brugklas en nu al keuze maken, latijn of niet.

mijn dochter zit nu in de 1e brugklas havo/vwo.

Ze hebben hun rapport gehad en het ziet er goed uit.

Als ze genoeg pluspunten hebben krijgen ze een positief advies om volgend jaar latijn te kiezen.

Ze is heel erg goed in talen, het laagste cijfer van de talen is 8.7.

De rest van haar rapport is ook goed, laagste cijfer een 7,6

Ze mag dus latijn gaan doen.

Maar dan komt in de 2e klas handvaardigheid te vervallen en de derde klas komt ook tekenen te vervallen.



Het lijkt mij zowiezo een lastige keus voor kinderen om te kiezen tussen handvaardigheid en latijn. Handvaardigheid en tekenen vinden ze toch allemaal leuker.



Zij twijfelt heel erg.

Ik vind zelf dat als ze zo makkelijk de talen leert dat ze de kansen moet pakken die ze krijgt.

Maar ze zegt sinds ze op de lagere school zit dat ze striptekenaar wil worden of kinderboekenschrijver.



Ik vind het zo vroeg om nu al zulke belangrijke keuzes te maken.

is het helemaal niet mogelijk om handvaardigheid als bijvak te kiezen?



dan hoeft ze geen keuze te maken alleen maar een extra uur in de week er voor over te hebben :wink:

Ik heb, volgens velen, wat men een ‘talenknobbel’ noemt. Ik spreek bijna vloeiend Duits, Nederland, Engels en redelijk goed frans en een mondje Italiaans. Stuk voor stuk leuke talen waar je ook echt iets mee kunt…



Op school had ik ook Latijn, en dat was echt een drama. Tot op de dag van vandaag is die taal een radsel voor me. Ik vond het met al die naamvallen en al het gepuzzel meer op wiskunde lijken dan op een taal. Bovendien is het zo abstrakt omdat je het nooit spreekt dat het puur een kwestie is van uit je hoofd leren… :roll:



Ik zou dus niemand aanraden om Latijn te kiezen, al helemaal niet ten koste van ‘gemakkelijke’ vakken die je in drukke tijden kunnen ontlasten. Want als het straks wat minder goed mocht gaan of ze andere interesses krijgt, is ze zo al druk zat en zijn twee vakken waar je niet zo veel hoeft te leren, misschien wel lekker…



Tenzij: je dochter nu al weet dat ze straks graag iets wil doen waarbij Latijn noodzakelijk/handig is, dan is het een ander verhaal. Maar verder, wat moet je met een dode taal :think: :eh:

Mijn dochter zegt dat ze iets met tekenen wil gaan doen, striptekenaar ofzo.

Maar ze is pas 12. Volgens mij willen de meesten dan filmster of tekenaar worden.



Latijn heb je toch nodig als je de medische kant op gaat Of in rechtenstudies. Al zie ik dat nu niet gebeuren, maar ze is zo klein dat ik haar nog helemaal niet voor me kan zien welke richting ze op zal gaan.

jeetje, ik vind het best gek dat een school ervoor zorgt dat je als je latijn kiest, zoveel moet inleveren op de creatieve vakken (en na de derde dus helemaal geen creatief vak meer krijgt??).

Ik snap je dilemma, zeker als zij juist wel plezier heeft in die creatieve vakken, en er nu zelfs haar beroep van wil maken (al zegt dat idd niet alles, maar het is ook echt niet zo dat iedereen op die leeftijd dat wil, en tekenen enzo leuk vindt).



ik heb geen idee wat ik je dochter zou adviseren in dit geval. misschien is het een optie haar als hobby bij een teken-club te doen? Je hebt vaak kunstcentra die voor middelbare scholieren cursussen geven. het is natuurlijk anders dan schools onderwijs, maar allicht een goede tussenmanier?

Ja dat is wel een goed idee om haar op tekenles te doen. Maar ze hebben op school dus dat ze die vakken moeten laten vallen omdat ze anders teveel lesuren zouden hebben.

Ik baal er best wel van, want we hebben deze school gekozen omdat er op de open dag zo mooi werd verteld dat het een cultuurschool is en juist die creatieve vakken werden heel leuk gedaan op die dagen. Niet verwacht dat dit nu al zo snel aan de orde zou komen.

Ik ben ook wel benieuwd of dit op alle scholen zo gaat.



Ik vind het lastig om haar hierbij te helpen met de keus en ik denk dat het eerder word dat zij niet voor latijn zal kiezen, kan er geen ongelijk in geven, wie wil er nou liever een hoofdstuk latijn leren dan iets moois maken.

Maar ik ben nog info aan het zoeken, we hebben nog een paar maanden om te beslissen.

Voor medische studies heb je echt geen latijn nodig. De latijnse termen die je tijdens een medische studie nodig zul je je toch nog aanmoetenleren. Iemand met latijn in het vakken pakket zal hoogsten de woorden gemakkelijker kunnen herleiden.

Bij de meeste medische studis zijn vaak alleen vaak alleen vakken als natuur, wis en scheikunde vereist.

Ik denk dat er maar weiniig vervolgopleidingen zijn waarbij latijn en grieks echt een pre is. Zou dus gewoon je kind helemaal zelf de keuze laten en trekt latijn niet dan gewoon niet doen.

De studibelasting is op het gymansium toch veel hoger dan het atheneum. De andere vakken moeten ze namelijk op hetzelfde niveau in veel minder lesuren doen.

Hier hebben de twee oudste van mijn man wel gymnasiuim gedaan. Maar de darop volgende kinderen van ons samen hebben veel meer interesse in exacte vakken dus heb ik ze het gymnasium afgeraden.