Mijn dochter Elise is van 6 januari 2006 en nu hebben we samen (ma 36 en pa 42) een brusje op komst (7wk). Nou gaat mijn dochter naar het Medisch kinderdagverblijf, dus overdag de meeste dagen denk ik niet direct een probleem m.b.t. tot planning. Maar zou graag willen weten hoe andere ouders dit doen (pa werkt in ploegendienst en kan Elise niet brengen of halen van school).
Tips zijn welkom!
Op maandag werk ik thuis en zit de jongste op het kinderdagverblijf. Wij brengen eerst onze dochter naar school en daarna haar broertje naar het kinderdagverblijf. Die blijft daar de hele dag. De oudste eet tussen de middag thuis en haal ik om 3 uur op van school. In de tussentijd werk ik. Aan het eind van de dag halen we samen de jongste op.
Op dagen dat een van ons thuis is, gaat de jongste gewoon mee als we de oudste naar school brengen of van school halen.
Als mijn dochter naar de BSO gaat, haal ik eerst haar op en daarna halen we samen haar broer op.
Wat bedoel je precies met planning?
Als je dochter straks naar school gaat of bedoel je juist het MKD?
Ik neem aan dat ze op het MKD de hele dag zit,dus is het alleen brengen en ophalen. Dat kan met baby, soms lastig als het net de slaaptijden zijn,maar op langere termijn wennen ze daar wel aan.
Je man werkt in ploegendiensten? De mijne heeft ook een wisselrooster,waardoor hij juist wel vaak overdag thuis is. Het ligt er net aan welke dienst hij heeft,maar ophalen kan hij vaak zeker wel.
Ik sta over het algemeen zelf maar 2x per week op school om ze te halen. De rest is hij aanwezig.
Of heeft hij ploegendiensten waardoor hij altijd tussen 08.30 en 15.15 weg is? Dan zijn het toch geen ploegendiensten,maar vaste diensten toch?
Althans, hij is vast overdag afwezig.
Mijn man werkt vrl. in de avonden en nachten,dus slaapt in de ochtend. Hij slaapt dus nooit vlak voor zijn avonddienst,zoals ik soms wel eens hoor. Hij gaat gewoon 's morgens meteen liggen (bijna meteen) en komt er begin van de middag uit (3x per week eerder om de jongens tussen de middag op te halen).
Bedoel je planning als jij weer gaat werken of bedoel je puur planning als de baby er is?
Hier hebben we erg moeten zoeken. Ik werk 3 dagen en vriendlief 4. Hij heeft veel reistijd en kan dus niet halen en brengen. Op onze thuisdagen brengen en halen we M. M blijft alle dagen over, dus tussen de middag is geregeld. T ging als baby gewoon mee in de kinderwagen.Als hij thuis naar bed moest en ik twijfelde of hij wel op tijd wakker zou zijn om M te gaan halen, dan legde ik hem in de kinderwagen te slapen. Toen hij daar uit gegroeid was, kon ik zijn slaapjes vaak er wel omheen plannen, zonder al te veel moeite. Ik heb hem maar een paar keer moeten wekken.
Op de (2) dagen dat we allebei werken, gaat M na school naar de BSO en T naar het KDV. Ik breng T om 7.30 uur weg en breng M dan naar de buurvrouw, die haar naar school brengt (haar dochter gaat naar dezelfde school). Ik kan dan precies mijn 8 uur werken en haal ze dan op en eet met ze. Ik zorg dat ik vooruit voor 2 dagen gekookt heb, zodat het alleen een kwestie is van opwarmen.
Van tevoren maakte ik me soms best zorgen over hoe we het allemaal geregeld zouden krijgen. Ik moet zeggen dat het me achteraf best mee is gevallen. Alhoewel ik niet zou weten wat we zonder de buurvrouw zouden moeten!