buiten spelen op de psz

Hoi,

Mijn zoontje gaat sinds 6 weken naar de psz. Hij had een moeilijke start omdat hij het niet leuk vind als mama weggaat en veel tijd nodig heeft om zich veilig te voelen in een nieuwe omgeving.

Het gaat nu goed, behalve dat hij nog steeds erg huilt als ik wegga.

Het doet me verdriet maar hij vind het verder wel erg leuk, het huilen duurt gelukkig niet meer langer dan 3 minuten.

Nu is er echter 1 ding wat hij helemaal niet leuk vind. Buitenspelen. Hoe het thuis gaat:

Thuis gaat hij wel graag naar buiten maar niet alleen, dat vind ik niet zo gek omdat wij een erg grote tuin (> 2000m2) hebben en dat is voor zo’n kleintje al snel “onveilig”.

Hier loopt hij zonder schroom rond, helpt ons met in de tuin werken, heeft een grote glijbaan toren waar hij zelf opklimt en afglijd (ik sta dan wel in de buurt en mijn man heeft extra trapsporten er tussen getimmert).

Niels vind vooral helpen erg leuk (ramen zemen, auto’s wassen, tuin werken, kippenhok verschonen etc etc).

Zijn fietsje, zijn stepje etc. kijkt hij niet naar om tenzij wij het vragen en hem duwen en helpen, hij vindt het volgens mij maar niets.

Op de psz komen allerlei skelters, loop en trapfietsjes, stepjes, motoren, en kleine busjes uit het schuurtje, de kinderen rennen en maken zowat ruzie wie op welk vervoermiddel mag. Niels doet hier niet aan mee en heeft al gehuild voor hij zijn jas aan moet doen, hij gaat uiteindelijk wel mee naar buiten aan de hand van de juf. Zodra zij echter een ander kindje helpt of Niels op een vervoermiddel wil zetten komen de tranen. Hij voelt zich volgens mij alleen maar heel onveilig daar.

Wat denken jullie, kan ik met de psz overleggen of Niels binnen blijft gedurende die tijd. Maar ja dan krijgt hij t.ov. de andere kindjes een andere behandeling en dat lijkt mij dan weer niet goed.

Zou ik hem gewoon eerder ophalen of zorgen dat ik er bij ben bij het buitenspelen???

Herkent iemand dit van zijn of haar kindje??

Ik weet echt niet goed wat ik er mee moet.

natas

Ik denk dat Niels niet zozeer het buitenspelen als onveilig ervaart, maar meer al die skelters/auto’s e.d. ook omdat daar zijn interesse niet ligt en kindjes daarmee erg wild kunnen zijn.

Misschien kan Niels naar buiten met een bal/stoepkrijt/spullen voor de zandbak of iets anders wat hij wel leuk vind?

Ik zou in ieder geval de juf vragen om hem niet meer ergens op te zetten, want dat wil hij blijkbaar echt niet.

@Maaike79 wrote:

Ik denk dat Niels niet zozeer het buitenspelen als onveilig ervaart, maar meer al die skelters/auto’s e.d. ook omdat daar zijn interesse niet ligt en kindjes daarmee erg wild kunnen zijn.

Misschien kan Niels naar buiten met een bal/stoepkrijt/spullen voor de zandbak of iets anders wat hij wel leuk vind?

Ik zou in ieder geval de juf vragen om hem niet meer ergens op te zetten, want dat wil hij blijkbaar echt niet.

dit waren 2 redenen waarom mijn oudste mocht binnen spelen op de psz a: omdat hij niet tegen zonlicht kan en b: omdat hij niet samen kan spelen(autisme)

in het 2de stukje wat maaike aanhaalt is een goed punt en daar zou ik mee beginnen voor je hem binnen laat spelen.

wat vind hij leuk als hij buiten is? en probeer daar eerst wat mee te doen voor je hem bij de groep weghaalt. want misschien als hij iets doet waar zijn intresse ligt dat hij misschien zelfvertrouwen krijgt en daardoor ook andere interesse gaat opzoeken.

overleg gewoon eens met de leidster.

succes!

De zandbak is nog “dicht”. Dat vind hij idd thuis wel leuk, stoepkrijt doen ze niet altijd…De ballen hebben ze speciaal voor hem nu wel al uit de garage gehaald maar ja dan zijn daar weer die drukke racende kids.

Bovendien "racen"dan al die kids rond hem, gaat hij een stukje lopen en onbevangen spelen, vergeet hij op te letten en kwam hij een een schommelend kindje tegen… deze ervaring is hij zeker niet vergeten en daardoor is hij nog onzekerder geworden.

Hopelijk gaat het beter als het weer beter wordt, ik ga dan zeker ook zo vaak als ik kan met hem naar een speeltuin, kinderboerderij oid. Dat doen we nu ook wel maar ja dan is het zooo rustig vanwege het weer.

Aan de andere kant denk ik, waarom zou ik hem met iets opzadelen wat hij niet echt leuk vindt. Hij is gewoon net zo lief 2 uur op het strand schelpjes aan het zoeken en laten wij nu maar 10 minuutjes van het strand wonen :smiley:

Ik heb net ook een vriendin al gemaild, zij vond het ook stom dat ze hem iets dwingen te doen wat hij niet leuk vind, daar ga ik wel over praten met de leidsters. Ik merk dat ik er veel meer mee zit dan ik laat blijken.

Hij kijkt nl. ook helemaal niet naar de andere kindjes om, vindt het niet echt interessant om met ze te spelen, ook omdat ze zo groot zijn. Hij kan overigens wel met andere kindjes spelen, maar heeft een grote voorkeur voor de toch iets rustigere maar vaak verbaal sterkere meiden.

Maar vindt het b.v. wel verdrietig als iemand gaat huilen en valt want dan gaat hij helpen :inlove:

Ik vind het wel fijn jullie reacties te lezen, het stelt met wat gerust. Heb het idee dat alleen mijn kind zo is en anderen het maar gek vinden.

natas

Ik heb net ook een vriendin al gemaild, zij vond het ook stom dat ze hem iets dwingen te doen wat hij niet leuk vind, daar ga ik wel over praten met de leidsters. Ik merk dat ik er veel meer mee zit dan ik laat blijken.
Hij kijkt nl. ook helemaal niet naar de andere kindjes om, vindt het niet echt interessant om met ze te spelen, ook omdat ze zo groot zijn. Hij kan overigens wel met andere kindjes spelen, maar heeft een grote voorkeur voor de toch iets rustigere maar vaak verbaal sterkere meiden.
Maar vindt het b.v. wel verdrietig als iemand gaat huilen en valt want dan gaat hij helpen

meer info daar kunnen we wat mee :lol: :wink:

als je echt merkt dat hij bang/ongemakkelijk is moet daar toch naar gekeken worden waarom vind hij de dingen niet interresant?
vraag een naar de observatie van de leidster haar kant.
hij is natuurlijk ook nog maar net 2jr. er gaat een hele nieuwe wereld voor hem open die echt helemaal nieuw is.
misschien moet hij nog even wennen.
maar als blijkt dat hij na enige tijd nog zo terug getrokken is zou ik er wel wat mee doen. geef hem nu nog maar even de tijd.
bij levi/ethan op de psz hebben ze openslaande deuren naar het klaslokaal die open kunnen staan waardoor ethan als enigste wel naar binnen en naar buiten kon lopen wanneer hij wilde. misschien is die mogelijkheid daar ook wel?

ethan vond toen de tijd ook de meiden/jonges die verbaal sterker waren leuker, omdat er niks van hun kant verwacht word van ethan. hun deden het wel voor hem en hij liet zich graag leiden.
bij de oudere kindjes van 3+ ging het mis want toen werd er meer verwacht van de kindjes en daar kon ethan niet mee omgaan.

Monique, lief dat je zo meedenkt.

Weet je Niels was laat met lopen en is wat houterig (ik herken erg mezelf in hem) in zijn bewegingen als het gaat om op fietsjes etc. te klimmen.

Een vriendin van mij is fysiotherapeute en heeft als eens goed naar hem gekeken maar hij heeft tijd nodig en neemt die ook. Hij probeert niet iets waarvan hij weet dat hij het nog niet helemaal kan op het gebied van grove motoriek (klimmen/klauteren/fietsen). De term oefening baart kunst is hem nog wereldvreemd, gek he als je 2 bent :wink:

Daarnaast is Niels een gevoelig mannetje voor hele schele geluiden, altijd al geweest, het gaat steeds beter maar hij moet daar erg aan wennen.

Ik denk dat bovenstaande combinatie samen met de voor hem onveilige omgeving (speelplein is erg groot) en het ontbreken van mama het hem doet.

Daarnaast gaan ze om 11.00 buitenspelen, Niels is dan vaak al erg moe en gaat dan sneller huilen. Thuis is hij tussen 11.00 en 12.00 ook niet zo ondernemend, gaat liever met een boekje of een puzzel aan de slag.

Als ik nu bovenstaande zelf lees, dan zie ik zo ongeveer het antwoord al.

Volgens mij is hij niet toe aan het buitengebeuren daar en doordat het nu wel “moet” wordt het er niet beter op denk ik.

Ik ga het donderdag eens met de leiding bespreken.

Natas

het is hem allemaal te veel dat lees ik duidelijk uit je woorden en zeker omdat hij erg gevoelig is kan hij de informatie die hij binnen krijgt op het grote schoolplein niet verwerken.

ik heb mijn oudste vaak bij het ophalen zien dwalen met zijn ziel onder zijn arm op het grote schoolplein.

ook hij is erg houterig en kon toe ook niet het zelfde wat al die andere kindjes wel kon. elke keer als ik kwam zag ik hem lopen en dan deed mijn hartje zeer. want zijn geluk is, is dat hijhet allemaal zelf niet zo doorhad. maar door die tevele prikkels was hij thuis zo onrustig dat hij het allemaal niet kon verwerken.

alleen ethan huilt nooit hij blijft in elke situatie lachen en dat is ook niet prettig want je weet nooit hoe hij zich echt voelt.

Als ik nu bovenstaande zelf lees, dan zie ik zo ongeveer het antwoord al.

Volgens mij is hij niet toe aan het buitengebeuren daar en doordat het nu wel "moet" wordt het er niet beter op denk ik.

dat is ook de reden waarom ik altijd doorvraag omdat je uiteindelijk zelf met het antwoord komt :wink:
succes!

mischien is het dan handiger dat je hem om 11uur gewoon ophaalt de komende tijd,en mischien een paar x erbij blijft als ze buiten gaan spelen.

Eh…

Hier was het zo dat alle dingen die jij ook opnoemt bij Aniek ook speelden.

Ze vond het “wel leuk” maar liep zeker niet over van enthousiasme.

We hebben haar na veel nadenken toch weer van de psz afgehaald en nog iets langer thuis gehouden.

Pas met 3 jaar precies hebben we haar opnieuw naar de psz gedaan en NU vind ze het geweldig!

Ze kan niet wachten om te gaan, speelt naar hartelust buiten en binnen, is mondiger en snapt meer en nu gaat het echt goed, ook niet meer huilen als ik wegga… soms zelfs “jaa, dag mama” en hup spelen en ze ziet niet eens dat ik wegga.

Aniek is een vrij gevoelig kind, was ook laat in haar motoriek, durfde niet zo veel alleen en heeft ook moeite met zich veilig voelen en kan dan soms paniekerig wakker worden snachts omdat ze alles dan verwerkt.

Eerst vond ik het moeilijk, ik voelde me een watje van een moeder en kreeg vaak te horen dat ik niet zo toe moest geven aan “madam haar grillen”

Maar ze was er met net 2 gewoon niet aan toe, met 3 wel en dan heeft ze alsnog een heel jaar om te spelen voor ze naar school gaat.

Wat ik maar zeggen wil is… kijk nog eens heeeel goed naar Niels, of hij wel echt echt toe is aan de psz op dit moment in zijn leven.

Hij is net 2, in heel veel steden en dorpen mogen ze uberhaupt pas met 2,5 Dat zegt mij dat 2 soms gewoon te jong kan zijn.

Knuf voor Niels :-*

Vandaag is het goed gegaan.

Cell, bedankt voor je uitleg. als ik jouw verhalen over aniek lees herken ik daar idd veel van Niels in.

Ik heb over 2 weken weer een gesprek over hoe het gaat en dan neem ik een beslissing.

Natas

soms hebben kindje moeite met wennen aan nieuwe dingen,als ze het op hun eigen thempo mogen doen gaat het vanzelf beter.

heb hier gastkindje met dezelfde houterige moteriek,die met het op het pleintje naast mijn huis spelen ook niet verder komt als toekijken,hij vind het duidelijk eng.laat hem in zijn waarde en geef hem de kans te wennen,probeer vaak even op het pleintje te spelen zodat hij er aan went.steeds maar half uurtje zodat het voor hem te overzien is,in de tuin speelt hij wel volop heeft daar vertrouwen dat er geen onverwachtse dingen gebeuren.

zal als hij op psz de tijd krijgt te wennen het snel door hebben hoe het werkt,misschien mogelijk om in overleg speciaal hoekje voor ballende kinderen te realiseren.waardoor hij niet steeds door oudere rijdende kindjes verrast wordt.

succes zou niet te snel opgeven aangezien het opnieuw starten dan waarschijnlijk nog moeilijker gaat worden.evt tijdelijk 1x ipv 2x per week laten gaan