Casper is geen fan van pap uit een bordje. Een papfles tja dat vind ik dan weer jammer want ik houd van het Rapleygebeuren en hij houdt enorm van zelluf doen. De laatste tijd ben ik dus langzaam een broodje in de ochtend aan het introduceren. Maar wat is nu het handigste/belangrijkste; eerst de fles en dan een boterham of eerste de boterham en dan de fles?
Als ik eerste het brood doe drinkt hij zijn fles niet altijd helemaal leeg en zo komt hij niet altijd aan zijn 500 cc. Vanaf welke leeftijd is 300 cc opvolgmelk voldoende of hangt dat meer af van hoe goed hij eet? Dat gaat nl helemaal prima met in de middag 2 boterhammen, fruit vind hij heerlijk en avondeten doet hij ook prima.
En wat nog meer lastig is of wordt, hij lijkt langzaamaan toch wat meer te gaan slapen (vooral uitslapen dus oeh wat een genot!) en waar hij eerder rond 7 uur toch wel aan een fles toe was zitten we ondertussen op 8 uur. Aangezien ik eerder altijd om 10 uur de fruithap deed en dan rond 1 uur brood komen we vooral met het fruit wat in de knoei. Als ik hem om 1 uur zijn brood doe vind ik dat er wel veel tijd zit tussen ontbijt en middageten maar te weinig voor fruit tussendoor. Misschien schuiven met de tijd voor het middageten? Dat om 12 uur doen en dan tegen half 3 fruit ipv een koekje? Maar waar blijven dan de tussendoortjes?? :shifty: gaat straks maar weer eens het kladblok uit de kast trekken en alternatieve schema’s schrijven maar alle input is heeeel welkom!
Geef je ook een toetje? Anders zou je die nog kunnen geven ipv de “gemiste” melk 's ochtends.
Volgens mij moeten ze vanaf 10 maanden 500 cc aan melkproducten binnenkrijgen en vanaf een jaar 400 cc :think:
Mika weigert dus sinds 5 weken resoluut de fles. En net als Casper slaapt hij nu tot 8.00 :dance: . Ons schema is nu als volgt.
8.00 bordje pap 100 cc + tuitbeker melk 50 cc
10.00 fruit 150 gram
12.30 1 boterham + tuitbeker melk (meestal paar slokjes) + 100 cc toetje
15.00 koekje + roosvicee
17.00 warme hap 200 gram
19.00 bordje pap 200 cc
Van 10 tot 12 maanden: 400 a 500 ml opvolgmelk.
Vanaf 1 jaar: 300 ml melkproducten.
Hoeveel brood geef je hem 's ochtends?
Pete krijgt 's ochtends een schaaltje brintapap, maar 's middags 1 a 2 boterhammen met daarna een beker melk. Op het kdv geven ze de melk als tijdens de maaltijd, maar dat vind ik weer niks.
Pete was ook een uitslaper, maar hij had er nooit moeite mee dat de maaltijden kort op elkaar zaten. Rond zijn 1e jaar was zijn schema:
09.30 schaaltje pap met tuitbeker verdunde sap
11.00 koekje met tuitbeker roosvicee
12.30 1,5 a 2 boterhammen met tuitbeker melk
13.00 tot 15.30 slapen
15.30 fruit met tuitbeker roosvicee
18.00 groentehap met schaaltje yoghurt
19.30 papfles
Misschien een idee om nog een beker warme melk te geven voor hij gaat slapen?
Groetjes Saskia
Thnx dames!
In de ochtend eet hij 1 boterhammetje. Daarbij krijgt hij ofwel 210 + 7 schepjes op maar minimaal wel ong 180 cc. In de middag dan 2 boterhammen, daar geef ik liever geen melk bij omdat dat de ijzeropname remt dus meestal dan 1/3 vruchtensap aangelengt met water. Vaak probeer ik ong 1500 (na zijn slaapje maar daar rommelt hij nu ook mee) een nieuwe fles melk ook 210 met 7 schepjes. Die gaat ook steeds vaker niet meer helemaal leeg. Toetje krijgt hij ong om de dag, yoghurt of zo’n kant en klaar kinderyoghurt toetje met een smaakje ofwel iets ala kwark. Als dat meetelt voor zijn dagelijkse melkinname (meende dat dat tot 1 jaar nog niet telde ivm de toegevoegde vit etc in opvolgmelk) dan zijn we al een stuk verder! :mrgreen:
Ik ga het iig eens proberen met die tijden wat korter op elkaar en dan de middag voor fruit en de ochtend voor een koekje oid. :thumbup:
Een fles melk of pap in de avond kan niet aangezien we hier pas om 18.00 eten. Dit ivm de werktijden van zijn papa en het toch wel gezellig is om samen te eten maar dat geeft me wel wat meer ruimte in de middag.
Onze zoon eet al een tijdje (hij is 1 maand ouder dan Casper) 1 snee brood in de ochtend en een fles van 180+6. Dat gaat niet altijd helemaal op.
Tussen de middag hetzelfde. Soms heeft hij wat meer honger en dan eet hij een halve snee extra of een plak ontbijtkoek.
Heeft Casper 's avonds wel “gewoon” honger als hij om 3 uur nog een fles krijgt? Ik zou die persoonlijk niet meer geven en wel iedere dag een toetje. Toetje maak ik wel eens een papje met flesvoeding en een beetje diksap (gaat dat spul ook eens op )
Hier ziet het er dus zo uit:
7.00 uur fles (180+6) en boterham
10.30 uur fruithapje en drinken
12.00 uur fles (180+6) en boterham (soms 2)
15.30 uur koekje en drinken (of fruit als dat 's morgens niet opgegaan is)
17.30 uur warm + toetje
19.00 uur fles (180+6) maar die gaat niet altijd op.
hier gaat het zo:
8 uur, Mies uit bed, aankleden en dan een fles van 180cc opvolgmelk.
9 uur (normaal als de kinderen dus naar school zijn en ik weer binnen kom) krijgt hij dan nog een broodje en een half stuk fruit of een half potje (net zo het uitkomt).
Dan gaat hij van 10 tot circa half twaalf naar bed.
12 uur eten we gezamelijk brood, dat valt normaal in de pauze van de kinderen.
Hij drinkt dan na zijn (meestal) 2 broodjes nog een 100 cc opvolgmelk.
Ik maak dan 90cc met 3 schepjes voor hem.
Dan om 13.30 als de kinderen weer naar school zijn en we weer binnen komen, krijgt hij het andere deel fruit/fruitpotje en dan gaat hij weer naar bed.
15.00 uur haal ik hem er weer uit en dan krijgt hij wat verdund sap of roosvicee multivit of thee en dan lopen we weer naar school.
Zijn we thuis dan krijgt hij een biscuitje (net als de anderen )
Om 5 uur krijgen ze hier allemaal nog een cracker en wat te drinken, Mies dus ook en we eten tussen 18.30 en 19.00 uur.
Hij redt dat nu wel aardig, maar als hij echt moe is, doe ik hem rustig nog even op bed tussen 5 en 6. Een hazeslaapje zeg maar.
Hij eet een normaal portie warm, eet een klein kwarkje en krijgt vlak voor het slapen nog 120 cc opvolgmelk en dan slaapt hij tot de volgende ochtend.
Bedankt voor de tips dames! We zijn hier nu op een soort van schema uitgekomen;
8.00 fles 180 + 6 scheppen en een boterham (hij moppert echt als hij die niet krijgt hahaha)
Tegen half 10/10 uur tussendoortje met wat drinken en dan even slapen. Dit wisselt nogal want soms is het een half uurtje soms wel een uur.
Rond 12-12.30 2 boterhammen en wat drinken.
En dan gaat hij spelen want slapen wil hij dan nog niet.
Rond half 3 krijgt hij fruit en een tweede fles en daarna naar bedje.
En tegen half 6 warm eten. Een avondfles is geen optie want hij gaat een om ong 19.00 naar bed. Dus ik ‘moet’ de flessen melk wel tussendoor geven.
Ik heb wel het vermoeden dat hij al snel richting 1 slaapje gaat gezien het gerommel in de ochtend dus daar wil ik het eind van de maand nog wel over hebben met het CB want mijn gevoel zegt dat hij het nog zo nodig heeft. Hij ontwikkelt zich zo snel qua lopen bv dat me dat veel energie lijkt kosten. :think:
@Rhiannon wrote:
Een avondfles is geen optie want hij gaat een om ong 19.00 naar bed. Dus ik ‘moet’ de flessen melk wel tussendoor geven.
Hier ook een mannetje dat om half 6 warm eet met een toetje. En dan eet hij totdat hij genoeg heeft. Om 7 uur (dan gaat hij ook naar bed) drinkt hij toch nog een hele fles leeg. Ik snap echt niet waar hij het laat :lol:
Hahaha ja kan het me voorstellen hoor! Ze verbruiken ook veel energie natuurlijk over de dag. Ik geef bijna alles ‘op verzoek’ zelfs regelmatig zijn avondeten wanneer hij dat met de handjes kan eten. Tot nu toe heeft hij nog geen enkele avond ‘gevraagt’ om meer voeding. En ik begreep van meerdere dames van het forum dat het CB aanraad om rond de 9 maanden toch te gaan afbouwen met dingen als papflessen in de avond. Dat hoeft hier dus niet want hij heeft welgeteld iets van een weekje pap gehad in de avond, en nu is het meer iets voor als hij ziekjes is of zo en geen avondeten lust/wil. Maar dan nog is het niet om 19.00 maar rond 18.15 of 18.30 als vervanging van zijn avondeten.
Ach het is een lekker kereltje en het ziet ernaar uit dat hij genoeg heeft aan alles wat hem overdag wordt aangeboden dus ik ‘luister’ maar naar wat hij aangeeft :inlove:
Eli heeft nooit pap gehad…met 6 maanden was hij nog een flesweigeraar (BV) en met lepeltjes proppen werd ook niets…(pas na de 9 maanden kreeg hij het zuigen uit de speen door, tot die tijd was het mond open en gieten).
Met de CB arts overlegd…zolang hij gewoon BV krijgt (of in een ander geval als je geen BV geeft een fles KV) dan is het melk afgedekt…
De granen e.d. hoeven niet perse uit pap te komen…na die tijd kreeg hij s’morgens en tussen de middag gewoon brood,naast zn melk (BV).
Pap heeft dan geen enkele toegevoegde waarde meer…kind krijgt alles binnen wat het binnen “hoort” te hebben (voor zover dat tussen de 6 maanden en 1 jaar van belang is). De wijze waarop doet er dan niet zoveel meer toe…ofwel pap ofwel brood.
Groente en fruit ging vanaf 6 maanden op z’n rapley’s. Ivm het flesweigeren als ik er niet was is Eli zeer snel overgegaan op normaal vast voedsel…hij at als een bezetene naast de volledige BV.
Na de 1 jaar had hij een normaal eetschema. ochtend-middag-avond. Met tussendoortjes…de BV was extra voor de vochtvoorziening…
8 maanden 500 ml melk
10 maanden 400 ml melk
12 maanden 300 ml melk (vanaf 300 ml vitamine D extra geven)
Mijn oudste wilde met 10 maanden ook geen hele flessen meer. Hij dronk toen ca. 300 ml. Ik gaf hem toen 's middags nog een halve fles met een halve liga (zo kwam hij aan zijn 400 ml én kon ik het avondeten rekken tot 18 uur). Na het avondeten dronk hij niks meer.
Hij zit nu op een 3 eetmomenten schema. Ook weer bijna automatisch uit zichzelf dus ingerolt. Ochtend nog een fles melk en brood ong een uur later. Tussendoor fruit met drinken, de middag weer brood en dan tussendoor nog eens wat drinken met een koekje (hij is gek op de digestive koekjes van Verkade goed voor de poep ook nog :lol: ) en dan avondeten met toetje en drinken na als hij wil.
Blijf het bijzonder vinden hoe het allemaal zo loopt en hoe hij zelf zijn veranderingen aanbrengt. Niet alleen qua eten want hij is zelf nu toe aan het werken naar 1 slaapje per dag. :shock: De ochtend slaat hij al regelmatig over omdat hij gewoonweg niet meer in slaap valt als ik hem rond 10-en wegleg. Waar ik toch zo’n lekker en makkelijk kind aan verdiend heb…nu nog een beetje knuffeliger en dan wil ik er zo nog wel 2 bij :lol: *tot ie ineens met 4 gaat puberen oid 8) *
Bas is ook een vreetzak, snap niet waar hij het laat maar hij is er tevreden mee dus :thumbup:
7.00-7.30 of een boterham en melkfles of een papfles 200cc (ligt eraan of ik moet werken of niet)
9.30 fruit en sap
11.30 2 bruine boterhammen en flesje melk
14.3 -15.00 Koekje/stoepstengel/stukje eierkoek met sap
17.30 - 18.00 Vol bord met warm eten en stukje vlees of vis en water
19.00 - 19.30 Fles 200cc
Alles gaat zonder moeite op dus :thumbup: