buikslapen wel / niet???

Hoi allemaal, zit hier met een heftig dilemma… Jesse is een buikslaper en eigenlijk wil(de) ik er helemaal niet aan toegeven, maar nu slaapt hij al nachten niet goed, huilt hij zodra het neergelegd word in het bedje, enz. Heb nu even de proef op de som genomen en in de box slaapt hij wel als hij op zijn buik ligt, nog niet echt lang maar alles is meegenomen want dit alleen bij mama slapen en janken op de rug is killing :?



Wat moet ik nu? Kan het in de box kwaad? Als ik erbij ben? Kan het overdag in bedje kwaad? ( dan ben ik natuurlijk niet in dezelfde kamer ) En 's avonds, dat lijkt me alsnog geen optie, hoe los ik het dan op? Ben wat radeloos eigenlijk… We hebben via marktplaats een swaddle me aangeschaft, misschien gaat die werken… hoop het die zal maandag binnenkomen denk ik…



groetjes,



vermoeide Louise :?

Ja je moet doen wat voor jou goed voelt.

Al mijn 2 kids waren buikslapers.Maar ik had ze s’nachts wel op onze slaapkamer.Overdag lagen ze of in de wandelwagenbak of in de box maar ok weleens in hun eigen bedje en dan keek ik wat vaker.



kan hij ook al wel zelf zijn hoofdje optillen en draaien?

esmie, dank je voor je reactie. Jesse slaapt bij ons op de kamer, dus ben er 's nachts hoe dan ook de hele nacht bij, al slaap ik dan zelf natuurlijk wel… :think: Nu ligt hij ook in zijn eigen bedje ( in de kinderkamer ) op zijn buikje, heb wel de babyfoon aan en kijk elk kwartier. Hij slaapt nu al een uur, wat een verademing zeg :oops:



Hij kan zijn hoofd wel gedeeltelijk optillen en naar de andere kant brengen, dat doet hij ook regelmatig 's nachts. Maar ja, hij is natuurlijk nog niet zo sterk als een grotere baby dus dat vind ik ook wel weer eng… :? Als hij echt moe is, kan hij het dan nog vraag ik me af… :think: lastig… Is een earosleep een oplossing in dit geval? voor extra veiligheid?



groetjes,



Louise

@mlk1982 wrote:

Is een earosleep een oplossing in dit geval? voor extra veiligheid?


Ik zou het niet doen. Ik heb het destijds nagevraagd bij deskundigen als het gaat om babyveiligheid (ben even de naam van de organisatie kwijt). Die zeiden dat je inderdaad door kan ademen met een aerosleep, maar dat onduidelijk is (want nooit onderzocht) of je kindje voldoende zuurstofrijke lucht krijgt, of dat hij steeds dezelfde lucht opnieuw inademt. Dat laatste is gevaarlijk omdat hij dan geen prikel krijgt om z’n hoofdje opzij te draaien (hij kan immers ademen), maar wel zuurstoftekort kan krijgen.

Voor overdag werkt hier de draagdoek goed en rijden met de wandelwagen. 's Nacht slaapt T wel goed in zijn bedje.

Las zaterdag nog in de krant dat NL het land is met het laagste wiegedoodcijfer en dat dat oa. komt door de rugligging maar dat ouders dat steeds minder naleven. De kans op wiegedood is natuurlijk zeer minimaal, maar het zou je maar gebeuren.

Lastig hoor!

ik kan niet mee praten over op de buik slapen, maar helaas wel over slecht slapen.



Geen tips van hier dus, maar wil je wel veel sterkte wensen, het is slopend he… :hug:

We zijn nu echt van alles aan het proberen… We hebben in ieder geval de swaddle me in huis ( inbakerzak) en gaan eens proberen of dit een oplossing is. Draagdoek wil ik nog aan en dat lost het e.e.a. voor overdag op, maar nu 's avonds nog :S



groetjes,



Louise

Dat klopt niet helemaal, of in elk geval is er twijfel over de betrouwbaarheid van de onderzoeken.

In NL daalden de sterfgevallen behoorlijk bij het advies rugligging en niet meer roken. In Scandinavie werd alleen geadviseerd niet meer te roken en daalde het aantal sterfgevallen net zo veel als in NL.



In Japan en Australie zijn de aantal wiegedood gevallen ook sterk gedaald toen men de vaccinaties daar uitstelde naar beginnen met enten bij twee jaar oude kindjes.



Ik vind je kindje wel heel erg jong, kindjes die overlijden aan wiegedood zijn wel de hele kleintjes die hun hoofdje nog niet wegdraaien.

Ik zou de draagdoek gebruiken voor overdag, of in de wagen, zodat je altijd in dezelfde ruimte bent in elk geval.

Hier hebben we dat probleem ook gehad.

Onze dochter sliep ook heel slecht en wilde op een gegeven moment

ook niet meer in de baby sleep slapen overdag.

We hebben een aerosleep en ik heb haar op een gegeven moment gewoon

op haar buik laten slapen, en het probleem is opgelost.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze al vanaf dag 1 haar hoofd goed kon draaien :thumbup:

Ze heeft de eerste week in de couveuse gelegen

en toen kon ze het dus al. Daar is het ons ook al opgevallen.

Ze sliep van 24.00 uur tot 6.00 uur en sinds dat ze op haar buik slaapt, slaapt ze van 20.30 uur tot 8.00 uur.

Je moet doen waar je je goed bij voelt!!

Maar je rust hebben overdag is ook heel belangrijk, en dat hij even zijn rust krijgt is ook goed voor hem.



Heel veel succes ermee!!

Het schijnt overigens ook zo te zijn dat minder kindjes overlijden die altijd op de buik te slapen worden gelegd, als kindjes die voor het eerst op de buik waren gelegd of alleen af en toe op de buik worden gevonden na het slapen.

Ik heb dus uiteindelijk toen mijn kind haar hoofdje goed kon draaien er voor gekozen haar gewoon op haar buik te slapen te leggen, altijd.

bedankt voor de info! we kijken het momenteel nog aan, maar in de box ligt hij wel op z’n buik en dat gaat prima en hij slaapt vrij lang. blijft lastig dus. vanavond eens de swaddle me proberen., misschien heeft dat nog invloed. maar zodra hij wat ouder is, zal hij toch echt op z’n buik eindigen denk ik…

@Hupsakee wrote:

@mlk1982 wrote:
Is een earosleep een oplossing in dit geval? voor extra veiligheid?


Ik zou het niet doen. Ik heb het destijds nagevraagd bij deskundigen als het gaat om babyveiligheid (ben even de naam van de organisatie kwijt). Die zeiden dat je inderdaad door kan ademen met een aerosleep, maar dat onduidelijk is (want nooit onderzocht) of je kindje voldoende zuurstofrijke lucht krijgt, of dat hij steeds dezelfde lucht opnieuw inademt. Dat laatste is gevaarlijk omdat hij dan geen prikel krijgt om z’n hoofdje opzij te draaien (hij kan immers ademen), maar wel zuurstoftekort kan krijgen.


Wij zijn juist super blij met de earosleep en heb er geen dag spijt van gehad dat ik dit ding heb aangeschaft.
Onze zoon heeft zich toen hij nog wat jonger was op de een of andere manier in de nacht op zijn buik gedraaid en wij vonden hem in de ochtend diep in slaap met zijn gezicht plat op het matras :shock:
We geschrokken ons rot en hebben hem toen meteen uit bed "gerukt"
gelukkig niets aan de hand maar ons hart sloeg wel even over.
Of het aan de earosleep lag dat hij gelukkig nog bij ons is weten we natuurlijk niet, maar mijn gevoel zegt wel ik had er niet aan moeten denken wat er gebeurt zou zijn als we deze niet hadden gehad.
Hij lag kennelijk niet net op plat op zijn gezicht want zijn neus was helemaal een beetje vervromfrijt en de ruitjes stonden in zijn gezicht.

Maar goed dat was offtopic :-)

Onze zoon is ook een buikslaper en overdag legde ik hem op zijn buik te slapen in de box en bleef ik er bij.
S'nachts durfde ik dat toch niet echt aan ondanks dat hij bij ons op de kamer lag.
Toen hij eenmaal een goede hoofdcontrole had en deze goed kon optillen, vondt ik het geen probleem meer om het op zijn buik neer te leggen.

Wij hebben ook de aerosleep en ook ik ben er heel blij mee. Onze dochter draaide zich ook al meteen van haar rug op haar zij en bleef meestal zo liggen, maar soms draaide ze ook door. Ze lag dus niet op haar buik maar haar zij. Sinds ze 9 maanden is ligt ze wel op haar buik en ik vind het prima. Onze dochter is door haar reflux een paar keer bijna gestikt in terugkomendemelk en daardoor hebben wij er ook voor gekozen om nog een angel care eronder te liggen, zodat we het meteen horen als ze zou stoppen met ademen (had ik waarschijnlijk niet gedaan als ze niet bijna gestikt was, is meer een geruststeller voor mij). Het geeft ons iig een veilig gevoel dat ze op de aerosleep ligt.

Ik vind het heel goed dat je niet zomaar iets doet maar echt even rondkijkt naar de mogelijkheden. Persoonlijk zou ik op deze leeftijd er ook niet voor kiezen om mijn kindje op zijn buik te leggen. Later als ze goed sterk zijn en zelf draaien is dat geen probleem. Maar zo’n kleintje…ik vind het veel te eng. En dan kan het bij een ander heel goed gaan, maar dat is geen garantie dat jouw kindje niets overkomt als hij op zijn buikje slaapt. Ik begrijp dat het echt vervelend is als hij zo slecht slaapt en veel huilt…maar liever dat dan dat je m op zijn buikje legt en het toch mis gaat. Daar moet je toch niet aan denken. In ieder geval veel sterkte met het kleine ventje, hopelijk is hij er snel overheen!

Trouwens, op het buikje heeft een kindje minder last van krampjes, misschien kun je je daar eens wat in verdiepen?