Buiten spelen

Tiemen is dus 5. Sinds een klein jaar mag hij zelf buiten spelen. We wonen in een hele rustige wijk, veldje voor ons huis (daar grenzen de huizen aan) en alleen bestemmingsverkeer.



Maar er zijn meer kindjes. En dan komt op een gegeven moment het dilemma. Tiemen mag 1 straat oversteken om bij het huis van zijn vriendje te komen. Meer niet. Niet op straat fietsen, en geen andere straten oversteken. Verder ga ik best wel frequent kijken waar hij uithangt. En als Ruben buiten speelt, dan zit ik er altijd bij (of ren ik er achteraan, je kent het wel denk ik)



Vanaf welke leeftijd speelden jullie kinderen zelf buiten?

Mijn dochter ook vanaf 5. Dan ging ik wel iedere keer kijken hoor. Nu nog als het me te lang duurt voor ze terug komt naar huis. Ze moet ook altijd zeggen waar ze gaat spelen, en als ze op een ander plek in de buurt wil gaan spelen, of bij een vriendinnetje binnen, moet ze het altijd komen zeggen. Als de kleintjes erbij zijn gaan we met z’n allen naar een speelveldje hierachter. Maar ik vond het heel eng hoor, om haar alleen buiten te laten spelen ( en nog wel, nu is ze 7 ) Mijn zoon word vandaag 4, die mag nog niet van mij. Wel bij een vriendinnetje in de buurt binnen, maar ik vind 4 echt veel te jong. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk.



Groetjes Anita

Goede vraag, mijn zoon is bijna 5 en ik durf hem nog niet zonder volwassenen buiten te laten spelen. Van de zomer (oke, hij was toen wel een halfjaar jonger) rende ie zonder te kijken de weg over omdat ie plassen moest en dat terwijl ik vlak achter hem liep. Ook zie ik klasgenootjes van iets ouder al langs slootkanten spelen, dan breekt het zweet me uit, als ze hem dan maar niet daarmee naartoe nemen.



Mijn zoon voorlopig nog maar niet zonder toezicht buiten spelen hoor!

Vorige zomer heeft Arvid voor het eerst alleen buiten gespeeld, buiten het hek. Hij speelde met een jongetje wat de schuttingingang schuin tegenover de onze heeft. Ze mochten dan alleen in de brandgang en in onze tuinen spelen.



Het jongetje had wel een oplettende moeder, dus dan ben ik wel makkelijk hoor. Af en toe zelf even met het hoofd om de hoek.



Juli a.s. wordt hij 5

Joleen mag sinds deze zomer achter bij ons in het speeltuintje spelen.Ik woon in een flat op drie hoog en vanuit mijn keuken kan ik dat speeltuintje zien.Ik vind het niet echt ideaal zo maar ik vind dat ik haar ook niet binnen kan houden.Nu is ze wel erg voorzichtig in de buurt van auto’s dus dat stelt me gerust.

Yoni moest toen ze 2 was op de oprit blijven, toen ze 3 was mocht ze ook op straat komen. Sinds een half jaartje mag ze ‘een blokje om’ op de fiets. Ze blijft dan op de stoep, maar rijdt zeg maar om ons huis, dat van de buren en een veldje heen. Nu mag ze nog geen straat over steken, maar dat hou ik niet lang meer tegen. We zijn al druk aan het oefenen. Als ik haar van school haal mag ze zelf naar huis rijden mits ze goed uitkijkt. Zolang ik erbij ben is het geen probleem, maar doet ze het ook nog als ik er niet bij ben. Wel eng, maar als de kinderen uit de buurt het straks mogen kan ik het niet meer tegenhouden ben ik bang. We wonen in een dorp en dan ook nog eens in een hele rustige buurt. Iedereen kent elkaar en let op elkaars kinderen als het nodig is. Er komen heel weinig auto’s lang en als ze langs komen rijden ze langzaam. Ze kunnen hier echt nog op straat spelen en dat doen ze ook.