met mij delen?

Alle info is welkom!

Mijn schoonzus heeft er 1 in de tuin… die moet eruit :thumbup:

Meer info weet ik niet, behalve dan dat het materiaal wellicht nog bruikbaar is en ik es kan vragen of het nog naar een ander mag…

Hoi Cell,

Vind het heel lief van je dat je er op die manier aan denkt, maar wij wonen zeg maar aan de andere kant van het land: Roosendaal!

Had het zeker graag overgenomen mits ze het willen vergeven als het wat dichter in de buurt was :thumbup:

ships… dat is idd een eindje weg… :lol:

Weet alleen wel dat er van alles is voorzien.

Een betonnen bak als bodem zodat ze die echt kunnen schrobben (ter voorkoming van ziekten)

Diverse klim items, ruwe takken en zulks.

Fijn gaas

Een buitenkraan zodat ze altijd vers water konden tappen in de voliere

een flinke fladderkooi van circa 1,20x 1,20 en dan 1,80 hoog met inloopdeur.

De voliere zelf is gebouwd van rabbatdelen en het nachthok is ook geisoleert en etra afgewerkt met gladde platen van binnen.

Dak erop is met shingles.

Klink wel erg professioneel idd!

De grootte hebben we zo ongeveer wel in ons hoofd en de materialen qua ombouw ook wel. Hou heel erg van onbehandeld hout, dus de zijkanten zullen dan wel gebeist worden of met blanke lak om het makkelijk schoon te krijgen en op de bodem dachten we om dezelfde reden aan doodsimpele witte tegeltjes (wil er toch houtsnippers over oid). Qua inrichting idd niet van die standaard rechte stokken door het gaas, maar echt een leuke en geschikte struik en wat van dat sisaltouw ed.

Vind alleen het winterdeel best moeilijk. Wat voor warmtebron, wat voor isolatie en dat soort vraagjes.

En natuurlijk zullen wij als onervaren mensen hierin een hoop over het hoofd zien waar ik graag op gewezen word!!

Bij ons thuis kweekten we met grote parkieten en uiteindelijk ook met papegaaien.

Wij hadden een kooi met een zandbodem (dus geen beton ofzo). Eens per week werd dat geharkt, en eens per jaar het bovenste laagje afgeschept en een nieuwe laag erin gedaan. Verder hadden we het bovenste deel van het gaas afgezet met een glazen schuifwandje. Dan zaten de vogels altijd uit de wind. Een binnenkooi is heel fijn. Een soort sluis ook want dan kunnen ze niet ontsnappen (ik bedoel dus een deur, halletje en dan pas toegang tot de binnenkooi).

Verder berkenhout in de kooi waar ze lekker aan kunnen knagen en op kunnen zitten is heerlijk voor de vogels. Broedkooitje (als je meer dan 1 koppeltje hebt meerdere, maar wel voldoende uit elkaar, want ze kunnen vechten als ze broeden)

Verder een drinkensbak, en ze houden ook van een badderbak. Deze willen ze graag ververst hebben dagelijks. Alleen in de winter kregen ze bij ons bij vorst geen badderbak.

In het broedseizoen als toevoeging fruit en groenten en eivoer om kracht op te doen.

De kooi moet aan 1 kant gaas hebben minimaal, om er zelf ook plezier van te hebben. Hou er rekening mee dat hoe meer zijden je gaas hebt, hoe meer wind er in de kooi kan en hoe minder ze kunnen schuilen.

Het is een geweldige hobby, ik wou dat wij een grotere tuin hadden, dan kwam er hier een voliére met rozella-parkieten, geweldig mooie vogels :inlove:

Ik lees nu je wintervraag pas. Mijn vader had geen verwarming in de kooi toen hij enkel parkieten had. Wel zorgde hij dat de binnenkooi vorstvrij was door dubbele wanden en hij had er wel spul tussen (ik weet alleen niet meer wat, en hij leeft niet meer dus ik kan het niet vragen).

Allen bij strenge vorst zoals afgelopen week zette hij snachts een elektrisch kacheltje in de binnenkooi (maar die was uiteindelijk 30 m2) om de vorst eruit te houden. Dat was gewoon zo’n radiatormodelletje uit het jaar blok. Niet echt zuinig (besef ik nu) maar dat was het enigste wat hij deed. Ze hoeven niet super warm te zitten hoor, of je moet hele specifieke vogels willen houden. Maar de normale parkieten (zoals grasparkieten, valkparkieten, rozella’s, halsbanden en dat soort vogels hebben geen 15 graden nodig hoor. Je zet ze neem ik aan toch pas in de zomer buiten, en niet nu. (dan zou de overgang erg groot zijn)

Ook lees ik dat je aan houtsnippers denkt, daar kan wel schimmel in komen, en sommige vogels zijn hier weer erg gevoelig voor.

mijn vader had ook een voliere.

met zandgrond en planten op de bodem.

1x per jaar de bodem weghalen en verversen :thumbup:

verder elke zoveel dagen even harken.

dak was ook van gaas.

bij kou en regen konden ze naar binnen in een houten-gedeelte met houten dak.

hij had kwartels, een goudfazant genaamd Wimpie 8) duiven, kanaries en nog zo wat spul., het wisselde wel eens…en soms ving hij wat in de tuin :oops: wat dan de voliere in ging…:shifty:

ik was er GEK op als kind…urenlang kijken op het bankje…helpen voeren…het water verversen…

hij had er ook een donkerhok-gedeelte bij, met nestkastjes en al.

een tl-lampie erin om af en toe de boel de tjekkuh en verder de boel de boel laten.

ook hadden we een vijver en eenden…die waren zooo tam dat als ik op de mn rug ging liggen dan ging die eend op mn buik zitten :inlove:

denk dat je de bouw van de kooi af moet laten hangen van wat je er mee wilt en wat je er in wilt hebben aan beesten.

en daarvoor moet je in de speciaalzaak zijn denk ik :thumbup:

zeker met je vraag omtrent verwarmen…mijn vader had dat niet…of had ie nu een straalding? ik denk straalkachel aan het plafond.

naja moet je echt in de winkel vragen.

succes en lekker genieten :inlove:

edit: denk wel aan kleine knaagdieren: mijn vader had regelmatig last van muizen door het vallende eten. want ookal hang je de voerbakken hoog, ze knoeien toch…en dat trekt ongedierte aan.

ben er mee opgegroeid. Parkieten, valken, halsbanden, boerks, die mooie prachtrosella’s of nog mooier de berg rosella. Echt zalig!! dat gefluit in de tuin en alle liefde die je van die beestjes krijgt.

Zorg voor genoeg stokken, broedkasten, eet en drink gelegenheden. In strende winters zeilde mijn vader de boel af, zodat ze niet in de al te koude wind zaten. En meestal hadden we ook een binnen gelegenheid.

Dames dank jullie wel nog voor de reacties :thumbup:

en soory voor mijn late reactie :oops:

Ik vind dus het idee van een gewone zandbodem eigenlijk wel heel leuk.

Ziet er veel natuurlijker uit en idd als houtsnippers risico geeft dan liever niet! Heb overigens nu in het binnenkooitje ook geen houtsnippers hoor!

Maar wilde wat verzinnen om de witte tegeltjes die ik in gedachten had een beetje te bedekken :lol:

Ik heb ook echt geen supervoliere in mijn hoofd hoor, wil er misschien 2 koppeltjes bij hooguit en dan een kwarteltje of 2 voor op de bodem. Maar wel genoeg ruimte voor hun en heel graag naar buiten voor mij :wink:

Dus een sluis en allerlei andere professionele dingetjes zijn daarvoor misschien een beetje te! Maar wil dus wel een goed winter/nacht hok voor ze creeren, want het blijven toch tropische diertjes!

Zou een geisoleerd (welke isolatie ben ik ook nog niet overuit!) binnenhok met een warmtelamp dan voldoende zijn? Die verbruiken lang niet zoveel energie toch?

Sneeze, ik denk dat dat zeker voldoende is hoor. En die warmtelamp hoef je alleen bij erge vorst te gebruiken he. Uit de wind is vaak al voldoende. Zeker als je de gewonere parkieten wil kweken (de zeldzamere hebben vaak meer zorg nodig)

voor kwartels is een zandbodem ook het lekkerste hoor. Die scharrelen daar lekker op rond.