Buitenschoolse opvang, wat een drama!

Gadver zeg, is dat bij julie ook zo?

Robin staat al meer dan een jaar ingeschreven, en nu hebben we te horen gekregen dat er geen plek is.

Al sinds kerst probeer ik er al achter te komen, onder het mom, je weet maar nooit…

Nu eindelijk kreeg ik dan bericht en alles zit gewoon vol.

Dat is op Robin’s huidige kdv.

Nu heb ik al met wat andere opvangverbijven, contact opgenomen en dat is ook vol, of ze willen pas wat zeggen nadat we hem eerst inschrijven.

Met andere woorden, ook vol, maar dan kunnen ze wel geld bijschrijven… :hand:

Over 1,5 maand gaat hij naar school en ik moet zeggen dat ik er inmiddels gewoon echt wakker van lig.

We willen hummel nr 2 ook graag gaan inschrijven voor kdv, maar heb geen flauw idee welke dagen dan, aangezien dit nu niet gaat zoals we graag zouden willen (we wilden gewoon de dagen aanhouden, die Robin nu ook heeft).

Zul je zien dat daar straks ook geen plek meer voor is.

Ik wist dat er een probleem was wat betreft buitenschoolse opvang, en kinderopvang in het algemeen.

Maar dit?

Wat moet je dan, als werkende ouder?

Ze zullen er vast alles aan doen, maar ik vind het belachelijk dat ik mijn kind straks nergens kan onderbrengen als ik moet werken.

Ik overweeg nu mijn baan op te zeggen, omdat ik even geen uitkomst meer zie.

Hier is het net zo’n ramp.

thomas staat ook al een jaar ingeschreven en Britt heb ik in augustus ook gelijk opgegeven voor als ze zit jaar oktober 4 gaat worden.

Ik heb er een hard hoofd in dat ze op tijd plek hebben.

Gelukkig kan ik nog wel het een en ander regelen met opa’s en oma’s maar ideaal is natuurlijk anders.

En dan vinden ze het nog gek dat er hier zo weinig vrouwen werken tov andere europese landen.

oef…moeilijk…heb je misschien vriendinnen, familieleden in jouw plaats of kennissen die dit ook ervaren? hoe hebben zij het opgelost?

vind het ook raar dat je niks te horen krijgt of ze wel of niet vol zijn?

daar kan je toch niks mee?

je kan bellen en dan vragen op welke dagen er ruimte is

er zijn nou eenmaal dagen die snel vol zijn

maar lastig is het wel

of de school waar hij straks naar toe gaat bellen met de vraag, met elke organisatie zij afspraken hebben.

misschien kan de school je er in helpen?

Ik had gebeld, en zij heeft alles voor me op papier gezet.

Er waren een aantal dagen ‘vrij’ volgens haar, maar toen ik het op haar papier zag, bleek dat bijv alleen na schoolse opvang te zijn (geen voor- en tussen), en dan tot september, want dan kwam er een kindje dat voorrang had.

Dus daar heb ik gewoon niks aan.

In principe is het zo dat er geen enkele dag vrij is, waarop er voor, tussen en naschoolse opvang beschikbaar is.

En als er 1 van die 3 wel beschikbaar is, is dat maar tot september.

De school van Robin regelt het idd via een andere organisatie, en dat is dus de organisatie waar ik contact mee heb opgenomen en die niet willen zeggen of ze nog plek hebben ja of nee.

Wat betreft familie, ik ben 25, mijn ouders en schoonouders werken allemaal nog full-time.

Dus daar kan ik helaas geen oplossing in vinden.

probeer gewoon ff mee te denken hoor … is een gastouder niks voor jullie?

ik vind het heeeeeeeeel raar dat ze dat niet willen zeggen

tenminste, hebje met de groep zelf gebeld of met met klantensevice?

op de groep zelf weet men idd niet wanneer er plaats is, daar hebben ze geen zicht op de wachtlijst

Maar de scholen zijn nu toch verplicht om naschoolse opvang te regelen? Dat was toch nieuw?

Vind het zo raar dat je zelf achter instanties aan moet bellen. (of verschilt dat per woonplaats?)

Dat klopt idd Mel (hoe is het met jou, en beeb? :inlove: ), en de school heeft er al uitleg over gegeven.

Voor hen was het niet haalbaar om dat binnen zo’n korte tijd te regelen, en zodoende hebben ze nu alleen tussenschoolse opvang geregeld.

Dat gaat via dezelfde instantie als diegene die mij geen info wilde verschaffen.

Zij doen dus ook aan voor- en naschoolse. Helaas is dat dan wel een andere locatie als waar hummel nr 2 naar toe gaat (Robin’s huidige kdv, waar de BSO dus vol zit). Is het nog te volgen…?

En zij willen dus niet zeggen of er plek is.

Hedwich, ik had het centrale hoofdgebouw aan de lijn.

Gewoon een telefoniste, en zij vond dus dat we ons eerst in moesten schrijven, en dan zou ‘een geschikte oplosing’ gevonden worden zoals ze het zo mooi vertelde.

Maar ze hebben verschillende vestigingen, en er zitten er maar 2 hier in de buurt.

En ik ben dus bang dat als we Robin inschrijven, zij hem dus ergens plaatsen waar we niet willen, onder het mom ‘passende oplossing’.

En daar heb ik dus geen zin in.

Ik wil alleen weten of er plek is… :?

Nou, heb gewoon gedaan of ik stom was en heb nogmaals gebeld.

Had gisteren ookal gemaild, maar geen reactie gehad.

En dit keer dus een vriendelijker persoon, die me wél wilde helpen! :thumbup:

Alleen minder, er is dus gewoon géén plek!

Er is een wachtlijst, en daar komt ie dan op te staan.

Hoelang die wachtlijst was, daar kon ze niks over zeggen.

Dus daar heb ik ook gewoon niets aan.

Meteen even contact opgenomen met school, of hij wel zou kunnen overblijven (dat scheelt dan alweer), en aangezien diezelfde organisatie dat doet, toch maar even gechecked.

Niet dat we op zijn 1e schooldag voor een verassing komen te staan (sorry, geen plek!).

En dat was gelukkig geen probleem.

mel; scholen moet het aanbieden, maar hoeven het niet te regelen

de ene school heeft ervoor gekozen om een bso in de school te plaatsen

de andere school heeft contact gelegd/afspraken gemaakt met een organisatie.

je zal het zelf dus wel moeten regelen

de school weet natuurlijk niet welke ouder wel of niet opvang nodig nodig heeft

en als er geenplek is, is dat knap balen

bij ons word een extra bso groep op de lokatie gecreeerd.

wel een halve groep, want meer ruimte is er niet (en het mag dan dus ook geen hele groep worden, is een berekning van zoveel m2 per kind, groepen mogen niet groter zijn dan)

ik heb geen advies of tips vind het alleen vresselijk vervelend voor je.

je wordt in deze tijd verplicht om te werken maar alle verblijven zijn bijna vol. ik hoop dat je toch gauw iets kunt regelen en dat er snel plek is.

ik word eigenlijk een beetje boos van binnen op het kabinet ze willen zo graag dingen maar blijkbaar is dat niet haalbaar en wie is de dupe…

sterkte

ik zie nu dat je zwanger bent gefeliciteerd :inlove:

Maar ik heb dat dus ook.

Nu met Robin op het kdv is het soms al lastig. Een dagje ruilen zit er niet in bijv.

Ik had al vaker op het nieuws gezien dat BSO een groot probleem was, en ik maar denken ‘gelukkig staat Robin al ingeschreven’.

Nou, dat zegt dus niets.

Aan de telefoon werd me ook medegedeeld dat hij onder aan de wachtlijst stond. En dat na ruim een jaar. :?

Ze willen moeders stimuleren om te gaan werken, maar er zijn zoveel dingen waar je tegen aan loopt.

De kosten al bijv, is nr 1. Nu kunnen wij dat gewoon betalen, maar voor sommige mensen is dat al een reden om niet te gaan werken.

En áls je het dan kan betalen, dan zie je kind maar eens ergens onder te brengen.

bso is een erg groot probleem!!!

Ik werk er zelf en kinderen staan soms echt jaren op de wachtlijst, geloofd dat er bij ons zo tegen de 60 op staan. sommige zullen nooit een plekje krijgen…

dan heb je nog broers en zusjes en dei krijgen voorrang, heel oneerlijk hoor!

Maar je mag een bso kiezen die je wil en datr hoeft niet perse te zijn bij de school waar je kind heen gaat. je moet dan alleen wel zelf vervoer van school naar die bso regelen, misschien heb je daar wat aan?

Onze oudste wordt oko 4 in aug. en ik hou mijn hart al vast. probeer er achter te komen hoe ver hij staat op de wachtlijst maar dat is al een heel gedoe :x

moet je bij jullie trouwens betalen om in te schrijven???dat is echt heel nieuw voor mij. hier kan je je kind inschrijven zonder bijdrage, dat komt als ie geplaatst is.

als je njiks anders kan vinden kan je misschien vragen in de schoolkrant o.i.d een bericht te mogen plaatsen. misschien kan je dan iets regelen met andere ouders want je bent vast neit de enige met diet probleem…

sterkte