Broertje pesten..

Broes was altijd al heel lief voor zijn broertje, tot dat Senne beginnen kruipen is.

Senne mag van hem bijna nergens aankomen en dan roept hij heel luid: ‘Senne, néé!!’ en Senne huilt dan, wanneer Senne dan huilt dan roept Broes cónstant ‘Sénneeeeeeeeeee!!!’, waardoor Senne nog luider gaat huilen!

Dan ben ik natuurlijk boos en wordt hij gestraft.

Hij wordt het meeste gestraft omdat er iets gebeurd met Senne, dus wat voel ik dan, … ja, ik heb dan het gevoel dat ik Senne voortrek tegenover Broes.

Wat dus helemaal niet zo is maar ik denk dan dat Broes dat denkt en daardoor zijn broertje nog meer begint te pesten…?

Ik vind het echt moeilijk!

Broes is verder enorm vervelend, echt niet te doen, zo erg was hij nog nooit!! :shock:

Hij was altijd al zo lief en nu is het constant ‘Nee!’ en ‘Mij!’ en maar zeuren, huilen, klagen, … grr!!! :evil:

Driftbuien, niet meer normaal!!

Is dít dan de beruchte peuterpuberteit, …?? :shock:

Pfieeuuww, dat had ik me toch niet zó erg voorgesteld! :hand:

Ik loop bijna de hele dag te stressen, ook niet leuk zo… :frowning:

Ik voel me 's avonds dan zo schuldig, vooral nu tegenover Broes, ik kan dan zo tegen hem roepen en 't arme ventje huilt er dan soms nog meer door,… :oops: :cry:

Maar het is dan ook zó vermoeiend hé, geen excuus, ik weet het, maar, … pfff…

En nu slaapt hij en nu zou ik hem willen knuffelen, ik vind het dan zo zielig dat ik het grootste deel van de dag op hem moet roepen! :wall:

Ik vind dat opvoeden nu pas echt lastig wordt, ik weet vaak helemaal niet meer hoe te reageren, … moeilijk hoor!

Gaat dit broertje pesten over en hoe reageer ik hier het beste op?

Ik ben gewoon bang dat Broes gaat denken dat ik Senne liever zie ofzo… :roll: :oops:

Bieke, is het iets om Broes meer te betrekken bij “grote jongens” klussen? Samen met mama plantjes watergeven, ook poetsen met een eigen doek, dingen die Senne nog niet kan? Gewoon om de band met Broes aan te halen.

Samen spelen is heel erg moeilijk, en delen helemaal. Maar ze moeten het wel leren. Is het iets om ook mee te gaan spelen? Bijvoorbeeld met een grote kiepauto waarbij ze samen blokken in de bak mogen doen?

Laat anders Broes eens iets uitkiezen waar Senne wel van hem mee mag spelen. Dat doe ik met Kyan ook wel eens en hij komt dan met voor haar hele spannende dingen aan.

Tips heb ik niet, zover zijn we hier nog niet maar het is wel een verhaal dat ik meer heb gehoord van vrienden.

Broertjes of zusjes vinden alles ok van kleine broer of zus tot het moment dat ze gaan kruipen…dan begint de jaloezie en de ruzie…

Dus echt vanaf het moment dat de kleinste mobiel wordt en hun terrein op kan en aan hun eigendommen kan komen prutsen…

Broes apart aandacht geven is idd geen slecht idee maar of het iets gaat veranderen aan het probleem??

Hoop dat je tips krijgt van meer ervaren mamas !!!

Misschien zijn lievelingsspeelgoed apart zetten waar Senna niet aankan en dan de rest moeten ze delen, enkel dat is voor hem ‘alleen’… ??

Hier precies hetzelfde…En ja het is erg vermoeiend…

Wij proberen duidelijk te blijven, herhalen 1000 keer dat Mateo moet delen en als Micah met iets speelt en Mateo pakt het af, dan ga ik er bij zitten…

Het is inderdaad de peuterpuberteit, maar ook krijgt Broes nu ook het besef dat iets van hem kan zijn…

Het speelgoed moeten ze echter delen…

Als Micah iets van Mateo afpakt doe ik hetzelfde als andersom zodat Mateo niet het gevoel krijgt dat alleen hij op zijn kop krijgt…

Doorzetten dus :roll: :smiley:

@Bietje wrote:

Ik loop bijna de hele dag te stressen, ook niet leuk zo… :frowning:

:hug:

Ik heb geen tips voor je, anders dan die hier al van de ervaringsdeskundigen staan… Hoe dan ook: het is een fase… en gáát over… dat is tenminste wat je van zoveel mama’s van meer kindjes hoort!!

Hier ook zo’n verhaal. Wij wisten ook niet meer hoe we ermee om moesten gaan. Ook ik voelde me aan het einde van de dag heel erg schuldig tegenover Thom,de oudste. In het weekend …wanneer Thies…de jongste s’middags slaapt…gaat een van ons vaak iets leuks doen met Thom zodat hij eens helemaal in de belangstelling staat. Maar op een gegeven moment had ik het idee dat Thies daardoor tekort kwam…voor zover dat mogelijk is dan he…en voelde ik me weer erg schuldig tegenover hem. Uiteindelijk ben ik met Thom naar een homeopaath geweest en of het nou de korreltjes waren die hij van haar kreeg of dat het toeval was…hij is vanaf die tijd ineens veel liever tegen zijn broertje. Bovendien heb ik een workshop gehad over kinderruzies en dat heeft ook wel enigzins rust gebracht. Ik bemoei me er nu lang niet altijd meer mee…ze kunnen al heel wat zelf oplossen. Wanneer ze elkaar pijn doen dan grijp ik uiteraard wel in. Wat op Thom ook veel indruk maakte is dat Thies op een gegeven moment een leeftijd had dat hij ook zo nu en dan straf kreeg…en dat vond hij wel heel apart.

Echt tips heb ik eigenlijk niet…ik weet precies hoe het voelt…ten einde raad was ik vaak…en ben ik nog wel eens. Sinds een paar dagen beginnen mijn mennekes nu ineens met elkaar te knuffelen en elkaar kusjes te geven! Ik wist niet wat ik zag…de tranen liepen over mijn wangen…wat fijn om te zien. Hopelijk komt het bij jullie thuis ook snel weer goed. Thom is overigens nog steeds absoluut niet de makkelijkste…maar ik ben allang erg blij dat hij wat liever is tegen zijn broer!

Veel succes ermee…groetjes,Monique.

Hier hebben we dat gehad met de baby van een vriendin, die dus ook niet met het spul van haar mocht spelen. Vanwege een tip van iemand zijn wij daar in meegegaan, en nu begint ze dus uit zichzelf met delen. En dat is iets heel leuks om te zien. Ik denk van wat ik nu gezien heb, dat delen gewoon komt, zodra ze snappen dat iets van hun kan zijn ook al heeft een ander het eventjes. Tenminste, ik hoop het, want over een paar maandjes zit ik natuurlijk in dezelfde situatie.

Misschien eens met Broes rond het speelgoed gaan zitten als Senna slaapt en hem uitleggen dat Senna het leuk vindt om alles te bekijken en dan vragen waar Senna wel aan mag komen?

Hier ook hoor… pfffff. NEEEEEEEE OEWIE NEEEEEEEEEE!!! :roll: :roll: :roll: Hard gillend… en vaak is ie niet eens in de buurt… steekt ie misschien een vinger uit in haar richting, misschien kijkt ie alleen maar…

Wij proberen het vaak te negeren. Roef vindt altijd weer wat om mee te spelen en gaat vrij stoïcijns zijn gang dan… 8) !! haha! Als Roef wel met haar wil spelen (dat kan ie niet he… dus hij speelt met waar Bo eigenlijk al mee bezig is…) dan zet ik Bo op de bank met haar ding, daar kan Roef (nog!!!) niet bij. Ik kan me namelijk best voorstellen dat het heel frustrerend is. Soms zet ik Bo in de keuken, daar kan Roef ook niet bij en dan is ze even alleen. Die rust daar knapt ze echt van op.

We proberen hier ook de kindjes apart aandacht te geven en ook om met hun allebei tegelijkertijd te spelen. En zo gaat het vaak goed en soms ook halve dagen ineens helemaal niet meer… Het is verschrikkelijk bij tijd en wijle, maar het gaat over… ook ik hou me daaraan vast… haha!

Nu Micah sterker wordt en mobieler pest hij ook terug hoor…Hij duwt Mateo ook vaak en pakt dingen af…

:thumbup:

VInd het wel grappig…Mateo is ouder, maar zodra Micah gaat lopen denken we dat hij hem zal overrulen…Dus straks is het andersom…

Maar goed, we blijven maar weer consequent he… 8)