Buikkramp

Onze kleine is nu al 3,5 maanden oud en heeft volgens mij erg last van krampjes. Ik heb nu al Infacol en venkelthee geprobeerd, maar helaas hielpen deze middelen niet. Ze blijft nog steeds huilen. Weet iemand een ander middel dat helpt tegen buikkrampjes?

Gr. Henk

De osteopaat echt ik zou daar eens naar toe gaan!

Met Venkelthee moet je ook oppassen, kan soms ook de buikkrampjes veroorzaken. Zal het niet zo veel geven.

En wat miqui zegt: osteopaat.

Wat Kwakje zegt, venkelthee met extreme mate want veroorzaakt soms ook krampjes. Infacol werkt enkel wanneer het opgehoopte lucht is wat de oorzaak is. Dat lijkt het dus niet te zijn. De darmpjes beginnen rond de 3 maanden wel met een soort sprongetje qua uitrijpen.

De osteo kan wellicht helpen ook met uitvinden van de oorzaak. Anders door naar de HA en evt verwijzing KA om (verborgen) reflux of een allergie uit te sluiten zoals bv koemelkallergie. Bij de meeste kindjes is na ongeveer 4 maanden het fenomeen buikkrampjes juist aan het verminderen.

Mijn kraam adviseerde ipv venkelthee slappe kamillethee als optie om te proberen. En je kunt een aantal tips tegen reflux klachten al proberen; hoofdeinde van het bedje ophogen (ong 45 graden met pakken papier onder de pootjes en dan een opgerolde handdoek onder de beentje net onder de billetjes om wegzakken onder dekens (heel kort opgemaakt bedje) te voorkomen. Tijdens de voeding pauzeren voor een boertje tussendoor. Tot minstens een half uur na de voeding rechtop houden. De voeding ook zoveel mogelijk rechtop geven dit kan zowel met fles als borst. Tussendoor je kindje in een draagdoek dragen om zoveel mogelijk rechtop te houden. Verschonen ook voor een voeding en als het erna ‘moet’ minimaal een half uur wachten na een voeding.

Bedankt voor alle adviezen. Zal dan maar langs een osteopaat gaan.

Kwam tijdens het zoeken ook deze site tegen: http://www.kindjeopkomst.nl/gezondheid-baby/babykwaaltjes/darmkrampjes

Heeft iemand ervaring met de overige genoemde middelen?

(Iberogast, ABC Dophilus van Solgar, een of ander wondermiddel)

Hier wel ABC Dophilus gebruikt en dat werkte goed. Maar dan nog horen een paar krampjes er wel bij. Onze zoon van 2005 had darmproblemen en bij hem hielp het wel wat. De andere 2 daarna hebben niet meer krampjes gehad dan normaal en dan hielp babybuikmassage gewoon goed.

Het CB heeft mij direct aangegeven bij voorkeur geen venkelthee te gebruiken omdat nieuwe onderzoeken aangetoond hebben dat een stof in venkelthee, maar ook in anijs en nog andere kruiden, schadelijk kan zijn en een baby die stof dus niet goed kan verwerken.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/allylalkoxybenzenen.aspx

Verder zou ik ook voorzichtig zijn met overgaan tot andere voeding of toevoegingen die krampjes juist zouden verhelpen. Realiseer ook dat alles wat je veranderd of nieuw aanbied juist een reactie bij je kindje teweeg kan brengen. Darmpjes moeten dan ineens weer wennen aan wat anders.

Bij ons werkte gebruik van de Difrax fles om het wat te verminderen en verder je kindje lekker bij je houden op de lastige moment, rondlopen op je schouder, zachtjes tegen de billetjes kloppen of juist in gekromde houding in je arm wiegen, warme hand op de buik en een licht masseren het beste.

Het is een lastige periode waar je kindje doorheen moet maar na de 4/5 maanden wordt het over het algemeen minder of gaat het zelfs helemaal over.