Buikslaper

Ik ben er achter!! Ons zoontje is een echte buikslaper. Op zijn rug komt hij met geen mogelijkheid in slaap. Leg ik hem op zijn buik, dan slaapt hij binnen een paar minuten. Maar hij is pas 4 maanden. Nu is hij wel erg sterk en kan hij zijn hoofd met gemak al een tijdje omhoog houden. Rollen doet hij nog niet. Toch vind ik het wel gevaarlijk om hem om zijn buik te laten slapen. Wat vinden jullie?

Marielle

Tja, de een zal zeggen niet doen, ivm wiegendood, stikkinggevaar etc…

En eigenlijk ligt het gewoon aan jezelf, hoe jij je er bij voelt dat je zoontje op zijn buik slaapt.

Overigens liet ik mijn dochter al met 2maanden op haar buik slapen. En daar voelde ik mij goed bij. Ze was toen heel erg sterk in haar nekje, want als ik ook maar 1 seconden had getwijfeld, had ik het niet gedaan.

Ik ben er heel erg op tegen. Ik vind het heel eng ivm wiegendood.

Benthe draaide zichzelf met drie maanden om en sliep ook op haar buik…

Wel heb ik de dekentjes er toen uitgehaald en haar alleen in een slaapzak laten slapen.

Je moet doen waar jij en je kindje je het lekkerst bij voelen…

@TaMa wrote:

Ik ben er heel erg op tegen. Ik vind het heel eng ivm wiegendood.

Same here, als het ff kan gewoon op de rug hoor…

helaas te veel gehoord/gelezen enz (hier op Kok… :cry: ) over kindjes die daardoor nie meer wakker werden… Brrr

Lekker op de buik laten slapen! Als je alle andere dingen die wiegendood kan veroorzaken uitsluit en je kijkt heel regelmatig dan doe je mijn inziens genoeg.

(geen dekentjes, niet rokende ouders, Niet roken in huis, Niet een warme slaapkamer, wel een speentje! , ed) Een kindje wat uitgerust is heeft veel minder kans op wiegendood dan een oververmoeid kindje.

Max was ook een echte buikslaper en we hebben ook heel wat afgetobt met dat slapen. In eerste instantie wilden we er neit aan maar na een aantal weken totaal niet geslapen doe je iets. Wij hebben er toen voor gekozen om Max in ons bed te laten slapen. Dus een van ons op de ene helft met het dekbed en Max op de andere helft in zijn slaapzak en een dunne laken over om hem tegen te houden als hij per ongeluk zou rollen. Zelf slaap je dan wel maar heel licht. En zo hebben we heel goed gezien wat hij deed in zijn slaap en durfden we het na een poosje aan om hem in zijn bed te leggen. En dat ging voor Max dus goed. Hij sliep dan wel eens 2 of 3 uurtjes achter elkaar :smiley:

Overigens bleek er later wel een reden voor het buikslapen te zijn. Max had steeds blaasontsteking door een afwijking aan zijn blaas. Tja dan wil je graag je buik vasthouden ivm pijn. Teminste zo is dat bij mij… Ik neem aan dat dat bij hem ook zo was. Nu slaapt Max wel op zijn rug.

Tja…, hier is het onderwerp weer :stuck_out_tongue:

En iedereen zal er zijn mening en idee over hebben maar bovenal moet je doen waar jij je goed en vertrouwd bij voelt…,

Ricardo sliep vanaf 6 weken al op zijn buik,…hij is nu ruim 6 maanden, kan zich nog steeds niet omdraaien,…maar slaapt nog wel heerlijk op zijn buik…,

Doe waar je je goed bij voelt

@ariel wrote:

Lekker op de buik laten slapen! Als je alle andere dingen die wiegendood kan veroorzaken uitsluit en je kijkt heel regelmatig dan doe je mijn inziens genoeg.

(geen dekentjes, niet rokende ouders, Niet roken in huis, Niet een warme slaapkamer, wel een speentje! , ed)

Sorry,maar dat is niet helemaal waar, want wij hebben onze zoon niet mogen houden en dit

alles was niet aan de orde bij ons dus ik ben fel tegen op buikslapen en het is t niet waard hoor :wink:

Als jij merkt dat hij hier beter door slaapt en beter uitrust, dan is dat ook heel belangrijk. Een vriendin van me heeft een aerosleep matrasje, hier schijnen ze beter door te ademen ofzo. Misschien kun je daar iets over opzoeken, dat geeft je misschien wat meer vertrouwen.

Nica slaapt ook al heel lang op haar buik, maar wel pas vanaf dat ze zelf kon draaien, ook dan is het risico op wiegendood er nog steeds, maar ja je houdt het ook niet tegen en ik wou het ook niet tegen houden, ik vind dat een kind zijn eigen lekkere slaaphouding aan moet nemen.

Het blijft een moeilijk onderwerp :hug:

@tante polla wrote:

@ariel wrote:

(geen dekentjes, niet rokende ouders, Niet roken in huis, Niet een warme slaapkamer, wel een speentje! , ed)

Sorry,maar dat is niet helemaal waar, want wij hebben onze zoon niet mogen houden en dit

alles was niet aan de orde bij ons dus ik ben fel tegen op buikslapen en het is t niet waard hoor :wink:

Ik kan me je reactie heel goed voorstellen :-* En we hebben ook heel lang getwijfeld dik 7 jaar geleden. Daarom hebben we er ook voor gekozen om naast Max te slapen destijds.

Maar wiegendood komt niet alleen door buikslapen. Er zijn ook andere factoren en het is zo jammer dat die door heel veel mensen “vergeten” worden.

Weet je als je een kindje hebt die zo ongeveer 1 uurtje slaapt op een dag en de rest of huilt of z;n fles/borst drinkt of op je buik een slaapje doet waardoor jij gewoon niet slaapt. Dan doe je iets. En buiten elke week een nachtje laten logeren (zodat opa en oma een nachtje doorhalen :wink: ) kun je niet zoveel. We zijn er perongeluk achter gekomen dat Max op zijn buik wel een paar uurtjes doorsliep en dan ook beter in zijn velletje zat. De oplossing verdiende destijds misschien niet de schoonheidsprijs maar voor ons was het wel een oplossing.

Uiteindelijk kwamen we in een ander probleem en dat was dat Max bijna 4 jaar naast mij heeft geslapen maar goed…ook dat was wel fijn lekker mijn mannetje zo dicht tegen me aan :inlove: (ik mis hem nog regelmatig 's nachts. :oops: )

Wat was voor jullie de reden om Loek op zijn buikje te laten slapen? Want dat begrijp ik een beetje uit je post. En hiermee bedoel ik absoluut niet dat je schuldig bent aan de dood van jullie Loek! Zeer zeker niet. Wat jullie is overkomen dat is het ergste wat je kan gebeuren. Wij hebben ook alles er aan gedaan om dat ergste te voorkomen. Alleen 1 ding hebben we anders gedaan. We hebben gekozen voor slaap.