Broodje Pom

Ik heb zo’n zin in pom…

Weet iemand hier een mooi familierecept met pom?

Dan rij ik vanmiddag even naar een winkel waar ze dat verkopen en dan kunnen we het hele weekend pom eten :drool:

Wat is POM ??

ja ben ook wel nieusgierig wat pom is

Jaa ik ben ook benieuwd!

Nieuwsgierig aagje :oops:

Pom is een bekend Surinaams gerecht. Traditioneel wordt Pom gegeten tijdens (verjaardags)feesten, familiebijeenkomsten en andere speciale gelegenheden, zoals Pasen en Kerst. Van origine is Pom een Joodse ovenschotel met aardappelen. In de loop van de tijd zijn de aardappelen vervangen door de in Suriname inheemse wortelstok Pomtajer, oftewel de wortelstok van de tayer (Xanthosoma sagittifolium) en wordt het gerecht vaak door Creolen bereid. Tegenwoordig maakt elke Surinaamse bevolkingsgroep Pom.

De basisingrediënten voor Pom zijn: kip, pomtajer en citrussap. Pom wordt in een hoge geëmailleerde of metalen ovenschaal bereid. Hierin komen twee met citrussap doordrenkte lagen geraspte pomtajer met een tussenlaag van gesmoorde kipdelen. Deze lagen worden vermengd en/of overgoten met een jus die meestal bereid wordt met olie, roomboter (of margarine), tomaat, ui, nootmuskaat, zout en peper. Hierna wordt het gerecht minimaal één uur in een hete oven gegaard.

De verschillende bevolkingsgroepen in Suriname bereiden Pom vaak op een eigen wijze. Ook wordt de schotel door mannen en vrouwen bereid. Dit gerecht heeft een vaste plek in het Surinaams menu. In Nederland is Pom vooral bekend als ‘broodje Pom’ en is evenals de nodige ingrediënten onder andere in de toko te vinden.

een soort knol, in de surinaamse keuken wordt het veel gebruikt.

Ik vind het zelf een beetje pompoenachtig en als je het maakt met kip etc. en je zet het in de oven dan heb je zo’n lekker ovenschotel en op een broodje met zoetzure komkommer en surinaamse sambal :drool: :drool:

ahaaaaaaaa

txx voor de uitleg

nooit gehad, maar klinkt goe !

Hmm ja hier ook nog nooit van gehoord, maar lijkt me wel bijzonder!

Zoooo… POM is lekkerrrrrrrrrr… :drool:

Ik heb helaas geen recept voor je. Ik heb wel al eens een broodje pom gegeten en weet nog dat het erg lekker was :drool: .

kom maar halen fai. Beetje ver he.

Maar nu heb ik nog geen familierecept. Waar zijn de surikokkinnen (kok/kok op 2 manieren ;-)) a la mijn "tante’ waar ik het nummer niet van heb :wall:

Oewwww Lydia… pas maar op, sta zo aan je deur… :mrgreen: :mrgreen:

Dit weekend ga ik naar Steph, die heeft een Suri vriendin en die heeft een makkelijk kip recept… :drool: dus ik ga evengoed genieten maar mennnnn dat klinkt echt lekker zeg…

Wist trouwens niet dat het van origine een Joods recept was 8)

haha, ik lees je topic titel en zag iets heel raars voor me:

een jongetje in tigo zijn klas heet Pom :smiley: :smiley: :smiley:

Maarre, klinkt lekker… (valt er op het www geen lekker recept te vinden dan)

oww ik zal eens kijken hoever ik het kjan opschrijven voor je!

Het is een heel gedoe omdat je pom een dag buiten de koelkast moet zetten…

Ze zeggen als je het gelijk gaat eten gaat je tong jeuken! :wink:

@nachtvliinder wrote:

oww ik zal eens kijken hoever ik het kjan opschrijven voor je!

Het is een heel gedoe omdat je pom een dag buiten de koelkast moet zetten…

Ze zeggen als je het gelijk gaat eten gaat je tong jeuken! :wink:

Prima…dat geeft mij genoeg tijd om een vliegtuig te vinden en over te komen! Begin maar met koken!! :drool: :drool:

is vooral een gedoe omdat het spul bevroren is als je het koopt.

Het staat hier inmiddels in de oven :drool:

Maar als je het kan opschrijven graag, voor de volgende keer :thumbup:

Oeee lekkerrrr! Heb nog pom in de vriezer liggen! Misschien lekker om morgen te maken! :drool:

sauto is ook zo lekker! En dahl! :drool: roti, kousenband :drool:

sneeze wat is pitjal ook alweer??