Mijn peuter krijgt een grote mond, gebruikt woorden waarvan ik zeg :shock:
De woorden zal ik wellicht aan moeten wennen en duidelijk moeten blijven maken dat ik ze hier in huis niet tollereer.
Gisteren zei mijn oppaskindje van net 3 tegen mijn zoontje(bijna 3,5 zeg maar) Jij moet je rotkop houden…(een beetje onduidelijk dus ik dacht dat mijn zoontje het niet had verstaan … :doh: ) nou dat hoorde ik dus daarnet ook uit zijn mond. Oppaskindje heb ik in de gang gezet en gezegd dat dat hele stoute woorden waren, dat ik boos was en dat dat hier in huis niet gezegd mag worden.
Mijn eigen zoon vanochtend precies hetzelfde, ook even naar de gang, maar 5 minuten later:
hij gooit met een opblaasbaar vliegtuig… nog een keer nog een keer en ik waarschuw en zeg dat ik hem leeg laat lopen en heel de week niet meer opblaas. Zegt hij, ik laat jou stoel wel leeglopen dan kan je de hele week niet meer op de computer :shock: (hij praat dus echt zulke volzinnen en ook zo duidelijk)
Grappig misschien? Ik vind van niet, ik hoor dat al 2 weken lang met heel veel dingen, ik probeer hem nu uit te leggen wat brutaal/ wat een grote mond is maar dat is zo moeilijk voor een kind van 3.
Hier wordt een grote mond ook bestraft met vijf minuten nadenken. En voor elke vervelende actie die ze dan vervolgens nog extra uithalen, komen er vijf minuten extra bij, waardoor mijn dochter wel al eens bijna een half uur in de gang heeft gezeten! Helpt dat ook niet, dan nemen we wel eens favoriet speelgoed af…
Het is heel vervelend, maar helaas hoort brutaliteit er ook bij… :hug:
Amber krijgt bij een grote mond altijd 1 waarschuwing, de tweede keer gaat ze of op de stoel of naar haar kamer (daar zeg ik dan altijd bij dat ze maar eens gaat nadenken).
Als ik haar dan ophaal vraag ik: ‘Waarom zit jij op je kamer?’ Daarna geef ik aan dat het ik niet kan waarderen en dan vraag ik haar wat ze er aan gaat doen. (Lukt het verwoorden dan niet uit haarzelf, dan help ik een beetje). Daarna even knuffelen en weer lekker spelen.
Hier komt ook weleens een brutale mond voorbij, maar ik reageer daar niet echt op. Ik heb juist gemerkt hoe meer aandacht ik eraan geef, hoe vaker hij het zegt.
Drie weken geleden kwam hij thuis van het kdv. en zei tegen ons “jullie zijn stommerikken”
Mijn man werd daar boos om en vervolgens hebben we dit de hele avond gehoord.