hoe leer je een kind buiten te spelen???
lars is echt een binnenkind en aan mama plak kind
hij wil niks zelf doen niet met andere kinderen spelen word er
soms een beetje gek van eerlijk gezegd
hij gaat alleen naar buiten als ik/wij dat ook doen
help een moeder in nood haha :mrgreen:
B’Elanna heeft het ook moeten leren… Nou heeft zij de eerste 4 jaar van haar leven op een flat gewoond, dus het was niet echt vreemd.
Toen we eenmaal een tuin hadden wilde ze alleen buiten spelen als ik mee ging.
Dat deed ik dan en ging steeds meer eigen dingen in de tuin doen en dan daarna “even” wat binnen pakken… mama is zo terug
En dat heb ik steeds langer laten duren…
En nu is ze niet meer binnen te krijgen :mrgreen:
Ga je wel mee, stel je hem voor aan andere kinderen?
Ik heb de kinderen nooit gevraagd of ze met andere kinderen wilden spelen. Ik zei gewoon heel enthousiast… kom, dan gaan we vragen of … zin heeft om ook buiten te spelen. Dan deden we dat samen en de eerste keren ging ik altijd mee, rustig op het bankje bij de speeltuin hierachter of op een tuinstoel bij het buurjongetje in de tuin.
Het is voor kinderen doodeng om het vertrouwde van mama en thuis los te laten en alleen met anderen buiten te gaan spelen. Vind 3 jaar en 8 maanden ook niet echt een leeftijd waarop dat al zou “moeten”
Peter speelt pas sinds afgelopen zomer buiten en dan alleen nog als zuslief ook naar buiten ging en als er kinderen komen die hem bekend zijn.
In de tuin wil hij wel spelen, maar als hij alleen is, komt hij snel weer binnen en geef hem eens ongelijk. Ik vind het ook maar stil en ongezellig als ik moederziel alleen in de tuin moet zijn.
Aniek speelt nu langzamerhand meer en meer buiten, ze durft nu ook eindelijk zelf aan te bellen bij de buurkinderen, maar ze gaat nog steeds niet “zomaar” bij vriendinnetje thuis spelen, ze moet er een goed gevoel bij hebben.
Het komt wel zover ik heb ervaren. Aniek is nu 5…
En nogmaals, als je zelf niet enthousiast bent en het brengt alsof HIJ dat leuk moet vinden terwijl jij niet mee gaat, dan krijg je hem niet zo ver dat hij het ineens uit zichzelf leuk gaat vinden. Alleen is maar Alleen…
Ik herken het wel en sluit me aan bij het verhaal van Cell.
Alleen is maar alleen, hier geen zwaan kleef aan meer sinds hij ontdekt heeft dat hij ook al heel veel zelf kan maar wel alleen is maar alleen.
Wij hebben een hele grote tuin waar hij zich alleen heel lang niet veilig genoeg voelt, het is bij ons niet hij speelt en roept of we praten gewoon tegen elkaar. ik hoor hem echt niet als ik binnen ben en hij buiten.
ik blijf dus bijna altijd buiten of bij mooi weer schuifpui open, muziek uit en in de woonkamer blijven zodat ik wel contact kan houden.
Dankzij die grote tuin heb ik toch altijd wel wat buiten te doen dus ik vind het niet zo vreemd.
Succes en het komt vanzelf, het ene kind is het andere niet maar het is soms wel lastig als je ziet dat ze eigenlijk best groot genoeg zijn maar ze blijken toch nog best klein.
natas
Ik wilde een topic openen met dezelfde titel maar dan met de vraag vanaf hoe oud jullie kindjes alleen buiten mogen spelen.
Mijn zoontje is nu 3 jaar en 8 maanden en wordt sinds een week of 3 steeds opgehaald door ons buurjongetje (van 7 jaar) om buiten te spelen.
Ik laat het toe met een hele berg aan regeltjes en sta zelf om de 3 minuten buiten om te kijken hoe het gaat.
Ik kan je dus niet adviseren over niet naar buiten willen gaan…Ik wou dat die van mij dat had :mrgreen:
Ik heb het dan misschien niet helemaal begrepen, maar B’Elanna speelt ook alleen nog in de tuin. Ze mag nog niet op straat spelen. Ze mag sinds een jaartje wel omlopen, langs de weg (hoeft niet over te steken) naar haar buurjongen of de buurmeisjes.
Maar nog niet alleen op straat… Dat is wel moeilijk, want de buurmeisjes, bijna even oud, mogen het wel…
eh… ik zou niet gauw toestemming geven aan een jongetje van 7 om met Peter buiten te spelen.
Ik vind dat leeftijdsverschil te groot en heb helaas al te vaak om me heen gezien dat de bijna 4 jarige de grotere klakkeloos volgt…
Ook kunnen bijna 4 jarige een knauw in hun zelfvertrouwen krijgen omdat ze zich WEL vergelijken met hun “vriendje” maar motorisch en emotioneel bij lange na niet met alles mee kunnen doen.
Hier zou ik dus echt gezegd hebben tegen het buurjongetje dat hij best binnen mag komen spelen met Peter, maar dat ik hem zeker niet buiten laat spelen met mijn 4 jarige… :shifty:
lars is echt een binnenkind en aan mama plak kind
hij wil niks zelf doen niet met andere kinderen spelen word er
soms een beetje gek van eerlijk gezegd
Speelt Lars binnen dan wel alleen? En als er andere kinderen op bezoek komen, speelt hij daar leuk mee?
Als ik je vraag lees, dan heb ik het idee dat het verder niet zoveel met buiten spelen te maken heeft maar gewoon meer in het algemeen met spelen zonder mama in de buurt.
Dat kun je natuurlijk wel oefenen en opbouwen, en dan zou ik dus eerst in huis daaraan werken en dan pas verder. Wat je nu wil is meteen en naar buiten en met vreemde kinderen spelen en zonder mama spelen, dat is misschien een iets te grote stap in één keer?
Ik heb een beetje dezelfde gedachte als Mejis. Kan je kind wel alleen binnen spelen? Of speel je dan ook altijd samen.
Als hij wel binnen alleen speelt kun je het soort speelgoed waar hij binnen mee speelt ook buiten gebruiken. Hier zijn de duploblokken naar buiten gegaan deze zomer. Er zijn super huizen mee gebouwd in de tuin. Takken als bomen en wegen van zand. Daarbij nog wat autootjes en het was helemaal klaar.
Wat is er verder in je tuin te doen voor je kindje? Een schommel of glijbaan of een zandbak is natuurlijk heel leuk. En kan niet binnen. ( bij mij dan )
Wat je ook kunt doen is blaadjes laten zoeken, stenen ed en dat dan op de tuintafel leggen
tja hoe moet ik dit makkelijk uitleggen hmmmm
ik heb wel eens zitten denken dat hij een hoogsensitief kind is
lars heeft overal wel moeite mee hoor is erg verlegen en het duurt een tijd voordat hij zich op zn gemak voelt en of het nou bij vriendinnen zijn waar hij al lang komt ofzo dat maakt niet uit en ja het is ook binnen een jongetje wat zich moeilijk kan vermaken en tuurlijk speel ik ook met hem knutsel wat of puzzelen of met zn autootjes maar dat kan niet de hele dag natuurlijk
het is ook niet de bedoeling om hem maar naar buiten te schoppen van doei ga maar spelen hihi zou wat zijn zeg en ook dan ga ik mee namelijk
op de peuterschool gaat het ook goed hoor nu heeft wel anderhalf jaar geduurd voordat hij ene beetje loskwam maargoed met kleine stapjes komen we er wel en ook als hij naar de kleuterschool gaat komt het vast wel goed maar ik kan er stiekum wel es jaloers op zijn als je lekker buitenkids hebt gewoon lekker grutten en vies thuiskomen haha lars is nooit vies namelijk :mrgreen: ik zal geduld moeten hebben denk en er komt vast een tijd dat hij verder gaat dan 3 meter bij mij vandaan