brood en avondeten is een probleem

Esmée heeft weer iets nieuws. Sinds een paar weken weigert ze om brood te eten. En het avondeten is al helemaal een drama. Sinds dat we haar niet meer op de kinderstoel zetten maar op een gewone stoel is het eigenlijk, als ik terugdenk. Sofie zit nu natuurlijk tijdens het avondeten in de kinderstoel en Esmée wil er absoluut niet meer in want dat is voor baby’s zo zegt ze.

Als we haar toch in de kinderstoel zetten is de wereld te klein. Maar in een gewone stoel schuift ze er telkens vanaf, ons spookje :think: .

Ze weet ons avondeten telkens te verzieken en weigert om te eten. Met veel drama krijgen we er een paar hapjes in, en straffen helpt ook al niet. Ik heb haar van de week zelfs in het schuur gezet.

Wat ze zoal eet op een dag:

07.30 uur: 1 boterham (na heeeeel veel aandringen en stukjes in haar mond stoppen) en wat slokjes melk

09.00 uur: wat sap, vaak met een appeltje of wat fruit

10.00 uur: nijntje koekjes of koekmobieltje, bij de slager soms een plakje leverworst

11.30 uur: nog wel een keer drinken (meestal appelsap)

12.00 uur: poging tot boterhammen eten. Altijd een drama, dus soms niets

14.30 uur: iets lekkers (meestal of wat dropjes, of twee spekjes ofzoiets. Of een evergreen, dat vindt ze ook lekker, met wat sap)

16.00 uur: wat te drinken (soms, niet altijd).

16.45 uur: avondeten, het grote drama begint. Esmée dreunt en schreeuwt en piept en weigert te eten. Ze spuugt het ook uit als we aan tafel zitten, wat wij dus echt niet tolereren. Maar straf doet haar niets, ze zegt zelf al mama, ik ga op mijn strafstoel zitten, dan ga ik wel denken aan de arme kindjes die niets te eten hebben.

Soms stuur ik haar zonder eten naar bed, met als gevolg dat ze lastiger inslaapt en 's nachts wakker is. Soms krijgt ze ook pap met melk, om toch iets in haar maagje te hebben.

Wat doen wij nou verkeerd?

Hebben jullie dit ook? En eet ze soms teveel tussendoor? Ik ben wel benieuwd wat jullie kids zoal eten.

Wij zijn het avondeten hier helemaal zat en willen graag dat het weer gezellig wordt aan tafel. Ik hoop dat iemand dé tip voor ons heeft. Alvast bedankt!.

ik heb bij het cb meegekregen als ze al 1 boterham eten op een dag en voor de rest goed drinken dat ze dan opzich al goed genoeg hebben gegeten

maar het valt me wel op dat ze wat veel tussendoortjes krijgt

tygo krijgt

08:00 uur 2 boterhammen met boter en appelstroop en een beker melk

10:00 uur een stuk fruit en een beker sap

12:00 uur soms nog een boterham maar vaak is het alleen een beker drinken en een volkoren cracker/rijstwafel/bisquitje

15:00 uur beker sap

18:00 uur warme maaltijd + toetje

19:00 uur naar bed

maar hij heeft ook soms van die fases dat ie gewoon bijna niks eet

alleen smorgens een broodje en savonds een paar stukjes vlees

zolang hij goed blijft drinken maak ik me niet zoveel zorgen

over die stoel, er is een soort zitje voor op een gewone stoel waar je dan ook doormiddel van een soort tuigje een kindje kan vast zetten

bij mijn neefje heeft het goed geholpen

Ja, maar Tygo is 1,5, en Esmée al ruim 3 :think: .Die eet 's morgens nauwelijks 1 boterham, twee gaat echt niet lukken. Ik krijg haar echt niet in zo’n tuigje, dat wordt weer drama, dat weet ik nu al :roll: .

Ik zou haar geen snoep geven tussen de middag en ik zou het drinkmoment vlak voor het eten naar 14:00u verplaatsen o.i.d. Zo heeft ze geen volle maag als jullie gaan eten. Verder zou ik haar totaal negeren tijdens het eten. Ook als ze spuugt, zo leert ze dat het allemaal geen nut heeft. Hou dan wel een gesprek aan met je partner over vanalles en nog wat maar niet over eten. Zo krijgt ze totaal geen aandacht en misschien schuift ze dan ongemerkt wat naar binnen? Of gaat ze juist meer eten omdat ze merkt dat ze met haar rare gedrag toch geen aandacht krijgt? :think:

Dit is maar mijn idee wat ik aan de hand van jouw verhaaltje even bedenk… :think:

ja dat is ook weer zo :roll:

maar misschien iets minder tussendoor zodat ze honger krijgt

en van het eten een gezellig iets maken

laten helpen bij het eten maken?

zelf een boterhammetje laten smeren of helpen bij de maaltijd

gehakt kneden oid

snap dat het niet altijd kan maar als de kans er even is gewoon doen

kan ze zeggen kijk dat heb ik zelf gemaakt

en misschien vind ze het dan ook geweldig om het dan ook zelf te eten

Ik vind ook dat ze best veel tussendoor krijgt en veel drinken vlak voor het eten. Dat vult de maag en dan hebben ze geen honger.

Anne zit al heel lang op het volgende (ook eetproblemen gehad hoor)

rond 8uur, ontbijt (1 boterham of 1a 2 becshuiten, cornflakes etc en 1 beker melk)

10:30uur fruit en wat drinken

12uur lunch (zie ontbijt)

15uur iets lekkers met drinken

17uur avond eten met een glas water (zelf op laten scheppen hoeveel ze op wilt eten, meer mag altijd, bordje leeg is sticker en toetje met bv extra wat versierd met hagelslag of zo) Helpen met koken doet Anne ook al een tijd, vind ze super leuk.

ongeveer 18uur nog een beker warme melk eventueel met een lange vinger of zo, ligt eraan of ze goed gegeten heeft en het mag niet elke avond: wel de melk maar niet het koekje

ik sluit me aan in de rij van niks mee doen.

gewoon op gezette tijden wat te eten, twee tussendoortjes, geen snoep zolang ze niet goed eet(dat is aan den 3-jarige prima uit te leggen, desnoods stel het als beloning voor na de maaltijd, als je goed hebt gegeten mag je een snoepje)

Verder aan tafel GEEN aandacht aan besteden. Bord voor de neus, eet je wel, fijn, eet je niet, ook prima, maar niet gaan lopen miepen, verder over koetjes en kalfjes praten. Hoe vreemd het ook klinkt… aandacht is aandacht, extreem negatieve ook. Met haar gedrag vestigt ze elke maaltijd de onverdeelde aandacht op zichzelf… kei-leuk man dat je dat voor elkaar kan krijgen door niet te eten!!!

Het is heel, moeilijk… juist omdat je graag wil dat ze goed eet… maar geloof me, het is de enige manier om juist even net te doen alsof het je geen donder kan schelen!!!

Hier ook zo’n hele slechte eter en ik ben daar zelfs mee naar het opvoedpunt geweest :oops: Advies voor ons was:

-ervoor zorgen dat ie minimaal 10min aan tafel zit(ook Jasper wil geen tuigje/beugel meer, hij zit dus in de gewone stokke :roll: )

-maar 2-3 snackmomenten op een dag: om 10.00 en om 15.00 een koekje of fruit en om 17.00 krijgt hij nog een soepstengel - we eten pas om 18.15/30 :shifty:

-heel weinig opscheppen(dus in totaal echt maar 1-2EL voedsel) zodat hij de kans krijgt om toch z’n bordje op te eten, een tweede keer opscheppen mag en kan altijd en het voelt beter om hem te loven omdat ie goed gegeten heeft :clap: dan om nog meer hapjes ‘op te dringen’

-als ie echt te weinig heeft gegeten dan vragen of hij nog 5 hapjes wil, soms wil ie dat wel, vooral als ik er fanatiek applaus achteraangooi :roll: Maar alleen het tellen is al leuk

-Jasper weigerd dus vooral brood en ‘vochtig’ eten zoals yoghurt, saus etc. Maar daar moest ik me van haar niet zo veel van aantrekken: er zijn altijd dingen die je gewoon niet zo lekker vind. Dus Jasper krijgt nu een halve boterham en daarnaast wat crackers, een knaekebrood of beschuitje en vochtig eten doen we gewoon (even tijdelijk) niet aan

• Voor ontbijt krijgt Jasper nu ook vaak cereals of een eitje. Soms (in het weekend) dan maak ik wentelteefjes(zonder iets erop) die lust ie ook wel of poffertjes oid. Voor de lunch eten we vaak groentensoep volgens het recept van mijn moeder(gewoon prei, wortel, bleekselderij in blokjes/plakjes en die in boullon koken) soms doe ik daar nog wat pasta bij en hij eet er soms ook wat knapperbolletjes bij.

Of het werkt :think: : soms…Maar er zijn ook dagen dat ie nog steeds bijna niets eet. Nou drinkt hij altijd nog een flesje melk voor het slapengaan(aangezien hij geen yoghurt of vla wil en dus zuivel te kort zou komen), dus dat maakt voor mij al weer veel goed…

Wij hebben op de gewone stoel een kiddykit staan, een stoelverhoger zeg maar. Misschien zit ze zo in elk geval beter aan tafel.

Voor de rest heb je de tips al gehad die ik ook in mijn hoofd had, vooral het drinken voor het eten zou ik weg laten en probeer bij jezelf rust te vinden en het terug gezellig aan tafel te maken. Doe of je het helemaal niet belangrijk vind dat ze niet eet. Ik lees een paar keer onder dwang/met veel pushen dat zou ik echt niet meer doen, hoe moeilijk het ook is hoor want je wilt dat ze eten maar toch maar steeds tot 10 tellen als je weer wilt zeggen, toe eet nog 1 hapje. Steeds wel aan tafel met de eetmomenten en eventueel een wekkertje zetten. Ik heb er een die daar veel aan heeft gehad omdat hij dan wist dat het eetmoment echt over was.

Gooien, spelen oid met eten( spelen bedoel ik dus dat hij vliegtuigje gaat spelen met zijn stuk vlees ofzo he…)–> duidelijk zijn en ik zou persoonlijk na een x aantal keer waarschuwen (wel volgens afspraak) het bord weghalen.

Hier ook wel eens gehad hoor, brood doe ik dan in een trommeltje en bied ik aan als tussendoortje en dat vind hij niet leuk als iedereen een koekje krijgt en hij moet zijn brood opeten.

Avondeten kliederen, helaas dan is onze jongen dan klaar met eten voor die dag.

Probeer vooral geen verschillende dingen uit op korte termijn want dan weten ze ook niet meer waar ze aan doen zijn. Spreek met jezelf/ je partner dus af hoe jullie het aan willen pakken en probeer je daar een aantal weken aan te houden.

Heel veel succes meid, hopelijk lukt het snel. Sleuchte eters is een ramp denk ik.

natas

Het is natuurlijk heel makkelijk om te zeggen dat je niet-eten moet negeren, maar zo te lezen zitten jullie al in de fase dat ETEN, de dag bepaald en heel belangrijk is. Esmee heeft dat door, neem maar van mij aan!

Ze komen allemaal in de fase van het niet-eten, en op het moment dat die fase start, is het nuttig om het te negeren…Nu is er al teveel ophef over gemaakt…

Volgens mij heeft het dan ook niks met de tussendoortjes te maken, of teveel aan drinken. Het is gewoon een machtspelletje geworden, een hele vervelende vorm van aandacht trekken. Vooral voor jullie vervelend, maar ook voor je dochter. Eten wordt iets naars, terwijl het juist iets sociaals kan zijn.

Ik denk dat je in ieder geval voorspelbaar moeten worden, zodat Esmee weet wat er van haar verwacht wordt.

Dus 's ochtends ontbijten we en mag je kiezen uit : beschuit, boterham, cornflakes of een cracker.

Heb je dat opgegeten, dan mag je een koekje…zo niet, ook goed. ( en hou het gezellig…was het lekker schat?"). Wil je niet meer, oke…als je vol zit, zit je vol he!)

Een snoepje doen, na het middageten…dus je mag een snoepje, als we brood hebben gegeten…

Hoeveel boterhammn wil je, wat wil je er op…eet smakelijk schat…

En weer als ze klaar is…ben je klaar schat, heb je lekker gegeten…

Avondeten precies hetzelfde, eet smakelijk…en als ze zegt klaar te zijn, oke schat, heb je lekker gegeten.

Je geeft haar a) de controle terug, B) positieve aandacht en tijdens het eten praat je over van alles en nog wat, maar NIET over eten!

Dus niet: neem nog een hapje schat, wil je niet meer, probeer het nou, nog twee hapjes, vliegtuigje spelen…etc etc etc

Ook niet een gat in de lucht springen als ze wel eet, of klappen, of juichen , of noem maar op…want dan blijft het eten TE belangrijk!

En zo iedere dag hetzelfde…

En nog twee dingen die heel belangrijk zijn:

• Nooooooit een toetje weigeren. Toetje is onderdeel van de maaltijd!
  • Geen vervangende maaltijd aanbieden, als pap of brood!

Succes ermee!!!

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb ze ook aan mijn lief laten lezen en vandaag ging het best wel apart :roll: :mrgreen: .

We aten bietjes met gebakken slibtong,haar lievelingseten.

Het begon al met opscheppen: ‘mama, dit lust ik niet. Ik vind dit niet lekker’. Wij hebben gewoon over koetjes en kalfjes gepraat tijdens het eten, ik heb haar wel gewoon vis gegeven (niks mis mee lijkt mij, is goed voor haar). Ze at dus alleen de vis en 1 schepje bietjes.

Toen wij bijna klaar waren hebben we gezegd 'esmee,straks gaat alles van tafel, ook jouw bord. Toen ontplofte ze zowat maar ze at niets. Dus ik heb voor haar ogen alles in de vuilnisbak gemieterd, waarop ze begon te piepen en te stampen want ze had zo’n honger. En de arme kindjes hadden niets te eten en zij nou ook niet, dan was zij ook een arm kindje.

Ik heb vervolgens zonder iets te zeggen de toetjes neergezet, ook haar toetje. Gewoon biogarde met muesli en sinaasappelsap. Ik weet dat ze dat lekker vindt. En ze keek me toch een partij vreemd. Want normaal krijgt ze geen toetje als ze niet goed eet, dat weet ze.

Ze ging zonder iets te zeggen weer op haar stoel zitten en heeft het tot de laatste druppel opgegeten. Ik heb weer gezegd 'esmee, straks is alles van tafel en dan gaat wat er nog over is van jouw toetje ook weg he. Nou ik heb nog nooit iemand zo snel iets zien eten :mrgreen: .

Toen het op was, begon ze te huilen en zei ze ‘mama wil jij wel weer mijn vriendje zijn’. Ik heb gezegd dat ik dat altijd al ben en dat ik niet boos ben.

Maar één ding zit me nog niet lekker. Jullie hameren er allemaal op dat we juist wel het toetje moeten geven. Maar gaat ze dan straks niet gewoon steeds niet eten omdat ze weet dat ze toch wel een toetje krijgt, denk ik dan :think: .

Vandaag heeft ze minder tussendoortjes gehad en vanochtend dus yoghurt met muesli gegeten en vanmiddag anderhalf. Dat speelt dus ook wel een rol denk ik.

Ik heb wel 20 x de vraag om een snoepje of dropje moeten beantwoorden met 'nee esmee, straks gaan we lekker warm eten (of brood,net hoe laat het was).

Ten eerste :clap: :clap: :clap: en schouderklopje voor jullie! Uiteindelijk maakt het niet uit hoe je het doet, als’t maar werkt toch :wink:

Over het wel/niet geven van toetjes:

Als je haar alleen een toetje geeft als ze goed gegeten heeft geef je haar het teken dat warm eten/brood eten iets is dat je moet doorstaan om daarna een lekkere beloning(=toetje) te krijgen. Terwijl je haar juist wil leren dat het allemaal lekker is, toch :wink:

Bovendien heeft ze dan altijd tenminste haar toetje op, dat is al beter dan niks 8) Zorg er gewoon voor dat dit redelijk gezond is en dan komt het volgens mij helemaal goed :dance: Misschien wel een tip om ervoor te zorgen dat het niet zo veel toetje is dat ze daar ook van verzadigd kan raken. Het is een ‘extratje’ he :wink:

Succes :-*

Hier kreeg Yeline altijd een toetje ondanks ze geen warm eten wou, ik had zoiets van alles wat ze binnen krijgt is mooi meegenomen.

Fijn dat ze het toetje wel wou eten, maar kan me voorstellen dat het niet meer leuk is om zo te eten, hoop echt dat ze gauw dr brood en warm eten weer wil hebben.

Yeline krijgt overdag

rond 10 uur 1 broodje

rond 12 uur 1 broodje (meestal een krentenbol of chocoladebroodje)

's middags 1 stuks fruit verschilt in tijd ligt eraan hoelaat ze gaat slapen of ze krijgt het als ze wakker wordt.

rond half 6 warm eten + toetje

Tussendoor krijgt ze bijna nooit wat eigenlijk, snoep hebben we niet thuis voor haar en echt koekjes ook niet. Als ze nog wat krijgt dan is het een stukje kaas of komkommer ofzo. Ze vraagt zelf ook nooit om iets tussendoor eigenlijk…maar het is geen grote eter. Bij opa en oma krijgt ze wel tussendoor een koekje of wat anders maar dan merken we het gelijk aan het eten thuis dan wil ze bijna niks hebben.

:dance: Nou zo te lezen is dat toch super gegaan!!!

En ik ben het met Eisblume eens, een toetje is onderdeel van de maaltijd, en geen beloning voor goed eten!!

Maar ook ik zou geen hele kom geven, het blijft een extraatje!

Tis wel weer schattig dat ze daarna vraagt of je nog wel haar vriendje bent… :inlove: maar tegelijkertijd maakt het ook meteen duidelijk dat het eten bij jullie iets heel belangrijks is. Want in feite vraagt ze om bevestiging of je haar nog wel lief vindt, nu je haar eten hebt weggegooid!

Ik ben zelf niet zo’n voorstander van het dreigen met weggooien van het eten. Wederom wordt er naar mijn idee dan teveel aandacht besteed aan het eten, en bovendien gaan ze er gehaast door eten. En van eten moet je genieten toch?!

Maarja, als dit bij jullie werkt!!

Succes er verder mee!

Hier een meid van bijna 4 die ook slecht eet (en drinkt)

Als ze 1 broodje op een dag eet, spring ik een gat in de lucht!

Warm eten gaat de ene keer iets beter dan de andere keer.

Toetje gaat wel goed :wink:

Blijkbaar krijgt ze wel genoeg want ze is 1M1 en 15,5 kilo (wel iets onder het gemiddelde…)

Het drama begon al toen ze net geboren was, ze dronk haar flessen al niet leeg…

Vers warm eten of potjes wilde ze ook al niet…

Maar ze is nooit ziek! :thumbup:

Maar één ding zit me nog niet lekker. Jullie hameren er allemaal op dat we juist wel het toetje moeten geven. Maar gaat ze dan straks niet gewoon steeds niet eten omdat ze weet dat ze toch wel een toetje krijgt, denk ik dan .

Dat hebben wij opgelost door te zeggen dat ze een waterijsje (gewoon zo'n staafje) mag als ze echt alles heeft opgegeten :mrgreen: .
En dan schep ik niet veel op hoor! Zeg maar 1 kleine aardappel, 1 eetlepel groente en een eetlepel vlees in stukjes (ongeveer hè :wink: ).
En in het weekend mag ze een echt mooi ijsje uitzoeken.
Dus ze vraagt elke dag nadat ze het eten op heeft 'is het weekend?' :mrgreen:

Brent eet ook heel slecht warm eten, en dus negeren we dat en dan krijgt ie niks. Wel een danoontje maar geen brood of iets anders.

het gevolg is wel dat ie soms snachts wakker wordt van de honger en daar zit ik ook niet op te wachten! (misschien ook wel de reden dat ie zo vroeg wakker is, alhowel hij dat ook is na een volle buik)

dus wat dan? toch maar brood geven??

@Greetje14 wrote:

Net als Yeline, vanaf de geboorte was het drinken een drama, nog steeds drinkt ze nog geen 200 cc per dag. Eten gaat al beter alleen je moet dr steeds achter de kont zitten dat ze een hapje moet nemen anders komt er niks in.

@chantal!! wrote:

@Greetje14 wrote:

Net als Yeline, vanaf de geboorte was het drinken een drama, nog steeds drinkt ze nog geen 200 cc per dag. Eten gaat al beter alleen je moet dr steeds achter de kont zitten dat ze een hapje moet nemen anders komt er niks in.

Moedeloos word je er van he?

Mijn meisje moet goed drinken i.v.m. haar niertjes.

Ik denk dat ze net rond een 1/2 liter komt… :?

@Greetje14 wrote:

@chantal!! wrote:
@Greetje14 wrote:

Moedeloos word je er van he?

Mijn meisje moet goed drinken i.v.m. haar niertjes.

Ik denk dat ze net rond een 1/2 liter komt… :?

Ook zo weinig zeg, jah Yeline moet ook goed drinken van de ka omdat ze nu al een paar keer een blaasontsteking heeft gehad en dr urine steeds niet goed was. Maar jah je kan het niet dwingen, probeer zoveel mogelijk erin te krijgen…

Lenny hoe gaat het met jou meisje en het eten nu??