Broodbeleg

Hoi,

ons ventje krijgt nu (bijna) elke dag een boterhammetje.

Maar wat voor beleg maar daar eigenlijk allemaal op?

Ik heb tot nu toe pate, smeerkaas, geprakt fruit en beetje boter als beleg gebruikt.

Mag hij verder de gewone vlees- en kaassoorten? (bv boterhamworst, jong belegen kaas) En appelstroop, jam?

Groetjes, Marieke

Natuurlijk wel, ik zou niet weten waarom niet? :think:

persoonlijk zou ik niet gauw kiezen voor pate, smeerworst en smeerkaas… daar zitten heel veel zouten in en veel troep om het smeuig te maken.

hier ging er in het begin : appelstroop, fruithap uit pot, geprakte banaan, beetje boter en verder niks, dunne laagjes jam, ukkie chocopasta (uit de natuurwinkel)

Vanaf een maand of 8/9 als ze al aardig eten, deed ik er gewoon kaas, plakjes kipfilet, ham, sandwichspread en dergelijk ook op.

Appelstroop en jam mogen sowieso, zou zelf wel suikervrije jam nemen (van Zonnatura, in de meeste andere zitten zoetstoffen).

Smeerkaas zitten inderdaad veel zouten in…maar je hoort wel vaak dat CB’s dat aanraden (vind ik dus vreemd, want ze raden ook aan om tot een jaar geen zout te geven…?). Dingen als chocopasta (ook die van Ukkie, daar zit fructose en honingpoeder in) zou ik nog even mee wachten.

mijn meiske at al alles op brood met 9 maanden.

ook producten met zout en suiker.

zolang je het met mate geeft,vind ik het geen probleem.

onze jongste is nu 14 maand en hij eet nog steeds niet superveel dingen op brood… hij vindt droog brood heerlijk, met alleen boter erop vindt hij ook goed en verder appelstroop, verschillende soorten jam (zijn voorkeur is de 5 vruchten variant van de C1000), soms smeerkaas (pas sindskort, hij is eigenlijk zo goed als over zijn kma heen, doe ik niet elke dag qua zouten enzo).

Vleeswaren vindt hij niet lekker op brood… wel weer los, dus soms eet hij zijn broodje met boter en een plakje worst ernaast :lol:

Wij begonnen met fruit, appelstroop, fruitmoes (jam zonder toegevoegde suikers van reformhuis).

Bewerkt vlees schijnt ook niet zo goed te zijn.

Ja maar vlees is toch altijd bewerkt, je krijgt echt geen hele kip/koe op je bord :mrgreen: :mrgreen: :wink: sorry flauw grapje

ik snap je punt wel hoor :-*

Sergio krijgt gewoon smeerkaas en smeerworst.Jam of pindakaas.

Plakje worst heeft hij ook wel gehad.

Hier boter, kaas, worst, kipfilet, en kinder choco pasta.

Hie smeerkaas van la vache qui rite (zit minder zout in), jam van zonnature, die is zo jummie!! :stuck_out_tongue: ik hou niet van jam, maar van zonnatura smaakt gewoon lekker naar fruit. Verder kipfilet, of geprakt fruit.

In plaats van smeerkaas kan je ook gewoon zachte geiten of roomkaas geven, dat is al veel gezonder en net zo makkelijk in gebruik. Geitenkaas met een beetje geprakte avocado, heerlijk!

Hier kreeg melinda toen ze 9 maand was op brood

pindakaas

smeerkaas

smeerworst

Jam

Chocopasta

Onze zoon is 9 mnd en krijgt op brood:

smeerkaas

smeerworst

plakjes kaas

plakjes worst (gelders/gekookt)

kipfile

Ham (gerookt/gegrilt/gewoon)

chocopasta

pindakaas

jam

appelstroop

gestamte muisjes

gekleurde muisjes

hagelsslag (puur/melk/ gemengt)

Vlokken

sanwischesprad (sorry even geen idee hoe je het schrijft)

kwark met plakjes banaan

Huzaresalade

eiersalade

gebakken ei of gekookt

Zalm/paling/makreel/schar/schol

Kruiden kaas (met soms komkommer en augurk heel dun gesneden)

eindelijk zo’n beetje alles wat wij eten en wat er in huis is :slight_smile:

Hij eet alles met smaak op en uiteraard let ik er natuurlijk wel op dat het gevarieerd is en met belans.

Thuis meestal leverpastei, appelstroop, smeerkaas of jam. Niet iets met plakjes of stukjes, want hij eet alleen als hij het zelf mag doen, en ik heb vaak geen zin in bende :wink:

Bij opa en oma pas bebogeen en chocopasta, maar het maakt hem niet uit wat er op zit, dus ik vind de appelstroop en jam wel prima (klinkt gezonder dan pasta en bebogeen, geen idee of het zo is)