broertjes bij elkaar

Wij hebben gekozen voor een openbare basisschool en deze school heeft 4 groepen 1/2 waarvan Pete sinds oktober 2011 in een van de klassen zit. Het gaat erg goed met hem en sinds het nieuwe schooljaar behoort tot het deel groep 2, de zogenaamde oudste kleuters.



Luc en Stan is (hoogstwaarschijnlijk) een 1-eiige tweeling en wij vinden ze nog te jong om uit elkaar te halen. Op het kdv en de psz zitten ze bij elkaar in de groep en dat gaat prima. Ze spelen niet alleen samen, maar ook met andere kindjes. Toen we ze een half jaar geleden gingen inschrijven op Pete’s school heb ik gelijk erbij vermeld dat we ze bij elkaar in de klas willen hebben. Dat was geen probleem.



Nu kregen we vorige week een telefoontje. Ze hebben laatst overleg gehad over de indeling van de nieuwe leerlingen in het volgend kwartaal en kwam erachter dat er in de 3 andere kleuterklassen al tweelingen zitten. Aangezien een tweeling iets meer aandacht vergt, willen ze geen 2 paar jongste kleuter tweelingen bij elkaar in de klas hebben. De enige kleuterklas was geen tweeling zit is Pete’s klas.



Optie 1 is om Luc en Stan uit elkaar te halen. Ten eerste wil ik dit (nog) niet en ten tweede zou ik dan 3 kleuterklassen af moeten gaan met wegbrengen. Ook is het niet praktisch als we willen meehelpen in de klas met spelletjesochtend ofzo, welke klas kies je dan.



Optie 2 is om Luc en Stan samen bij Pete in de klas te zetten. Op zich gaat Pete na de zomervakantie naar groep 3 en zal het dus maar voor ongeveer 5 maanden zijn.



Eigenlijk zijn we eruit en willen we voor optie 2 gaan, maar toen ik vandaag tegen Pete’s ene juf zei dat Luc en Stan bij hem in de klas kwamen, zei ze dat ze dacht dat dit voor Pete niet goed zal zijn. De andere juf heb ik vorige week gesproken en die snapte ons besluit wel en zei ook dat het maar voor 5 maanden was.



Wat zouden jullie doen in onze situatie?

Het is natuurlijk heel eigen gevoel waar je over spreekt, maar hier is het juist standaard dat tweelingen elk in een eigen klas komen. Mijn beste vriendin heeft een tweeling (waarschijnlijk ook 1-eiig) en die zitten al sinds kdv apart. Maar nogmaals, dat is jouw eigen gevoel dat je ze niet uit elkaar wilt halen. Maar je geeft ook aan dat ze ook met andere kindjes spelen, dus wat is jouw tegen om ze apart te plaatsen? En wat vinden ze er zelf van om apart te gaan eventueel?



Het argument dat je aanhaalt met wegbrengen en helpen op school e.d. staat in mijn ogen los van het feit datje een tweeling hebt. Met 3 eenlingen heb je dit dilemma ook en die worden over het algemeen ook juist elk in een eigen klas geplaatst.



Ik zou er persoonlijk ook niet voor kiezen om Luc en Stan samen bij Peter in de klas te laten plaatsen. Je zegt het is “maar” 5 maanden, maar stel dat het inderdaad niet gaat, dan heb je wel over een half schooljaar… En dan is 5 maanden best lang :shifty:



Ik zou dus toch voor optie 1 gaan.

Hier nog geen ervaring met een tweeling komt nog maar zoals ik er nu tegen aan kijk…



Niet bij Pete in de klas maar wel samen als tweeling … Ik weet niet of later de klassen ook bij elkaar komen ? Dat ze alleen de kleuterklassen apart zitten zou ik het helemaal niet doen… En ze gewoon lekker bij elkaar laten…





Hier op school hebben we geen keuze em is overal maar 1 klas van dus komen automatisch samen en daar ben ik wel blij mee maar zou ze dan ook niet bij m in de klas doen ook al is het voor een paar maanden…



En of toch bij die andere tweelingen in de klas of kijken of ze met andere tweelingen kunnen ruilen…

Kimmie, tot de kerstvakantie in groep 3 moet je de kids in de klas afzetten. Dan zou ik dus elke keer 3 keer ‘jas uit en opbergen in luizenzak, beker en bakje in kratten, kind naar stoel begeleiden, knuffel en kus geven’ hebben.

Ik denk dat het weinig voorkomt dat je 3 eenlingen hebt in groep 1/2 en eerste helft groep 3 :wink:



Laatst was Stan ziek en moest ik hem ophalen van de psz, maar Luc wilde dus niet daar blijven. Ze gaan ook nooit apart logeren, dat willen ze niet. Ze zijn samen een eenheid en ik ben bang dat als ze op school uit elkaar gehaald worden dat ze dan terughoudend worden.



ingemamavan4, ik word deze week teruggebeld om ons besluit door te geven en ik zal ook zeker nog even informeren of ze toch niet samen in een andere klas kunnen. Toen ze vorige week belden, was ik op werk en mijn man heeft niet naar andere opties gevraagd.

Okee ook wel lastig dit soort dingen via de telefoon te moeten bespreken…



Hopelijk willen ze jullie een beetje tegemoet komen en kunnen jullie er samen met school een weg in vinden wat voor allemaal goed is…



De jongens moeten wel met plezier en vertrouwen naar school kunnen daar gaat het toch om … Allemaal een fijn plekje op school en als dat samen beter gaat vind ik dat dat ook moet kunnen …



Laat je nog weten wat er uit gaat komen ?

Hier dan maar 2 eenlingen, maar ook hier in groep 3 brengen we de kinderen nog naar de klas hoor :wink: Alleen doen ze wel alles zelf, ook Jonathan deed na een paar weken alles zelf. Luizentas pak je in de klas, je tussendoortje zet je in de bak en je overblijfspullen in de koelkast. Ik scjrijf Joon in de agenda, geef hem een dikke kus en knuffel en dan ren ik naar boven om Valentijn een kus en knuffel te geven, die inmiddels netjes in de klas zit :thumbup:



En nee, het zal niet vaak voorkomen dat je 3 eenlingen in groep 1 t/m 3 hebt, maar ook met 2 eenlingen loop je al tegen uitdagingen aan zoals helpen in welke klas. Dat is een kwestie van wennen voor de kinderen, je kunt jezelf niet splitsen en als je de ene keer bij de een helpt, dan de volgende keer bij de ander etc.



Ik ken jouw kinderen natuurlijk niet, maar als de optie er niet is om ze samen te houden tenzij ze bij Peter komen, dan zou ik toch kiezen voor aparte klassen. Maar inderdaad nog eens goed vragen aan school of er echt geen andere opties zijn en jouw “angsten” aan ze voorleggen, of een proefperiode misschien een optie zou zijn? Kinderen zijn heel flexibel en kunnen je natuurlijk ook heel erg verbazen.

Ik zou ze zeker bij elkaar houden. Ik snap niet zo goed waarom een tweeling uit elkaar gehaald moet worden. Het is toch algemeen bekend dat tweelingen veel samen doen? Dat ze dan goed functioneren? Waarom zo’n mooie band bewust verbreken?

Als een van beide er problemen mee krijgt dan is het vroeg genoeg om ze uit elkaar te zetten.



Kan er niet een tweeling uit de andere klas in de groep van Pete gezet worden? Of zitten die beide tweelingen al op school. Als dat laatste zo is dan kan het natuurlijk niet meer maar misschien kunnen ze er nog rekening mee houden. Mijn keuze zou zijn om ze bij Pete in de klas te zetten. 5 maanden vind ik best te overzien. In die maanden zitten ook nog vakanties ed.



Vrienden van mij zijn ook tweeling. Pas sinds 3 jaar werken ze niet meer samen. Ze zijn nu 45. En nog steeds overleggen ze alles. Zelfs al doen ze nu totaal verschillend werk.

Ik zou de tweeling bijelkaar houden.

en ja 2-lingen vergen misschien wat meer aandacht, maar ik denk dat 2 tweelingen best te doen zijn in 1 klas.



Heb ooit eens stage gelopen in een instroom groep 1 en daar hadden we op een gegeven moment 3 tweelingen.

ging eigenlijk prima hoor.

Waarom vergen 2-lingen meer aandacht? Gewoon intresse hoor.

Hoi Sassie,



Ik ben zelf ook moeder van een eeneiige jongenstweeling en begrijp precies waarom je ze niet uit elkaar wil halen. Ik zou ook voor optie 2 gaan. Ik vind het jammer dat heel veel scholen het beleid hebben dat tweelingen uit elkaar moeten. Gelukkig was dit niet het geval op de basisschool waar Jasper en Thijs op zitten en ging het in samenspraak met de ouders. Uit onderzoeken is trouwens ook gebleken dat het helemaal niet zo goed is om tweelingen te scheiden en dat dit vaak op ondeugedelijke argumenten gebeurd. Je moet ze echter wel scheiden als ze elkaar in de weg zitten of een dusdanig blok vormen naar de rest dat er geen ruimte is voor anderen of dat het de klas stoort. Bij de NVOM (ik neem aan wel bekend) is een checklist voor wel of niet scheiden van tweelingen. Misschien kan je deze lijst ook wel gebruiken in jullie geval met de tweeling en Pete. Wij hebben deze lijst trouwens ook gebruikt om te kijken of we met dezelfde argumenten kwamen als school voor het wel of niet scheiden en uiteindelijk kwamen zowel de juffen als wij uit op het niet scheiden van de tweeling.

Het lijkt mij trouwens overbrugbaar die 5 maanden.



groetjes Carola

Nog even ter aanvulling. Jasper en Thijs hebben groep 1/2 bij elkaar gezeten en pas bij groep 3 kwamen wij voor de vraag of we ze wilden scheiden of niet. Op deze school zijn meer tweelingen. Een aantal zijn wel gescheiden en een paar anderen niet. Er is dus het individuele kind gekeken en niet naar het feit of het ging om een tweeling.



groetjes Carola

Ik zou ook gaan voor optie twee. Mijn oudste drie hebben allemaal bij lekaar im de kleuterklas gezeten, dat was geen punt. Ik vind het ook gewoon, natuurlijk ofzo… Thuis zijn ze ook samen, dus op school ook… Ze hadden ook echtwel steun aan elkaar maar speelden ook gewoon met anderen.

Wat ik dan een beetje krom vind is dat ik ze al in april/mei heb ingeschreven (ruim voor het nieuwe schooljaar was begonnen) en dat ze daar eigenlijk al rekening mee hadden kunnen houden met het inplannen van de andere tweelingen, dat ze een van die tweelingen in Pete’s klas hadden kunnen indelen.



Ariel, wat ik van de juf heb begrepen is dat er in de andere 3 kleuterklassen al tweelingen zitten.

Een tweeling vraagt meer aandacht, omdat als ze bij elkaar zitten dat ze dan wel als individuen moeten gaan ontwikkelen en als ze niet bij elkaar zitten dat ze hierdoor juist problemen kunnen ontwikkelen.



Ollie, ik zal eens even vragen hoe oud die andere tweelingen zijn. Mocht een van de tweeling al oudste kleuter zijn dan ga ik gewoon vragen of Luc en Stan daarbij mogen. Ik vind het een beetje jammer dat school mij met een ‘probleem’ opzadelt terwijl wij al ruim vantevoren hadden aangegeven dat we ze bij elkaar wilden hebben.



Carola, op zich heeft onze school dus het beleid dat broertjes en zusjes niet bij elkaar komen, maar voor tweelingen maken ze vaak wel een uitzondering als de ouders dat willen. Ik ben lid van de NVOM, staat die checklist op hun site?



Lune, af en toe denk ik ook wel eens, als we een kleine school hadden gekozen met maar 1 groep 1/2 dan was er geen andere keuze geweest. Op het kdv zat Pete in een andere groep, maar tijdens ‘open deuren’ (vrij spelen) zochten ze elkaar altijd op. Pete gaat naar de VSO en zit dan zitten alle kids nog bij elkaar tot hij weggebracht wordt. Als hij naar de BSO gaat en de ene helft juffen gaat weg dan zitten ook al kids weer bij elkaar. Ze zijn het dus wel gewend om bij elkaar te zitten buiten thuis om.

De checklist staat inderdaad op de site van NVOM. Ook is er veel informatie terug te vinden van Suzanne Lagerweij (zij schrijft ook vaak voor het NVOM magazine). Heel veel argumenten die gebruikt worden, worden door haar en die andere deskundige (Coks Feenstra) genoemd en meteen aangegeven wat wel klopt en wat niet.



Wat de school bij ons trouwens wel doet is dat Jasper en Thijs in verschillende werkgroepjes zitten. Dus binnen de klas worden ze wel gestimuleerd om dingen apart te doen, ze hebben echter wel de steun aan elkaar.



Ik moet zeggen dat als Pete en Luc en Stan elkaar ook al op de kinderdagverblijf elkaar opzochten en dat goed ging, dat dit toch ook geen probleem zou moeten opleveren op school.

Ik begrijp het beleid van de school op zich wel, alleen vind ik het een beetje krom dat bij bijvoorbeeld goede vriendjes er wel rekening wordt gehouden met het indelen in dezelfde klas en dat bij broertjes dat opeens niet meer kan, omdat ze toevallig familie zijn. Jasper en Thijs zijn elkaars beste vriendje, maar kunnen ook heel lekker apart van elkaar met andere spelen.



Hopelijk kom je eruit met de school. Ik vind het wel jammer dat de school hun probleem, jouw probleem maken. Dit hadden ze bij de indeling van de klassen toch ook wel zien aankomen.



groetjes Carola



edit: de link naar NVOM (als dit is toegestaan, anders pb) http://www.nvom.nl/index.php/nvom-kenniscentrum



Voor sommige tweelingen is het goed om in aparte klassen te zitten, voor anderen is er geen reden voor. In het algemeen is het advies voor verschillende klassen vaker aan te bevelen voor twee-eiigen (met name de jongenstweeling en meisje-jongentweeling) dan voor eeneiigen. Deze laatsten hebben een band die zeer innig is waardoor het gescheiden zijn niet zelden een negatieve, zo niet traumatische, ervaring voor hen is. Het is belangrijk om te beseffen dat studies over dit thema niet hebben aangetoond dat het scheiden van tweelingen op school een positief effect heeft op het ontwikkelen van een eigen identiteit. Daarbij spelen namelijk veel meer factoren een rol, zoals de opvoeding, hun karakters, hun ervaringen, etc. (staat op de NVOM site door Coks Feenstra)

Kunnen ze niet ruilen met een andere tweeling dan :think:?

Dat lijkt me de makkelijkste oplossing toch?

mayo28, wat ik heb begrepen is dat de andere tweelingen al in de klas zitten. Het lijkt me voor die tweelingen niet leuk/handig om van klas te wisselen.



Ik hoop toch vandaag of morgen een telefoontje te krijgen, dan kan ik dit soort dingen even zelf navragen, want nu heb ik alles van mijn man en de juf van Pete gehoord.

ik zou voet bij stuk houden! waar 1 jonge kleuter is kan de tweede er ook bij, mits er niet enorme gedragsproblemen zijn! mijn ervaring is dat instromers zo meedraaien in de club.



Dus, niet bij pete, en bij elkaar in de klas!! Je hebt het bij de inschrijving aangegeven, dat is dus hun fout dat ze niet op tijd kijken wie en welk kind er in welke groep geplaatst moet worden.



Dus… kortom, tekortkoming van de school en daar hoeven jou kids niet te dupe van te worden!

Vandaag ben ik weer teruggebeld door school (ik had al 2 keer een gemiste oproep gezien toen ik werken was) en toen ik aangaf dat ik Luc en Stan niet uit elkaar wilde halen en dan de enige optie was om ze bij Pete te plaatsten, zei hij al zelf dat ze aan het kijken waren of ze toch niet samen bij een andere tweeling in de klas geplaatst konden worden.

Ik gaf ook aan dat ik bang was dat Pete zich ging bemoederen over Luc en Stan en ook al was het dan maar voor 5 maanden dat dit toch niet mijn voorkeur was en daar gaf hij me wel gelijk in.



Ik heb dus gezegd dat mijn eerste keus zou zijn om Luc en Stan samen in een andere klas te plaatsen. Als dit niet mogelijk is dan als tweede keus om ze bij Pete in de klas te plaatsen.



Vanavond was er weer een overleg en dan gingen ze kijken hoe de juffen van de andere kleuterklassen er tegenaan kijken.

Ik krijg dit dan komende week als het goed is te horen.

ik hoop dat ze ook hun eigen ‘nalatigheid’ bekijken en jullie toch de eerste keus krijgen!!

Matteo zat vorig jaar bij 3 tweelingen in de klas!