broodjes invriezen?

Hoi.



Omdat hier in NL op zondag geen bakker is en ik toch graag Pistolets heb smorgens (harde bollen), haal ik ze op zaterdag, en vries ik ze voor zondag in. (ik haal er altijd 6, teveel voor alleen op zaterdag te eten, en om nu om 3 bollen te gaan, vind ik ook niks eigenlijk.



Nu is mijn probleem dat ze zondag niet lekker meer zijn. Ik heb ze al een keer ontdooid in de oven, met een beetje water erover en dan in de oven, beetje langer, beetje korter, maar nu weet ik het niet meer.



Zijn er nog mensen met probleem en hoe lossen jullie dit op?



Groetjes

Meestal hebben we hier een heel brood van de bakker. Als ik daar op zondag geen zin in heb (ben nogal van de vers en knapperig :shifty:) maken we er zo tosti’s of wentelteefjes iets dergelijks van. Anders afbakbroodjes van de supermarkt. Wat je ook zou kunnen doen is de pistolets niet invriezen, maar op zondag alleen even ‘opbakken’ in de oven.

Heb het even voor je opgezocht:

Nog een keertje afbakken geeft het brood namelijk een nieuwe ‘versimpuls’, zoals de broodmannen zeggen. Doordat het zetmeel opnieuw ‘verstijfseld’. Hetwelk alleen gebeurt indien de kern van een brood een temperatuur bereikt die 70º Celsius of hoger is. Gas / Elektra Oven: Voorverwarmen op 250º en een baktemperatuur van 200º, de baktijd is 9 minuten (niet langer, anders wordt de korst te dik en het brood te droog). Stoomoven (voorkeur): Voorverwarmen op 250º C, 15 seconden stoom (niet langer, anders wordt de korst taai), baktemperatuur 200º C en de baktijd is dan 8 minuten.



Baktijden zijn trouwens voor een heel brood

Wij kopen ook op zaterdag en eten ze dan gewoon op zondag zonder in te vriezen, natuurlijk zijn ze dan niet zo vers meer maar wel in te nemen. Af en toe verwarm ik ze heel kort even in de magnetron.

niet invriezen, maar de dag erna even afbakken. dan zijn ze weer lekker knapperig.

Wij hebben gewoon afbakbroodjes! :drool:

@Pé wrote:

Wij hebben gewoon afbakbroodjes! :drool:




wij ook, met verse ham en een gekookt eitje :drool:

Niet in de vriezer.

Gewoon een beetje vochtig maken en in de oven opwarmen.

Ze zijn dan net zo vers als op zaterdag.



In de supermarkt heb je legio aan verschillende afbakbroodjes.

wil je de echt lekkere hebben dan moet je die verse zakken uit de koeling nemen.

Ietsjes duurder dan uit het schap, maar veel lekkerder.

Je kan ze wel invriezer hoor. Ze zullen daarna alleen nog steeds slap zijn.

Als je ze invriest, dan moeten ze dus nog wel even in de oven. Nat maken hoeft nieteens. Het enige is, dat ze wel ontdooit moeten zijn, wanneer je ze in de oven doet. Minuutje of 2 bij kleine broodjes 3 a 4 bij wat grotere broodjes.



Als je ze in een broodzak o.i.d bewaart, kan je ze nog wel 2 dagen uit de vriezer houden hoor… hoef je ze helemaal niet in te vriezen. Daarna t zelfde als hier boven afbakken.